رئیس مرکز ملی فرش:

صنعت فرش توان کمک به حوزه اشتغال در اقتصاد مقاومتی را دارد

صنعت فرش توان کمک به حوزه اشتغال در اقتصاد مقاومتی را دارد

تبریز - رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به جایگاه هنر صنعت فرش در اقتصاد کشور گفت: این صنعت با برخورداری از دانش فنی بالا، مواد اولیه و صنایع وابسته توان کمک به حوزه اشتغال در اقتصاد مقاومتی را دارد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، حمید کارگر در گردهمایی روسای ادارات فرش سازمان های صنعت، معدن و تجارت کشور افزود: فرش دستبافت که با سرمایه داخلی و به دست توانمند هنرمندان کشور تولید می شود مصداق تولید داخلی است.
وی با اشاره به تاثیر تحریم ها در روند صادرات فرش دستبافت و صادرات 80 میلیون دلاری آن به کشور امریکا در سال 89، یادآور شد: تحریم های ظالمانه، افزایش ریسک صادرات و هزینه های بیمه ای موجب افت شدید صادرات فرش به کشورهای خارجی شد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: اجرای برجام در دولت تدبیر و امید موجب آغاز صادرات غیرمستقیم فرش از دی ماه پارسال و صادرات مستقیم آن از بهمن ماه سال گذشته به بازار آمریکا به میزان 200 میلیون دلار شد.
کارگر، با اشاره به خلاهای بوجود آمده در چند سال گذشته در این صنعت، پرداخت یارانه نقدی و خارج شدن بسیاری از شهروندان از گردونه تولید فرش را از عوامل تاثیر گذار در صنعت فرش در کشور دانست.
وی با اشاره به آمار گمرک کشور میزان صادرات فرش دستبافت در نیمه نخست امسال را 136 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 17.7 درصد و به لحاظ ارزشی 10 درصد رشد نشان می دهد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران، با اشاره به جایگاه آذربایجان شرقی در تولید و صادرات انواع فرش دستبافت گفت: ثبت جهانی فرش تبریز، هریس و تابلو فرش سردرود حاکی از جایگاه این استان در این زمینه است.
کارگر، از برگزاری همایشی با عنوان بهره گیری از فرصت ها و ظرفیت های آذربایجان شرقی در آینده نزدیک با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز و مرکز ملی فرش ایران در این استان خبر داد و گفت: تدوین نرم افزار جامع و پنجره واحد اطلاعاتی حوزه قالیبافی کشور و بازنگری سند راهبردی فرش دستبافت از جمله برنامه های آتی این مرکز است.
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان شرقی نیز در این آئین با اشاره به توانمندی تبریز در تولید و صادرات فرش گفت: در ماه های اخیر دو محموله بزرگ فرش از تبریز به کشور امریکا صادر و اعلام وصول شده است.
علی نواداد، گرانی و وارداتی بودن بخش قابل توجهی از مواد اولیه صنعت فرش را از جمله مشکلات این صنعت اعلام کرد و افزود: تولید بدون برنامه ریزی و توجه نکردن به سلیقه و ذائقه مشتری از جمله چالش های پیش روی این صنعت است.
وی خواستار اجباری شدن استاندارد مواد اولیه تولید قالی بویژه مواد اولیه رنگرزی، آموزش تخصصی و فنی قالیبافان و فروشندگان مواد اولیه و حرف وابسته، بیمه شدن قالیبافان واقعی و درجه بندی گواهینامه های صادر شده توسط فنی و حرفه ای شد.
نواداد، تخصیص اعتبار لازم در قالب تسهیلات کم بهره به نوآوران و مبتکران، ایجاد جایگاه مناسب در برنامه ششم توسعه کشور و اعطای دیپلم و سایر مدارک معادل افتخاری به مبتکران، نوآوران و هنرمندان این صنعت را ضروری دانست.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این آئین گفت: هم اکنون 600 هزار نفر در استان به کار قالیبافی مشغول هستند که این امر سبب شده 35 درصد تولید و صادرات فرش از این استان انجام شود.
غلامعلی راستی با اشاره به صادرات 171 میلیون دلاری فرش در سال گذشته از این استان افزود: در نیمه نخست سال جاری 74 میلیون دلار فرش و صنایع دستی از گمرکات استان و کشور به کشورهای مقصد صادر شده است.
وی عمده مشکل این صنعت را مربوط به بیمه تامین اجتماعی اعلام کرد و یادآور شد: از 580 هزار نفر بیمه شده در سراسر کشور، 58 هزار نفر آن متعلق به آذربایجان شرقی بوده که این میزان باید طبق برآوردهای انجام شده 80 هزار نفر باشد.
راستی، خواستار ارائه تسهیلات بانکی برای حمایت از تولید کنندگان فرش و توانمند سازی آنان شد.
هماهنگی، رسیدن به وحدت رویه و دستیابی به راهکارهای بهبود امور فرش کشور از جمله اهداف برگزاری این گردهمایی بود که در سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی برگزار شد.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد رستگار
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا