وزیر کانادایی جلسه شورای اروپا را ترک کرد؛

مذاکرات تجارت آزاد کانادا و اروپا به بن بست خورد

مذاکرات تجارت آزاد کانادا و اروپا به بن بست خورد

رییس پارلمان اروپا اواخر روز جمعه اعلام کرد که علی‌رغم مخالفت‌های طولانی‌مدت مردم، مذاکراتی اضطراری را برای حفظ تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و کانادا آغاز خواهد کرد.

کریستیا فریلند، وزیر تجارت کانادا دیروز جلسه گفت‌وگوهای دوطرفه در بلژیک را ترک کرد و بیان کرد که اتحادیه اروپا نتوانسته معامله تجاری با کانادا را به سرانجام برساند.

همه ۲۸ دولت عضو اتحادیه اروپا، از توافق تجارت و اقتصاد جامع (CETA) حمایت می‌کنند اما بلژیک نمی‌تواند بدون موافقت و پشتوانه دولت‌های زیرمجموعه فدرال و همچنین بخش فرانسه زبان والون که به‌شدت مخالف این مسئله است، موافقت خود را با این قرارداد تجارت اعلام کند.

مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپایی بااین‌حال اعلام کرد که با مسئولان این مناطق و همچنین کریستا فریلند، وزیر تجارت کانادا دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد تا این قرارداد را از خطر از دست رفتن و اجرایی نشدن نجات دهد. باوجوداینکه مارتین شولتز شخصاً در جریان گفت‌وگوهای تجاری اروپا و کانادا نبود اما در توئیتر خود بیان کرده است که نمی‌توان در آخر مسیر این راه را رها کرد. او بیان کرده است که با فریلند در اینباره شخصاً دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

سخنگوی وزیر تجارت کانادا بااین‌حال اعلام کرد که نمی‌داند این دیدار برگزار خواهد شد یا نه ولی فریلند همچنان باوجود ترک جلسات مذاکره، در بروکسل حضور دارد و می‌توان به برگزاری این جلسه امیدوار بود.

این توافقنامه بین کانادا و ۷ کشور اروپایی می‌تواند تجارت بین این کشورها را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. فریلند دراین‌باره اظهار داشت که «حالا برای من و همچنین کانادا ثابت‌شده است که اتحادیه اروپا نمی‌تواند به این توافق دست پیدا کند. حتی اگر این توافق با کشوری مثل کانادا باشد که ارزش‌های اروپایی در آن جاریست اما هنوز هم نمی‌توان امید داشت که این توافق دست‌یافتنی باشد.»

یکی از منابع خبری در شورای اروپایی بااین‌حال بیان کرد که به نتیجه نرسیدن این جلسه به معنای از دست رفتن امیدها در جهت رسیدن به این توافق بین کانادا و اروپا نیست. سیسیلیا مالمستورم کمیسر تجارت اتحادیه اروپا گفت که از اینکه گفت‌وگوها به بن‌بست خورده است ناراحت است اما درهرصورت هنوز امید برای پیدا کردن راه‌حل در این زمینه وجود دارد.

پیش‌ازاین قرار بود که قرارداد CETA یا همان قرارداد تجارت آزاد بین اروپا و کانادا در نشست بعدی این اتحادیه با حضور جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا امضا شود. بک منبع آگاه دراین‌باره گفت که ترودو بازه زمانی‌ چندروزه‌ای را برای نتیجه گرفتن این موضوع مشخص کرده و بیان کرده درصورتی‌که مذاکرات تا روز دوشنبه به نتیجه نرسد به سمت بروکسل پرواز نخواهد کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا