شفاف‌سازی درباره قرارداد جنجالی نفتی؛

پیش فروش نفت ایران به سوئیسی‌ها/ فروش نفت با تخفیف ویژه نداریم

پیش فروش نفت ایران به سوئیسی‌ها/ فروش نفت با تخفیف ویژه نداریم

مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت با شفاف سازی درباره قرارداد جنجال برانگیز فروش نفت و فرآورده نفتی ایران به ویتول سوئیس، هرگونه فروش نفت با تخفیف ویژه به سوئیسی‌ها را رد کرد.

سیدمحسن قمصری در گفتگو با مهر درباره جزئیات فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی به شرکت ویتول سوئیس، گفت: شرکت ملی نفت ایران هیچ گونه قرارداد بلند مدتی برای فروش نفت خام و یا میعانات گازی با شرکت ویتول سوئیس امضا نکرده است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه فروش نفت ایران به ویتول سوئیس صرفا در قالب قراردادهای تک محموله بوده است، تصریح کرد: علاوه بر نفت خام محموله‌های فرآورده نفتی همچون گازوئیل و نفت کوره هم به این شرکت سوئیسی فروخته شده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر فروش فرآورده نفتی به ویژه نفت کوره با تخفیف ویژه به وتول هم اظهار داشت: به شرکت ویتویل و سایر خریداران خارجی هیچ گونه تخفیف خارج از عرفی برای فروش نفت خام و فرآورده های نفتی داده نمی‌شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه نفت خام و فرآورده نفتی صرفا بر اساس قیمت روز بازار فروخته می‌شود، بیان کرد: از سوی دیگر پول فرآورده نفتی فروخته شده به ویتول سوئیس به صورت پیش پرداخت دریافت می‌شود.

قمصری همچنین در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر دریافت وام یک میلیارد دلاری از ویتول سوئیس در قالب فروش تخفیف دار فرآورده نفتی هم توضیح داد: بحث دریافت وام یک میلیارد دلاری از شرکت ویتول سوئیس در جریان نیست.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه این شرکت سوئیسی به دلیل برخی از محدودیت‌ها در بازگشایی ال سی، پول حاصل از خرید فرآورده نفتی از ایران را به صورت «پیش پرداخت»  می‌پردازد، خاطرنشان کرد: تمامی محموله‌های فروخته شده به صورت قراردادهای اسپات (تک محموله) بوده که منابع آن به صورت پیش پرداخت دریافت شده است.

به گزارش مهر، ویتول سوئیس که از آن به عنوان یکی از بزرگترین تاجران نفت و بنزین جهان یاد می‌شود تا پیش از افزایش تحریم‌های بین‌المللی یکی از شرکت‌های خریدار نفت کوره و نفت خام کشور بوده که در کنار خرید طلای سیاه، یکی از فروشندگان بنزین به ایران هم بوده است.

این شرکت سوئیسی همچنین یکی از شرکت‌هایی بود که در طول یک دهه گذشته اقدام به سوآپ نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران به بازارهای جهانی کرده بود که پیش بینی می‌شود با توجه به لغو تحریم‌ها بار دیگر قراردادی با شرکت ملی نفت ایران برای از سرگیری سوآپ نفت خام امضا کند.

از سوی دیگر، شرکت گلنکور در کنار دو شرکت دیگر سوئیسی به نام ویتول و ترافیگورا پیش از اعمال تحریم‌ها و به ویژه در دولت هشتم یکی از بزرگترین صادرکنندگان بنزین به ایران بودند به طوری‌که روزانه حدود ۳۵ درصد بنزین وارداتی کشور توسط این سه شرکت سوئیسی تامین شده بود.

گفتگوهای مدیران صنعت نفت ایران با مسئولان ویتول سوئیس در حالی در طول سه سال گذشته تاکنون انجام شده است که این شرکت سوئیسی از اسفند ماه ۱۳۸۸ به دلیل فشارهای اتحادیه اروپا، فروش بنزین به ایران را متوقف کرده بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا