بلومبرگ گزارش داد

ایران ناجی برنج کاران هندی می‌شود

ایران ناجی برنج کاران هندی می‌شود

پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت: برنج کاران و کارخانه‌های برنج هندی روی ایران برای پایان یافتن افت دو ساله قیمت این غله حساب می‌کنند.

به گزارش ایسنا، شرکت صادرکننده برنج هندی "کی آر بی ال" اعلام کرده است تصمیم ایران برای پایان دادن به محدودیتهای وارداتی، تقاضا برای برنج باسماتی را افزایش خواهد کرد و به صعود قیمت آن منجر می‌شود. این شرکت پیش بینی می‌کند صادرات به ایران ممکن است برای نخستین بار در دو سال گذشته افزایش پیدا کند.

قیمت برنج باسماتی پس از اینکه ایران میزان خریدش را کاهش و برنج کاران هندی میزان کشت‌شان را افزایش دادند، در دو سال گذشته بیش از 50 درصد افت کرده است.

برداشته شدن تحریمهای بین المللی علیه ایران هم امکان دسترسی این کشور به تامین کنندگان بیشتر را فراهم می‌کند و این اتفاق با تصمیم تایلند برای کاهش رکورد بالای ذخایر دولتی مصادف شده است.

انجمن صادرکنندگان برنج هند اعلام کرده است حذف ممنوعیت واردات که به منظور حمایت از کشاورزان داخلی در زمان برداشت وضع شده بود، ممکن است خریدهای جدید از سوی ایران را به دنبال داشته باشد.

آنیل کومار میتال، رییس هیات مدیره شرکت "کی آر بی ال" در گفت و گو با بلومبرگ اظهار کرد: قیمت برنج باسماتی در بازار داخلی افزایش خواهد یافت و خریداران خارجی هم بایستی پیشنهاد قیمت خرید بالاتری دهند. وی در ادامه افزود: ایران با نگاه به قیمتهای ما، خریدش را افزایش خواهد داد.

به گفته میتال، قیمت برنج باسماتی در هند از رکورد 1600 دلار در هر تن که در سال 2013 داشت، با کاهش واردات ایران به حدود 700 دلار کاهش یافته است.

وی که 30 سال است به تجارت برنج مشغول است، اظهار می‌کند: ایرانی‌ها برنج باسماتی هندی را به برنج آمریکایی ترجیح می‌دهند.

صادرات برنج باسماتی هند به ایران در سال مالی 2015-2014 با 35 درصد کاهش، به 935 هزار و 567 تن رسید و عربستان سعودی به عنوان بزرگترین خرید این غله، جای ایران را گرفت.

طبق آمار وزارت کشاورزی آمریکا، مجموع واردات برنج ایران در سال مالی 2016-2015 به یک میلیون و 600 هزار تن خواهد رسید که بالاتر از یک میلیون و 500 هزار تن در سال پیش از آن خواهد بود.

به گفته آر ساندرسن، مدیراجرایی انجمن صادرکنندگان برنج هند، ایران احتمالا صدور مجوزهای واردات جدید را در دسامبر یا ژانویه آغاز می‌کند و صادرات هند ممکن است در سال مالی منتهی به مارس 6.9 درصد افزایش پیدا کرده و به حدود یک میلیون تن برسد.

هند بزرگترین صادرکننده برنج باسماتی در جهان به شمار می‌رود و نیمی از تولیدش را که حدود هشت میلیون و 700 هزار تن است، به سایر کشورها از جمله ایران، عربستان، امارات متحده عربی و عراق صادر می‌کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا