بررسی بازار آلومینیوم طی هفته گذشته

بررسی بازار آلومینیوم طی هفته گذشته

طبق برخی اخبار قرار بود تا جلسه ای با حضور نمایندگان سندیکا و شرکتهای ایرالکو و المهدی و سایر ارگانهای ذیربط هفته گذشته به منظور تعیین تکلیف برگزار گردد که این جلسه به امروز موکول شده است.



هفته گذشته هم عرضه آلومینیوم در بورس صورت نگرفت تا این روند کماکان همچون کلاف سر در گم باقی بماند. البته طبق برخی اخبار قرار بود تا جلسه ای با حضور نمایندگان سندیکا و شرکتهای ایرالکو و المهدی و سایر ارگانهای ذیربط هفته گذشته به منظور تعیین تکلیف برگزار گردد که این جلسه به امروز موکول گردیده حال باید دید که آیا امروز این نظرات به اجماع خواهد رسید و آیا روش واضحی برای عرضه و قیمت گذاری مشخص خواهد شد.
اما فارغ از موضوع عرضه، گویا بازار آلومینیوم با این موضوع کنار آمده و با توجه به روشهای تامین مواد اولیه چندان تمایلی برای روشن شدن این موضوع نشان نمیدهد. بر اساس آمار، میبایست در پایین ترین حد ماهیانه حداقل 15000 تن شمش و بیلت به بازار عرضه شود که بررسی اجمالی عرضه ها از خرداد 95 نشان میدهد این میزان عرضه در هر ماه صورت نگرفته است. هر چند می توان گفت که دو شرکت المهدی و هرمزال با خروج از بورس کالا و عرضه از طریق فروش مستقیم بخشی از مواد اولیه بازار را تامین می نمایند، اما نمیتوانند پاسخگوی نیاز همه صنایع از جمله صنایع اکستروژن ( مصرف کنندگان بیلت ) و صنایع آلیاژی باشند و در نتیجه بخشی از نیاز این صنایع از طریق سایر عرضه کنندگان به طرق مختلف عرضه و تامین می شود.
اما آلومینیوم در عرصه جهانی روند افزایشی داشت و بدنبال انتشار اخبار مربوط به رشد سرمایه گذاری در بخش مسکن چین، افزایش تولید خودرو و قطعات آن و همچنین پیشی گرفتن میزان صادرات مصنوعات ساخت این کشور نسبت به وارات مواد اولیه، موجودی اندک پودر آلومینا و بدنبال آن افزایش قیمت پودر آلومینا، سبب افزایش قیمت این فلز در بازارهای جهانی شد و بعد از مدتها قیمت این فلز به کانال 1700 دلار وارد و میانگین قیمت 1666 دلار و 70 سنت برای این فلز در هفته گذشته به ثبت رسید، که نسبت به میانگین دو هفته قبل 34 دلار و 80 سنت افزایش داشته.
شایان ذکر است که با توجه به پیش بینی افزایش قیمت آلومینا در بازارهای جهانی انتظار می رود قیمت آلومینیوم روند افزایشی خود را به صورت محدود داشته باشد. از نکات بارز دیگر در عرصه مبادلات جهانی آلومینیوم افزایش قیمت پریمیوم است که اگرچه برای شرق (65 دلار) و جنوب شرق آسیا (15 دلار) تغییراتی نداشته اما پریمیوم اروپا از 70 دلار به 75 دلار و برای آمریکا از 135 دلار به 150 دلار افزایش داشته است.
اما از مولفه های موثر روز مره قیمت بازار ارز است. در کنار توصیه برخی فعالان اقتصادی که دایما بر یکسان سازی نرخ ارز و افزایش آن تاکید دارند، در هفته گذشته قیمت ارز روند افزایشی در پی گرفت و از قیمت 35950 تا 36300 ریال پیش رفت و میانگین قیمت 36140 ریال را برای خود به ثبت رساند که این پارامتر موثر نسبت به میانگین دو هفته قبل 129 ریال افزایش داشت. ( بر اساس نرخ اعلامی صرافیهای مجاز )
در همین راستا و بر اساس فرمول قیمتگذاری و پارامترهای تاثیر گذار، قیمت پایه شمش آلومینیوم 99/70 برای هفته جاری حدود 62373 ریال پیش بینی می گردد.
انشاالله که در جلسه امروز نتایج مثمر ثمر حاصل شده و شاهد ورود آلومینیوم به بازار عرضه باشیم.

گزارش از: مهندس رضایی
 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا