ارزیابی اتاقی‌ها از بارش‌های زیاد و سرمای زودرس

ال نینو در شورای گفت‌وگو بررسی می‌شود

ال نینو در شورای گفت‌وگو بررسی می‌شود

طی روز‌های اخیر بروز سرمای زودرس و بارندگی‌های زیادی که در برخی استان‌ها منجر به جاری شدن سیل شد بحث‌های زیادی را پیرامون این رویداد و پدیده ال نینو در کشور به وجود آورده است به طوری روزگذشته وزیر نیرو از آمادگی تمام شرکت‌ها و نیرو‌گاه‌های این وزارت‌خانه برای مقابله با پدیده ال نینو خبر داده است. در این زمینه بعضی از اعضا اتاق بازرگانی این موضوع را بررسی کرده‌اند و قرار است این موضوع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

افزایش میزان بارندگی‌ها در این فصل از سال امیدواری‌هایی را در بعضی بخش‌های مهم اقتصادی از جمله حوزه کشاورزی به وجود آورده است، اما از سوی دیگر این سرمای زود‌رس و بارش‌هایی که منجر به بروز سیل در برخی استا‌ن‌ها شده نگرانی‌هایی را در خصوص قطعی آب و برق در زمستان امسال و همچنین آسیب‌ها و خسارت‌های اقتصادی به وجود آورده است.

فعالان اقتصادی بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نیز این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند و طبق گفته حامد واحدی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران قرار است در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این موضوع با حضور مسولان ذی ربط مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

انجام پیش‌بینی‌های دقیق و عملی برای جلوگیری از خسارات

حامد واحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره سرما و بارندگی‌های زیاد در پاییز و زمستان امسال گفت: بارش‌های امسال می‌تواند در اقتصاد کشور تاثیر مثبت داشته و به مشکلاتی که کشاورزان با آن روبه رو هستند کمک کند.

به گفته این عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی با توجه به بارش‌های زیاد می‌توان روند مثبتی را در زمینه کشاورزی و غلات شاهد باشیم همچنین روند ارز آوری از بخش کشاورزی که به سمت کاهش رفته متوقف و وابستگی‌ را به خارج از کشور کمتر کرد.

واحدی در عین حال تصریح کرد: با وجود آثار مثبت بارندگی‌ها ستاد بحران و وزارت‌خانه‌های مرتبط باید آماده باش باشند تا کمترین آسیب به زندگی‌ روز‌مره مردم وارد شود و همچنین انتظار می‌رود که پیش‌بینی‌های دقیق و عملی و برای جلوگیری از حوادث و خسارات نسبت به صنایع، خطوط زیرساخت و قطعی آب و برق انجام شود.

این عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران همچنین از بررسی این موضوع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور مسوولان مربوطه خبر داد.

نگرانی برای قطعی گاز وجود ندارد

همچنین حمیدرضا صالحی - نایب رئیس کمیسیون انرژی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی - درگفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: اگر قصد داشته باشیم که این موضوع را به طور دقیق بررسی کنیم باید از زاویه مصرف انرژی موضوع سرمای زودرس و افزایش بارندگی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. اینکه آیا پیش‌بینی لازم برای نیاز مصرف سوخت مایع و گاز در نیروگاه‌ها تدارک دیده شده یا نشده است؟

وی ادامه داد: همان طور که قبل از این شاهد بودیم وزارت نیرو اولین مرجعی بود که درباره سرمای زودرس در کشور اعلام نظر کرد و از آمدن پدیده ال نینو خبر داد و به نظر می‌رسد هماهنگی و تدابیری لازم دیده شده است تا در فصل سرما با خاموشی روبه رو نشویم.

صالحی با بیان اینکه با توجه به رشد مناسب کشور در زمینه تولید گاز در سال‌های اخیر، نگرانی برای قطعی گاز وجود ندارد گفت: اکنون بیشتر از مصرف گاز تولید گاز در کشور وجود دارد و اگر شبکه گاز ‌رسانی دچار مشکل نشود، مشکلی به لحاظ منابع گاز درفصل سرما وجود ندارد هر چند که به دلیل ضعف‌های ساختاری نیازمند تدارک و پیش‌بینی‌های لازم هستیم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اضافه کرد: به دلیل اینکه در کشور ما موتور تولید و صنعت راه نیفتاده ظرفیت‌های فعلی گاز و برق جوابگو است، اما اگر بخواهیم به سوی رشد صنعتی که در برنامه ششم پیش‌بینی شده حرکت کنیم باید زیرساخت‌های انرژی را افزایش دهیم تا به هدف‌گذاری در زمینه رشد صنعتی و تولید ناخالص ملی دست یابیم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا