رییس اداره امورکانتینری بندرشهید رجایی:

17خط کشتیرانی لاینری جهان تردد خودرا به بندرشهید رجایی آغاز کرده اند

17خط کشتیرانی لاینری جهان تردد خودرا به بندرشهید رجایی آغاز کرده اند

بندرعباس- رییس اداره امور کانتینری بندر شهید رجایی با بیان اینکه اکنون 17 خط کشتیرانی لاینری جهان تردد خود را به این بندر آغاز کرده اند، گفت: با 28درصد رشد، حجم عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری دربندر شهید رجایی، امسال به بیش از دو میلیون و 100 هزار کانتینر افزایش می یابد.

خطوط لاینری حمل مستقیم کالا را از مبدا به مقصد انجام می دهند.
به گزارش روز شنبه ایرنا، تورج امیری در حاشیه بازدید خبرنگاران از بندر شهید رجایی افزود: پیش از آغاز تحریم های ظالمانه حجم عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری در بندر شهد رجایی به بیش از سه میلیون کانتینر در سال می رسید. با آغاز تحریم ها و کاهش تردد لاینرها به این بندر در سال 1394 عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری در بندر شهید رجایی به یک میلیون و 600 هزار دستگاه کانتینر کاهش یافت.
وی با بیان اینکه اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتنیری در فاز یک ترمینال یک بندر شهید رجایی یک میلیون و 500 هزار و فاز دوم بیش از 2 میلیون دستگاه است، گفت: با نصب 20 دستگاه کانتری کرین (جرثقیل بزرگ بندری) در یال شرقی و غربی این فاز، ظرفیت این ترمینال به سه میلیون و 500 هزار دستگاه کانتینر در سال افزایش می یابد.
امیری یادآورشد: با تجهیز فاز دوم بخشی از ترمینال 2 بندر شهیدرجایی ظرفیت کانتینری این بندر، سالیانه به 6 میلیون کانتینر افزایش می یابد و با تکمیل فاز سوم این بندر ظرفیت سالیانه ما به بیش از هشت میلیون دستگاه کانتینر افزایش خواهد یافت.
به گفته این مقام مسوول در بندر شهید رجایی، هم اکنون دو اپراتور در ترمینال یک بندر شهید رجایی فعال است و مزایده برای انتخاب یک اپراتور جایگزین در این فاز در حال ویرایش قرارداد است و مقدمات تعیین اپراتور برای ترمینال دوم بندر شهید رجایی نیز در دست اقدام قرار گرفته است.
وی با اشاره به آغاز تردد لاینرهای بزرگ جهان به بندرشهید رجایی گفت: 17 لاینر بزرگ جهان تردد خود را به این بندر آغاز کرده اند و بزودی تردد لاینرهای مرسک دانمارک، (MOL) ام او ال ژاپن، (CMA ) سی ام آ فرانسه و(Messina) مسینا ایتالیا به بندر شهید رجایی آغاز می شود.
رییس اداره امور کانتینری بندر شهید رجایی با بیان اینکه پیش از آغاز تحریم های ظالمانه 27 لاینر بزرگ جهان به بندر شهید رجایی تردد داشتند، گفت: با آغاز تردد این شرکت های کشتیرانی، مجموع لاینرهای این بندر به بیش از 20 شرکت افزایش یافت، ضمن اینکه هفته گذشته تردد نخستین کشتی مرسک به بندر شهید رجایی برای تخلیه تعدادی کانتینر انجام و بدین ترتیب تردد کشتی های این شرکت به صورت برنامه ای به شهید رجایی از سایر بنادر جهان آغاز شد.
امیری در ادامه با اشاره به ظرفیت ترانزیتی کانتینری بندر شهید رجایی افزود: ظرفیت ترانزیتی کانتینری کشور سالیانه 100 میلیون تن است، اما هم اکنون از 10 میلیون تن آن استفاده می شود و امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی مناسب این ظرفیت را در بندر شهید رجایی ارتقا دهیم.
وی در پایان به اهمیت تبادل اطلاعات بین سازمان های بنادر و کشتیرانی و گمرک اشاره کرد و گفت: هنوز تبادل اطلاعات بین بنادر و گمرک آغاز نشده و بندر شهید رجایی آمادگی دارد تمام مشکلات تبادل اطلاعات کالاهای وارداتی را برطرف کند تا از هرگونه سواستفاده و قاچاق در این بخش جلوگیری شود.
مجتمع بندری شهید رجایی با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، به دلیل فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران است.
این مجتمع عظیم بندری که در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از 2 هزار و 300 کیلومتر مرز دریایی، واقع شده به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این استان و استان های تولیدی کشور و همچنین برخورداری از زیرساختهای مناسب شقوق مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن، هوایی و جاده تاریخی ابریشم، بیشترین نقش در صنعت حمل و نقل دریایی را ایفا می کند و وجود بیش از 50 کیلومتر شبکه ریلی در داخل بندر و اتصال آن به خط آهن کشور نقل وانتقال کالا را توسط شبکه ریلی کشور بیش از پیش تسهیل کرده است.
مجتمع بندری شهید رجایی ، با 2400 هکتار وسعت ، از ظرفیت پذیرش 70 میلیون تن کالا در سال برخوردار است و ظرفیت بهره مندی از 36 پست اسکله، با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال کانتینری کشور پس از افتتاح فاز دوم طرح توسعه این فاز از ظرفیت 8/5 میلیون TEU کانتینری در سال برخوردار خواهد شد.
بندر شهید رجایی در سال 2011 میلادی با رشدی معادل 46 درصدی در بین سه هزار و 500 بندر مهم جهان، با 28 پله صعود از رتبه 72 به رتبه 44 دست یافت.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا