بومی سازی و بهره برداری از سیستم های اندازه گیری عرض ورق در خط قلع اندود

بومی سازی و بهره برداری از سیستم های اندازه گیری عرض ورق در خط قلع اندود

گروه صنایع معدنی >فولاد - مصطفي ناجي، رئيس واحد قلع اندود و خطوط برش 1 و2 نورد سرد فولاد مبارکه از پايان موفقيت آميز پروژه بومي سازي، نصب و راه اندازي،سيستمهاي اندازه گيري عرض ورق در خط قلع اندود خبر داد .

به گزارش ماین نیوز، وي گفت: به همت تيم فني کارشناسان برق و اتوماسيون واحد قلع اندود، کارشناسان واحد بوميسازي شرکت فولاد مبارکه و دانشگاه اصفهان، پروژه بومي سازي سيستم اندازه گيري عرض ورق در خط قلع اندود اجراء و با بهره برداري از سيستمهاي نصب شده جديد، امکان اندازه گيري لحظهاي عرض ورق در دو نقطه فراهم شد و هرگونه مغايرت در عرض محصولات توليدي اين واحد بطور کامل تحت کنترل قرار گرفت.

رئيس واحد قلع اندود و خطوط برش 1 و2 افزود: دستگاه عرض سنج يکي از تجهيزات اصلي و مهم در تطابق تلرانس عرض محصول توليدي با استاندارد و نيازهاي مشتري است که به دليل نياز به دقت و سرعت عمل بالا از تجهيزات خاص و حساس بهره ميبرد در اين راستا و با توجه به ماهيت خط قلع اندود و ضرورت کنترل عرض ورق بعد از تجهيز «سايد تريمر» و «تنشن لولر»، دو دستگاه عرض سنج مطابق با استانداردهاي مورد نياز يکي بعد از سايد تريمر و ديگري بعد از تنشن لولر با همکاري مشترک فني کارشناسان شرکت فولاد مبارکه و دانشگاه اصفهان طراحي، ساخته و نصب گرديد.

وي در خصوص دلايل اجراي اين پروژه افزود: در طراحي اوليه خط قلع اندود، اندازه گيري عرض ورق توسط تجهيز خارجي و صرفاً در يک نقطه از فرايند(بعد از سايد تريمر) انجام شده که بدليل قرار گرفتن منبع نور در زير ورق، لرزش و موجهاي سطح ورق و تأثير نورهاي محيطي خصوصاً در هنگام شب منجر به افت دقت و بالا رفتن خطاي اندازهگيري ميشد، ضمن اينکه برخورد ورق به منبع نور موجود در زير ورق منجر به شکستگي و خرابي مکرر اين قسمت ميگرديد که باعث افزايش نفر ساعت تعميرات و توقف بعضاً طولاني مدت تجهيز ميشد.

ناجي تصريح نمود: وجود نقص در طراحي و همچنين خاص و قديمي بودن قطعات زير مجموعه تجهيز و نرم افزارهاي مربوطه و قيمت بالاي قطعات يدکي و عدم پشتيباني مؤثر سازنده موجب شد که اين تجهيز بطور کامل از مدار خارج گردد که با توجه به تبعات کيفي ناشي از عدم وجود اين تجهيز در فرايند توليد،عزم کارکنان اين واحد را بر آن داشت تا با اجراي اين پروژه در جهت رفع مشکلات ياد شده اقدام نمايند، بدين منظور با بررسي مشکلات سيستم قبلي و تحليل خرابيها و وجود تجربه مشابه در ناحيه نورد سرد، تصميم به بومي سازي سيستم گرفته شد که با تلاش تيم ياد شده اين تجهيز در مدت زمان کمتر از شش ماه طراحي و نصب گرديد.

وي در خصوص مزاياي اين پروژه گفت: در سيستم جديد، منبع نور ليزري به همراه دوربينها در سمت فوقاني ورق نصب شد و با تابش نور ليزر بر روي غلتک، خطاي اندازهگيري ناشي از لرزش و موج ورق و تأثير نورهاي محيطي بطور کامل مرتفع گرديد.

همچنين با بهبود سيگنال خروجي دستگاه و ارسال سيگنال به PLC ، از اين سيگنال علاوه بر اندازه گيري عرض ورق جهت اندازه گيري انحراف از مرکز ورق عبوري و همچنين تشخيص پارگي ورق نيزاستفاده ميشود.

رئيس واحد قلع اندود و خطوط برش 1 و2 در ادامه به ديگر مزاياي اجراي اين پروژه اشاره نمود و گفت: ساده سازي شبکه کنترلي، سهولت در تأمين قطعات يدکي، امکان رفع عيب سريع و دقت بالاتر تجهيز و خرابي کمتر، قيمت بسيار پايين آن در مقايسه با نمونههاي خارجي و عدم نياز به کاليبره مداوم و تنظيمات آسان و راه اندازي سريع از ديگر مزاياي سيستم جديد يادشده ميباشد.

وي در پايان از حمايت مديريتهاي ناحيه نورد سرد و محصولات پوششدار، مديريت و کارشناسان واحد بومي سازي، دفاتر فني توليد و تعميرات و قطعات يدکي نورد سرد و بويژه جديت و همت کارکنان تعميرات برق واتوماسيون واحدکه در تحقق اين امر مهم ايفاي نقش نمودند، تشکر و قدرداني کرد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا