رئیس سازمان شیلات خواستار شد

منطقه آزاد اروند در ایجاد پایانه‌های صادراتی و عرضه آبزیان کمک کند

منطقه آزاد اروند در ایجاد پایانه‌های صادراتی و عرضه آبزیان کمک کند

رئیس سازمان شیلات کشور گفت: آبزی پروری بیش از 8 درصد رشد داشته،در صورتی که صیادی کمتر از یک درصد رشد در کل دنیا داشته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خوزستان، حسن صالحی در جلسه‌ای که در منطقه آزاد اروند در آبادان برگزار شد، اظهار کرد: به طور کلی در دنیا آبزی پروری از صید پیشی گرفته و در سال 2014 ، 190 میلیون تن ابزیان در جهان تولید شده که بیش از 50 درصد آن سهم بخش آبزی پروری بوده است.

وی با بیان اینکه خوزستان از جمله استان‌هایی است که ظرفیت بالایی در توسعه آبزی پروری دارد، افزود: در شمال استان خوزستان در زمینه توسعه ماهیان سردآبی و در جنوب این استان ماهیان گرمابی و در مرکز استان از جمله چوئبده و هندیجان سایت پرورش میگو پیشرفت و توسعه چشمگیری داشته است.

صالحی عنوان کرد: با توجه به محدودیت‌های آب شیرین در استان طرح تولید بیش از 200 هزار تن ماهی در قالب طرح پرورش ماهی در قفس هدف گذاری شده است که سهم بسیاری از حوزه خلیج فارس متعلق به خوزستان است و محیط مناسبی برای سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: در منطقه آبادان زمین‌هایی که برای کشت کشاورزی مناسب نبوده را به آبزی پروری اختصاص خواهیم داد و امروز در شورای توسعه شیلات استان بیش از سه هزار هکتار برای این کار اختصاص داده شد و موضوع پرورش ماهی در حاشیه کانال های اصلی آبرسانی طرح 550 هزار هکتاری در دستور کار و مطالعه قرار گرفت.

صالحی در خصوص گونه مهاجم زیلی که گونه‌های محلی و بومی را از بین برده است، گفت: متاسفانه این ماهی از طریق دجله و فرات و از برخی منابع ترکیه و روسیه وارد اروند رود شد و موجب خسارت سنگینی به ماهیان در این منطقه شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست این موضوع را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و پیشنهادات مناسبی برای مقابله با این گونه مهاجم ارائه دهد و یا بتوانیم گونه‌ای ماهی که خوراک آن زیلی است را برای از بین بردن این گونه آسیب رسان پیدا کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص توسعه اسکله‌های صیادی و تجهیز آن‌ها افزود: به طور میانگین در هر 20 کیلومتر در سواحل جنوب کشور یک اسکله صیادی و یک بندر صیادی وجود دارد و این آمار نشان دهنده بیش از 70بندر صیادی و بیش از 20 لنگرگاه صیادی است.

رییس سازمان شیلات کشور اظهار کرد: منطقه آزاد اروند موظف است جهت پایداری اشتغال در بحث صید و صیادی ، آبزی پروری و نیازمندی صیادان کنکاش کرده و در ایجاد پایانه‌های عرضه و صادرات محصولات شیلاتی که ارزش افزوده بالایی برای صیادان و آبزی پروران دارد کمک کند تا قیمت محصولات به ثبات برسد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا