امتناع عراق از فریز،قیمت نفت را افزایش می دهد

امتناع عراق از فریز،قیمت نفت را افزایش می دهد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی امتناع عراق از فریز نفتی را موجب بالارفتن قیمت نفت عنوان کرد.

 

هدایت الله خادمی، با اشاره به درخواست عراق برای معاف شدن از کاهش تولید و به خطر افتادن دورنمای توافق فریز تولید اوپک،گفت:اگر کشورهایی همچون عراق سقف تولید و فریز نفتی را نپذیرند،به نفع ایران نیست؛چراکه در آن زمان ما سهم درستی در بازار نخواهیم داشت.
وی درخصوص وضعیت عربستان در بازار پس از تصمیم عراق،گفت:عربستان از تصمیم عراق ضرر چندانی نمی کند،هرچند که  تصمیم این کشور موجب شد 50 درصد از درآمدهای این کشور با افت شدیدی مواجه شود؛چراکه دیگر ظرفیت ادامه فریز نفتی را ندارد ،اما با توجه به تولید و منابع مالی که دراختیار دارد،نتیجه و عواقب این تصمیم به نفع ریاض خواهد بود.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه تنها راه ثبات بازار نفت بازگشتن اوپک به مسئولیتی است که برای آن تعریف شده است،خاطرنشان کرد: قراربود اوپک بازار را کنترل و سقفی برای هریک از تولیدکننده ها مشخص کند،به نحوی که هم نیاز بازار تامین شود و هم بتواند تولید کشورها را توسعه دهد و تولید صیانتی داشته باشد تا کشورها بتوانند برای تولید خود برنامه ریزی داشته باشند.
عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:نمی شود کشوری بگوید سقف وجود ندارد و برای تولید بیشتر سرمایه گذاری کند؛اما به یکباره برای آن سقف قرار دهد و در نهایت،سود چنین تصمیمی را خریداران نفت می برند و تولیدکنندگان و به خصوص اوپک متضرر خواهند شد.
گفتنی است؛مقامات نفتی عراق اظهار کرده اند نمی خواهند تولیدشان را که در حال حاضر به ۴.۷۷ میلیون بشکه در روز می رسد،کاهش دهند.این خطر وجود دارد که امتناع عراق باعث شود،سایر تولیدکنندگان خواستار معافیت مشابه شوند.پیش بینی می شود موضع اخیر عراق قیمت نفت را تحت فشار قرار دهد.اعضای اوپک قرار است ۳۰ نوامبر(10آذر) برای مذاکره درباره سهمیه تولید در وین مذاکره کنند با این همه بسیاری از ناظران بازار با توجه به سابقه بد بعضی از اعضای این سازمان در رعایت سهمیه تعیین شده، نسبت به اجرایی شدن توافق فریز تولید تردید دارند.
با این حال؛ بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران اجرای طرح «فریز» را تحریم جدید نفتی در دوره پساتحریم دانسته و می گوید: با اجرای طرح فریز نفتی برخی کشورها می‌خواهند بار دیگر حجم صادرات نفت ایران را به دوران تحریم بازگردانند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا