تراز بازرگانی ایران باز هم مثبت شد

تراز بازرگانی ایران باز هم مثبت شد

تجربه تراز بازرگانی مثبت از ابتدای امسال با پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی بر واردات اتفاق افتاد و با اینکه این روند در ششمین ماه سال در جمع میزان واردات و صادرات نیمه نخست تغییر کرد، اما آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که با گذشت یک ماه از نیمه دوم امسال باز هم روند مثبت به تراز بازرگانی ایران بازگشت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حجم صادرات غیرنفتی بیشتر ایران نسبت به واردات با توجه به وابستگی اقتصاد ایران به نفت و البته انتقادهایی که از واردات کالاهای مصرفی صورت می‌گیرد نکته مثبتی است که از نخستین ماه امسال درآمارهای گمرکی دیده نمی‌شد و اگر چه در نیمه نخست امسال این روند تغییر کرد، اما باز هم در هفتمین ماه تراز مثبت به دست آمد.

گزارش گمرک از وضعیت مبادلات تجاری ایران نشان می‌دهد که در هفتمین ماه سال حجم مبادلات تجاری به 48 میلیارد و 208 میلیون دلار رسید که در این بین 24 میلیارد و 131 میلیون دلار آن مربوط به صادرات غیرنفتی و 24 میلیارد و 77 میلیون آن مربوط به واردات می‌شود.

بنابراین در نخستین ماه نیمه دوم امسال تراز بازرگانی ایران با رسیدن به رقم مثبت 54 میلیون دلار بار دیگر مانند پنج ماه نخست سال مثبت شد.

اگرچه همین آمارها نشان می‌دهد که همچون ماه‌های گذشته، کاهش صادرات و واردات همچنان ادامه دارد و در مجموع هفت ماه نخست امسال صادرات غیر نفتی نسبت به دوره مشابه سال پیش 15.9 درصد و واردت نیز 21.9 درصد کمتر شده است.

اقلام عمده صادرات غیر نفتی در مدت یاد شده شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل،پروپان مایع شده و قیر نفت بوده و عمده ترین خریداران کالاهای صادراتی کشورمان هم به ترتیب چین ،عراق ، امارات متحده عربی،هند و افغانستان بوده‌اند.

عمده واردات کشورمان هم به ترتیب به ذرت دامی با سهم 3.38 درصدی از کل ارزش واردات، دانه گندم بجز گندم دامی و لوبیای سویا هر کدام با 2.9 درصد و برنج و کنجاله سویا هر کدام با 1.48 درصد اختصاص دارد که به ترتیب از کشورهای چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، ترکیه و هند وارد کشور شده است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا