دوربرگردان مهندسي قيمت فولاد

دوربرگردان مهندسي قيمت فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - تمايل بازار به کاهش قيمت فولاد در کنار ادامه مديريت بازار تيرآهن و کج دار و مريز قيمتي در بازار ورق تاکنون به ابهام موجود در اين بازار دامن زده و مشخص نيست که چه سرنوشتي را بتوان در برابر قيمت ها و حجم معاملات در اين بازار مهم داخلي ترسيم کرد. متاسفانه در اين بين شاهد هستيم که انسجام پيشين بين عرضه کنندگان اصلي نيز همچون گذشته خودنمايي نمي کند که به تقويت پتانسيل کاهش قيمت ها دامن زده است؛ اگرچه رفتار قيمتي در بازارهاي جهاني نيز در اين رويکرد اجرايي موثر بوده است.

به گزارش ماین نیوز، هرچند رشد قيمت زغال سنگ و سنگ آهن در بازارهاي جهاني تاکنون نتوانسته قيمت ها را در بازار فولاد بين المللي تقويت کند، ولي هنوز نمي توان از اين ادعا يعني احتمال افزايش قيمت هاي جهاني فولاد به دليل رشد قيمت تمام شده آن عقب نشيني کرد.

به عبارت ساده تر موجودي انبارهاي فولاد همچنين ضعف تقاضا و نگراني از وخامت بيشتر اوضاع در بازارهاي جهاني در کنار احتمال افزايش بيشتر تقاضا در بازار داخلي چين و بسياري اما و اگرهاي ديگر، شرايطي را فراهم آورده که نه مي توان از رشد قيمت ها خبر داد و نه مي توان از احتمال افزايش نرخ در بازارهاي جهاني عقب نشيني کرد. همين موارد اين احتمال را تقويت مي کنند که فعالان برجسته صنعت فولاد داخلي و تصميم سازان اين بازار نيز نسبت به تصميم گيري هاي خود ترديد کنند تا جايي که برخي از شرکت هاي بزرگ عرضه کننده در بازار، علنا با کاهش قيمت ها راي به ادامه رقابت منفي داده و خود را با تمايل بازار به کاهش قيمت ها وفق داده اند.

بازار فولاد
بازار داخلي فولاد در هفته هاي اخير شرايط نسبتا آرام و حتي کم رونقي داشته است. حجم تقاضا در هفته ها و ماه هاي گذشته نسبتا محدود بوده و جرقه هاي رشد قيمتي تاحدي خاموش شده است تا جايي که نتوانستند روند غالب در بازار را به سمت تقويت قيمت ها تغيير دهند. از سوي ديگر شاهد بوديم که همبستگي ايجاد شده در بين عرضه کنندگان اصلي که به سختي شکل گرفته بود در حال اضمحلال است، يعني انسجام پيشين وجود نداشته و ممکن است شرکت هاي فولادي بيشتري از رويکرد اصلي در بازار سرپيچي کنند.

در هفته هاي پيش شاهد بوديم که پس از برگزاري نشست هايي براي بررسي بازار در انجمن توليدکنندگان فولاد، قيمت ها به سمت رشد متمايل مي شد تا جايي که جرقه افزايش نرخ پس از برگزاري هر جلسه، قابل پيش بيني بود. اين وضعيت که در سايه افزايش همبستگي عرضه کنندگان اصلي به منظور مديريت بازار ايجاد شده بود، توانسته از کاهش قيمت ها جلوگيري کند و همچنين رشد نرخ هاي محدودي را به همراه داشته باشد. يکي از ابزارهاي مهمي که دورنماي مثبت قيمت ها را در بازارهاي داخلي ترسيم مي کرد، بايد انتظار رشد قيمت هاي جهاني به شمار آورد که عرضه کنندگان اصلي را براي افزايش قيمت يا حمايت از سطوح قيمتي فعلي مجاب کرده و آن را به مديريت يکپارچه بازار به منظور رشد قيمت ها خوش بين و متمايل کرده بود.

حال در شرايطي که رشد قيمت زغال سنگ و سنگ آهن به رشد بهاي جهاني فولاد منجر نشده و همچنين ضعف تقاضا و عقب نشيني خريداران، فضاي دشوارتري را براي فروش پديد آورده و روزهاي سرد سال نيز اوضاع بازار فولاد را سردتر و وخيم تر از قبل تغيير داده است شاهد کاهش قيمت ها هستيم. به عبارت ساده تر، ديگر خوش بيني به مديريت بازار خودنمايي چنداني نداشته و شرکت ها نيز به مصوبات پيشين به چشم گذشته نگاه نمي کنند. در هر حال شاهد تعدي برخي از شرکت هاي مهم فولادي نسبت به مصوبات پيشين هستيم تا جايي که باز هم ذهنيت رقابت منفي در بازار آزاد خودنمايي کرده و به کاهش قيمت ها در بطن بازار منجر شده است.

در بازار آزاد شاهد هستيم که بهاي قراضه فولادي، شمش و ميلگرد به سمت افت نرخ ها متمايل شده و با توافقي بودن قيمت ها همچنين کشف نرخ نهايي در هنگام معامله در کنار ضعف تقاضا، بازار با کاهش قيمت رو به رو شده و ممکن است اين روند کاهشي باز هم ادامه يابد. اين در حالي است که حجم توليد در واحدهاي فولادي به شدت کاهش يافته و همچنين واردات نيز رونق چنداني ندارد. اگرچه در روزهاي اخير شاهد ورود چند محموله فولاد وارداتي بوده ايم، ولي هنوز وضعيت دشوار پيشين در بازار و صنعت فولاد و عدم صرفه اقتصادي بسياري از کارخانه ها واقعيتي غيرقابل انکار است. البته بايد به اين نکته نيز اشاره داشت که تجربه نشان داده است هرگاه هر صنعت يا بازاري وارد چنين فازي شده يعني توليد در آن با صرفه اقتصادي همراه نبوده است، بايد منتظر تغيير شکل بازار بود.

نگاهي به حجم معاملات فولاد در بورس کالانيز نشان مي دهد که در هفته گذشته رقمي نزديک به 113 هزار تن از توليدات ذوب آهن اصفهان در بورس کالامورد داد و ستد قرار گرفته که البته زمان تحويل آن نيز پايان آذرماه بوده است. اين نکته نشان مي دهد که ممکن است دورنماي بازار در ماه هاي آينده تغيير کند، زيرا معامله با قيمت هاي موجود با احتساب ماليات بر ارزش افزوده، هزينه حمل و خواب سرمايه در کنار مباحث مالياتي آن، چندان هم سودآور نخواهد بود. اين نکته در حالي اهميت بيشتري پيدا مي کند که در سبدهاي عرضه شده تيرآهن و ميلگرد هر دو وجود داشته که از اين منظر سودآوري بيشتري را مي توان در نظر گرفت. در هر حال رشد حجم معاملات در هفته هاي اخير در کنار ورود بخش بزرگي از معاملات در زمان هايي خاص، خود شاهدي از اميدواري برخي فعالان برجسته بازار نسبت به دورنماي آن است.

نگاهي به حجم معاملات ذوب آهن اصفهان در بورس کالانشان مي دهد که در ابتداي هر ماه، رقمي بيش از 100 هزار تن مورد معامله قرار گرفته که چهره بازار را بيش از پيش ترسيم مي کند. اين در حالي است که زمان تحويل بسياري از اين عرضه ها در پايان ماه قرار داشته و خريدار اصلي که احتمالامهم ترين عرضه کننده تيرآهن و ميلگرد ذوبي در بازار آزاد هم باشد، بايد محصولات تحويل گرفته را به فروش رسانده و پس از تامين نقدينگي مورد نياز، به خريدهاي جديد دست بزند. اين وضعيت نشان مي دهد که در ابتداي هر ماه بايد منتظر برخي بازي ها در بازار باشيم، ولي اين ماه چنين رخدادي به ثبت نرسيد. در هر حال ضعف تقاضا واقعيتي است که فضا را براي بازارسازي و دست کاري قيمت ها محدود ساخته همچنين پتانسيل رشد نرخ را نيز به حداقل خود کاهش داده است. در هر حال شايد بتوان رشد بهاي تيرآهن و ميلگرد در ابتداي ماه جاري در همين چارچوب بررسي کرد.

بازار ورق:
در بازار ورق هاي فولادي پس از رشد پيشين قيمت ها، باز هم شاهد ثبات نسبي نرخ، توافقي شدن قيمت ها در معامله و همچنين ميل بازار به تعديل نرخ و تثبيت قيمت ها هستيم که مي تواند بازار را در نرخ هاي موجود متعادل کند، البته ذکر اين نکته نيز ضروري است که حجم معامله ورق فولادي در بورس کالاافزايش يافته که احتمال تغيير جهت قيمتي را در اين بازار فراهم مي سازد. پس از تقويت حجم معاملات در بورس کالاآن هم مصادف با آغاز روزهاي سرد سال و انتظار کاهش نرخ، برخي شايعات و شنيده ها از افزايش عرضه ورق از مبادي خبر مي دهند که البته در کنار اين افزايش عرضه، باز هم رشد قيمت ها نيز تجربه شد که تناسبي نانوشته با حجم معاملات در بورس کالاداشته و دارد.

اين مطلب نشان مي دهد که ممکن است مديريت بازار ورق نيز به آرامي به سمت مديريت کردن بازار متمايل شده تا جايي که اين احتمال وجود خواهد داشت که واقعيت هاي بازار تيرآهن، ممکن است در بازار ورق نيز از اين پس خودنمايي کند. در هر حال موارد فوق تنها مخابره يک احتمال است و شواهد و سيگنال هاي آينده واقعيت هاي اين بازار را بيش از پيش ترسيم کرده و شفاف خواهد ساخت.

بازارهاي جهاني محصولات فولادي
نگاهي به نوسان قيمت ها در اقصي نقاط جهان نشان مي دهد که بازارهاي گوناگون، غالبا به ميل به افزايش قيمت ها دارند ولي تاکنون جرقه قدرتمندي از افزايش نرخ را شاهد نيستيم تا شايد ساير بازارهاي ديگر را نيز به حرکت در آورد. انتظار رشد تقاضا در چين در روزهاي سرد سال مخصوصا مصنوعات ساختماني، رشد قيمت زغال سنگ و سنگ آهن، تلاش برخي از شرکت هاي بزرگ توليدکننده براي افزايش هماهنگي به منظور مديريت عرضه و حمايت از بازار، اميدواري به رشد قيمت ها در ساير بازارهاي کالايي و نفت خام که فاکتوري حمايتي براي تقويت قيمت فولاد به شمار مي رود و بسياري موارد ديگر را مي توان دلايلي براي رشد قيمت ها در بازار فولاد به شمار آورد، هرچند که افزايش قيمت تمام شده فولاد خام را بايد شاه بيت دلايل رشد نرخ در بازار فولاد محسوب کرد.

با توجه به تمامي موارد فوق باز هم خبر موثق و فراگيري از رشد قيمت ها مخابره نشده است که ابهام را در بازارهاي بين المللي عمق مي بخشد. واقعيت آن است که افزايش محدود توليد در ماه هاي اخير در بازار فولاد در برخي از کشورها خود نشانه اي است از عدم انسجام در بين توليدکنندگان بزرگ فولادي که همين نکته امکان مديريت بازار را دشوار يا حتي غيرممکن مي سازد. از سوي ديگر بالابودن موجودي انبار بسياري از کارخانه هاي فولادي، خود مشکل ديگري است که کمتر به آن توجه شده ولي تکانه هاي تقاضا در بازارهاي جهاني را کم اثر مي سازد.

از سوي ديگر به رغم جهش قيمت زغال سنگ در بازارهاي جهاني گويي بالابودن موجودي انبارها و فروش جنس موجود، تاثيرپذيري بازار از رشد قيمت تمام شده را محدود کرده که همين واقعيت نيز دشواري تحليل در بازار فولاد را چند برابر کرده است. به عنوان نمونه بهاي زغال سنگ کک شو در بازار چين نزديک به 3 برابر شده و حتي زغال سنگ حرارتي نيز نزديک به 80 درصد رشد نرخ داشته است. سنگ آهن نيز با ثبت قيمت هايي بالاتر از 62 دلار در هر تن، تنها 8 درصد در يک ماه اخير رشد نرخ داشته و به نسبت مدت مشابه سال قبل نيز 23 درصد افزايش نرخ داشته است. در هر حال کف قيمتي سنگ آهن در يکسال اخير کمتر از 40 دلار در هر تن بوده، ولي هم اکنون بيش از 62 دلار در هر تن مورد داد و ستد قرار مي گيرد. در نهايت بايد اين گونه استناد کرد که رشد قيمت تمام شده در بازار فولاد هرچند واقعيتي غيرقابل انکار است ولي تاکنون تاثير خود را در بازار، بر جاي نگذاشته ولي بهبود آرام معاملات فولاد را مي توان از هم اکنون مورد رصد و رهگيري قرار داد. با توجه به اين موارد بازار داخلي فولاد نيز نسبت به آينده و دورنماي قيمت ها هرچند که خوش بين است، ولي مشخص نيست که اين خوش بيني چه زماني محقق شده و از چه حجم و عمقي براي تقويت معاملات و بهبود قيمت ها برخوردار خواهد شد.

در پايان مي توان اين گونه اظهار کرد که هرچند رشد بهاي محصولات فولادي مي تواند به تقويت قيمت ها در بازار آزاد کمک کند ولي از يکسو امکان تحقق چنين رخدادي در آينده کوتاه مدت محدود شده و از سوي ديگر نيز مشخص نيست که چه ميزان از رشد انتظاري قيمت ها در بازارهاي جهاني به بازار داخلي سرايت خواهد کرد. با توجه به تمامي اين موارد بايد جهت گيري نگاه را از بازارهاي جهاني به بازار داخلي تغيير داد زيرا اميدواري به بهبود بازار آزاد با اهرم بازارهاي جهاني تاکنون فايده اي براي بازار داخلي فولاد نداشته و به رفت و برگشت هاي قيمتي موجود نيز کمک کرده است. در پايان باز هم بايد به اين نکته اشاره داشت که نه مي توان از ادعاي رشد قيمت فولاد در بازارهاي جهاني به دليل افزايش قيمت تمام شده آن عقب نشيني کرد و نه مي توان گفت که در کوتاه مدت و بلافاصله شاهد رشد قيمت ها خواهيم بود بنابراين بازار در دوراني موسوم به دوران گذار ( زماني بين دو رخداد مهم) معلق مانده و فضا براي تحليل نيز به حداقل مي رسد زيرا در اين بازه زماني غالب تحليل ها کم و بيش غلط از آب در مي آيد و تا خودنمايي ثبات، تعادل و يا رويکردي مشخص، اين شرايط ادامه خواهد يافت.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا