یک کارگزار در گفت وگو با بورس پرس تشریح کرد:

دلایل رکوردشکنی دیروز شاخص/ یک احتمال مثبت /تحلیلی از دو صنعت بانک و خودرو

دلایل رکوردشکنی دیروز شاخص/ یک احتمال مثبت /تحلیلی از دو صنعت بانک و خودرو

یک کارگزار با اعلام دلایل رکوردشکنی دیروز شاخص، افزایش گرایش مردم به بورس را دور از ذهن ندانست و با اشاره به وضعیت نابسامان بانک ها، دلیل عدم اقبال به سهام خودرو سازان را تشریح کرد.

شاهین چراغی رئیس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، رشد نقدینگی کشور و بتدریج مطلوب تر شدن سود عملیاتی شرکت ها را یکی از دلایل موثر بر افزایش 1041 واحدی دیروز شاخص بورس دانست و گفت:  بخش عمده این افزایش به دلیل فشار نقدینگی کشور است و انتظارات افزایش قیمت ارز است . همچنین با نزدیک شدن  به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تفکر حضور در بازارهای مالی همانند دوره های مشابه در مردم قوت می گیرد.

وی ادامه داد: بخش عمده افزایش تدریجی شاخص بازار به دلیل فشار حجم نقدینگی کشور است. در حالی که در گذشته بخش عمده نقدینگی وارد مسکن و ارز می شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزایش گرایش مردم به سمت بازارسهام در هفته های آینده را دور از ذهن ندانست و افزود: در ابتدای سال جاری،  به دلیل مسائل مربوط به رفع تحریم ها و برجام، وضعیت احساسی بر بازار و تصمیم گیری ها حاکم بود اما واقعیت این است که بازار از این وضعیت خارج و وارد روند عقلایی  در تصمیم گیری شده است.

چراغی ادامه داد: بخشی از افزایش قیمت سهام شرکتها به دلیل خوش بینی بازار نسبت به قیمت محصولات جهانی است اما متاسفانه بسیاری از شرکت ها حاشیه سود لازم را ندارند و در شرایط رکود نسبت به اصلاح ساختار اقدام نکرده اند. همچنین افزایش هزینه ای عملیاتی و غیر عملیاتی را در این شرکتها شاهد هستیم و‌ صرفا افزایش قیمت ارز سودآوری آنان را افزایش می دهد.

وی درباره افزایش قیمت سهام شرکت های بزرگ بورسی مثل فولاد و یا پتروشیمی ها در روزهای اخیر گفت: این افزایش سهام ناشی از فن آوری و یا کاهش هزینه ها و عملکرد این شرکت ها نیست بلکه نشأت گرفته از عوامل بیرونی و ذهنیت سرمایه گذاران و انتظار افزایش قیمت دلار در آینده است.

وضعیت نابسامان بانک ها

چراغی به وضعیت نابسامان بانک ها اشاره کرد و گفت: مردم از سپردن سرمایه ها در بانک مطمئن، باید مطمئن باشند و اتفاقی که برای ثامن الحجج افتاد برای بسیاری از بانک ها دور از ذهن نیست. اگر مردم حس کنند ریسک سرمایه در بانک زیاد است ، راحت تر به سمت بازارهای مالی جذب می شوند. به همین دلیل است که بانک مرکزی  بدرستی اجازه نمی دهد احساس ناامنی در مردم شکل گیرد و بتدریج در حال حل و فصل کردن بخشی از بانکها است. اما بخشی دیگر قابل حل و فصل نخواهند بود.

وی افزود: متاسفانه بانکها حدود درآمد کشور در صادرات را عددی حدود ۵۰ میلیارد دلار فقط  به حجم تعهدات آنان به مردم اضافه خواهد شد اما این در حالی است که گیرندگان تسهیلات اصلا قادر به پرداخت اصل تسهیلات نیز نیستند و عمده وثائق نیز ملکی است که در وضعیت اشباع بازار مسکن قابلیت فروش ندارد. وضعیت بانک ها در کشور به شدت می تواند نگران کننده باشد و انگیزه حضور مردم را در سایر بازارها به شدت افزایش می دهد.

در انتظار رشد تورم

وی با پیش بینی اینکه با افزایش حجم نقدینگی و عدم مهار قیمت ارز، باید در انتظار رشد تورم نیز بود، ابراز امیدواری کرد عملکرد دولت به گونه ای باشد که بازار ارز برای سرمایه گذاران جذاب نشود.

رئیس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین ادامه داد: تجربه نشان داده با افزایش قیمت ارز نه تنها صادرات غیرنفتی افزایش پیدا نکرده بلکه این افزایش صرفا باعث بالا رفتن قیمت تمام شده و ایجاد تورم شده است. هرچند شفاف کردن ارزش ذاتی ارز با مشخص شدن وضعیت ارز تک نرخی، اقتصاد کشور شفاف می شود اما تا کنون افزایش قیمت ارز حتی به میزان سه برایر رشد اقتصادی برای کشور به ارمغان نداشته است.

دلیل عدم اقبال خودرو سازان و جفا به سهامداران

چراغی در باره علت عدم رشد سهام شرکت های خودروسازی در روزهای اخیر نیز به بورس پرس گفت: مردم خواستار اطلاعات مالی و شفافیت قراردادها هستند. به نظرم حتی اگر بهترین محصولات در ایران تولید شود با این ساختار تفکر کنونی در مدیریت صنعت خودرو، اتفاق خاصی انجام نشده و حتی مدیریت  ناکارا منابع سهامدار را ذوب می کند. لذا صرفا تولید مهم نیست و باید اثرات سودآوری مشخص گردد که مدیران صنعت خودرو تاکنون از اعلام اثرات مالی توافق طفره رفته اند.

وی ادامه داد: زیرا تا زمانی که مردم اثرات آن را روی صورت های مالی و بهبود کمیت و کیفیت سود نبینند هیچ اتفاقی  در صنعت خودرو اتفاق نخواهد افتاد.

چراغی افزود: مدیران صنعت خودرو در سنوات قبل، عالمانه و یا ناآگاهانه و با از دست دادن بازار پرگردش فروش قطعات و حجم فروش نقدینکی این بازار را از دست داده و در جهت منافع تولید کنندگان قطعات حرکت کرده و به دلیل عدم در اختیار داشتن شبکه توزیع به صنعت خودرو جفا کرده اند. این جریان باعث شده تا امروزه شاهد غول شدن قطعه سازانی باشیم که در حال تملک خودرو سازان هستند. این جفایی است که در صنعت خودروسازی به سهامداران اتفاق افتاده و سود صنعت نصیب سهامداران شرکتهای خودرو سازی نشده است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا