صنایع انرژی‌بر پارسیان کمر همــت بر توسعه صنعتی منطقه بست

شکوفایی شهـر پارسیان هرمـزگان با بهـره‌بــرداری از منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر

شکوفایی شهـر پارسیان هرمـزگان با بهـره‌بــرداری از منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر

گروه صنایع معدنی - طرح احداث منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر هرمزگان در حالی قرار است در شهرستان پارسیان(گاوبندی سابق) با وسعتی ۱۰هزار هکتار عملیات اجرایی آن آغاز شود که در مجموع هم‌اکنون توانسته برای حدود ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد کند.

به گزارش ماین نیوز، مسئولان این منطقه ویژه صنعتی و تجاری با توجه به فعالیت‌های اقتصادی و در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود، برخی برنامه‌های فرهنگی از جمله توزیع هم زمان نوشت‌افزار در ۱۸ مدرسه دوره اول و دوم این شهرستان را نیز در گام نخست برنامه‌های کاری قرار داده‌اند. البته در این بین حمایت از تیم‌های فوتبال آقایان، تیم‌های فوتسال و والیبال بانوان از دیگر فعالیت‌های فرهنگی در دستور کار منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان است.

تاسیس شرکت بهره‌بردار پارسیان و جدایی دو منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر
تامین ردیف بودجه احداث و بهره‌برداری از منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر لامرد - پارسیان در قالب یک طرح از سوی سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور باعث تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی شد تا استان‌های فارس و هرمزگان از این مهم بهره‌مند شوند. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان با بیان اینکه در اوخر دولت دهم فقط یک شرکت برای بهره‌برداری از ۲ منطقه در نظر گرفته شده بود، اظهار کرد: وجود یک شرکت برای انجام برنامه‌های در دست اقدام، نبود توانایی برای پیشرفت اهداف مورد نظر و همچنین انتخاب مدیر شرکت خارج از استان، نارضایتی مسئولان و مردم هرمزگان را به دنبال داشت. به همین منظور با رایزنی‌های انجام شده میان استاندار هرمزگان و مدیرعامل سازمان ایمیدرو تصمیم بر تاسیس شرکت بهره‌بردار پارسیان به منظور جدایی این منطقه از لامرد استان فارس گرفته شد که در یک ماه آینده این مهم به سرانجام خواهد رسید. براساس رایزنی‌های انجام شده از سوی سازمان ایمیدرو با سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور صلاح به جدایی این ۲ شرکت از یکدیگر گرفته شد. حسن شاهرخی با بیان این مطلب ابراز کرد: امید است با جداسازی این ۲ شرکت و با توجه به مرجع تصمیم‌گیری در داخل استان، رضایت‌مندی مردم و مسئولان هرمزگان روند پیشرفت به خود بگیرد تا امور اجرایی آن نیز تسریع شود. در اجرای پروژه‌های بزرگ مردم به عنوان ذی‌نفعان، نقش بسزایی در به سرانجام رساندن آن دارند. شاهرخی این را گفت و ادامه داد: با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان هم‌اکنون به صورت مستقل عمل نمی‌کند لذا در عمل حمایتی از سوی مردم و مسئولان استانی از این پروژه نیز وجود ندارد و همین این امر باعث ایجاد برخی موانع از سوی آنها شود که با جدا شدن این پروژه از بخش لامرد فارس می‌توان نگرانی‌ها را برطرف و حمایت مسئولان و مردم را در جلب کرد.


حضور قطعی ۴ سرمایه‌گذار
صنایع پتروشیمی، آلومینیوم و فولاد با توجه به مصرف بالای انرژی که دارند در این منطقه مستقر شده‌اند که به همین دلیل به آن منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر گفته می‌شود. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان با بیان اینکه استقرار ۵ سرمایه‌گذار در این منطقه قطعی شده، تصریح کرد: تاکنون ۴ سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی و یک سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد از سوی سرمایه‌گذاران داخلی که دارای جوینت یا فاینانس خارجی هستند به انجام رسیده است. این در حالی است که هم‌اکنون تعدادی از سرمایه‌گذاران حوزه پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم و صنایع پشتیبان (صنایع نیروگاهی، آب شیرین‌کن و متقاضی احداث بندرگاه) برای حضور در این منطقه در صف انتظار قرار دارند. البته با توجه به وجود تحریم‌ها و برخی سوءمدیریت‌ها در دوره‌های گذشته جذب سرمایه‌گذار در این منطقه به نسبت سایر مناطق تا حدودی با تاخیر همراه بوده که موجب شده روند احداث و بهره‌برداری از آن به نسبت برنامه پیش‌بینی شده عقب بماند که در صورت فراهم شدن شرایط و زیرساخت‌ها مشکلات رفع می‌شود. جذب سرمایه‌گذار خارجی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان با توجه به برطرف نشدن کامل تحریم‌ها به منظور تامین فاینانس با مشکلاتی روبه‌رو شده که امید است به زودی برطرف شود. شاهرخی این را گفت و ادامه داد: رفع برخی مشکلات زیرساختی برای جذب سرمایه‌گذاران بیشتر نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه نهادها به ویژه وزارت نفت است چراکه با در نظر گرفتن ملی بودن و منافع این پروژه برای کشور، پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰ سال آینده بیش از ۴۰ میلیارد دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری به انجام برسد که تحقق این امر برابر با ۴ درصد حجم سرمایه‌گذاری در تمام دنیاست. بر این اساس نیز پیش‌بینی می‌شود با انجام این میزان سرمایه‌گذاری برای بیش از ۵۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد شود که تحقق این امر می‌تواند رونق اقتصادی مناسبی را برای کشور به ویژه هرمزگان به همراه داشته باشد. تامین منابع مالی، تامین خوراک گاز برای صنایع استقراری، بر طرف کردن مشکلات زیست‌محیطی پروژه و همراه کردن سازمان‌های مرتبط با طرح، مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف پیشرفت هر چه بیشتر پروژه منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان بود که شاهرخی به آن پرداخت و گفت: سعی شده با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تمام ذی‌نفعان این پروژه ملی به پای کار کشیده شوند. بر اساس پیش‌بینی‌ها و شرایط ایجاد شده در پسابرجام، فضا برای سرمایه‌گذاری خارجی و بخش خصوصی بهتر خواهد شد به همین منظور باید برای استفاده از موقعیت ایجاد شده شرایط لازم را برای برطرف کردن مشکلات فراهم کرد.


کلنگ‌زنی بندر پارسیان تا اردیبهشت ۹۶
کلنگ‌زنی بندر پارسیان به عنوان بزرگترین بندر صنعتی و معدنی کشور تا پایان اردبیهشت سال آینده در دستور کار قرار دارد. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان با بیان این مطلب ابراز کرد: اجرای پروژه‌ای به این بزرگی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند که با استفاده از نیروهای متخصص داخلی و همت مسئولان می‌توان این پروژه را به سرانجام رساند.


حضور مشاوران اروپایی «اچ‌اس‌ای»
نگرانی مردم شهرستان پارسیان در زمینه بحران‌های زیست‌محیطی ناشی از احداث و بهره‌برداری از صنایع انرژی‌بر باعث شده مخالف‌ها برای اجرای عملیات احداث آن بیشتر شود. این مقام مسئول در این باره گفت: برای ایجاد ایمنی در صنایع احداثی با کشورهای اروپایی که دارای آخرین فناوری‌های اچ‌اس‌ای هستند رایزنی شده تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود و این طرح نارضایتی مردمی را به دنبال نداشته باشد.


فراخوان نیروهای بومی در انتظار استقبال مردم منطقه
بخشی از مشکلات ایجاد شده در منطقه به دلیل استفاده نکردن از نیروهای بومی در بخش‌های مختلف عملیات‌های اجرایی است. این در حالی است که شاهرخی در این باره تصریح کرد: بارها برای بکارگیری نیروهای بومی در عملیات‌های اجرایی این منطقه فراخوان داده شد که متاسفانه با استقبال کم مردم همراه شد و همین امر باعث شده برای تامین نیروی کار از سایر استان‌ها دعوت به همکاری شود. البته در صورت احداث و بهره‌برداری از واحدهای مختلف اولویت جذب نیروی کار همچنان با نیروهای بومی منطقه است. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان در بخشی از صحبت‌های خود به برخی اقدامات فرهنگی و اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی پرداخت و گفت: بنگاه‌های اقتصادی مسئولیت‌های اجتماعی نسبت به محیط پیرامون به منظور هزینه قسمتی از درآمدهای حاصل‌شده در مناطق اطراف خود دارند. این در حالی است که بنگاه‌های اقتصادی نمی‌توانند در تمام زمینه‌ها هزینه کنند به همین منظور متناسب با نوع فعالیت خود نوع هزینه را انتخاب می‌کنند. به عنوان نمونه شرکت‌های خودروسازی با توجه به آلایندگی محصولات خود، رسالت اجتماعی خود را با کاشت درخت جبران می‌کنند. منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان نیز با توجه به نوع فعالیت‌های خود تصمیم بر اجرای رسالت اجتماعی خود با حضور در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی گرفته است. شاهرخی در این باره اظهار کرد: با توجه به آثار مثبتی که این منطقه به عنوان یکی بنگاه اقتصادی بزرگ برای کشور خواهد داشت، اما رواج سخنان مبتنی بر صنعت هراسی، آلودگی‌های زیست‌محیطی و... از مسائل منفی در بعد اجتماعی آن خواهد بود. به همین منظور سعی شده ارتباط فرهنگی مستقیم و نزدیکی با مردم منطقه برای جبران این مسائل منفی برقرار شود که از نمونه‌های آن می‌توان به ارتباط با آموزش و پرورش و مجموعه‌های ورزشی اشاره کرد.


فعالیت‌های فرهنگی منطقه انرژی‌بر پارسیان
بر اساس این تصمیم‌گیری در مرحله نخست در بخش فرهنگی به صورت همزمان اقدام به توزیع لوازم‌التحریر در مدارس بخش کوشکنار شد. در بخش دوم نیز حمایت از تیم‌های منتخب فوتبال آقایان، فوتسال بانوان و همچنین والیبال بانوان شهرستان پارسیان در دستور کار قرار گرفت. همچنین قرار است یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذار فعال زیرمجموعه منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر به عنوان معین امور فرهنگی شهرستان، تفاهمنامه‌ای را با آموزش و پرورش و اداره ورزش و جوانان استان برای واگذاری امور اجرایی به این شرکت در زمینه‌های فرهنگی به امضا برسانند تا این شرکت علاوه بر اجرای امور محوله، در بخش استعدادیابی برای امر استخدام اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده می‌توان آینده روشنی را برای شهرستان پارسیان در این زمینه پیش‌بینی کرد.

صنایع مختلف و تحولات بزرگ
رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان پارسیان در حاشیه دیدار با مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان با بیان اینکه پیگیری مسئولان در زمینه محرومیت‌زدایی و رونق بخشیدن به اقتصاد و اوضاع اجتماعی این شهرستان جای قدردانی دارد، اظهار کرد: حضور صنایع مختلف به ویژه صنایع انرژی‌بر می‌تواند ایجادکننده تحولات بزرگ در عرصه‌های مختلف در منطقه باشد. علی‌اصغر قنبرزادگان با تاکید بر اینکه در دنیای کنونی، ورزش نیز به سمت خصوصی‌سازی در حال حرکت است، افزود: هم‌اکنون کشورهای صاحب سبک رشته‌های ورزشی حضور بخش خصوصی عامل پیشرفت آنها در تمام فعالیت‌ها است که باعث شده بدون توجه به شرایط، مسیر پیشرفت را در پیش بگیرند. به همین منظور حضور بخش‌های صنعتی و معدنی در ورزش شهرستان پارسیان می‌تواند نقطه شروعی برای قدرت گرفتن این مهم در استان و کشور باشد. هرچند قدرت گرفتن تیم‌های ورزشی در استان‌هایی مانند اصفهان، خوزستان، یزد و برخی دیگر از استان‌ها بیانگر حمایت صنعت و بخش خصوصی از این تیم‌هاست. وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ بخش خصوصی و دولتی از تیم‌های ورزشی شهرستان پارسیان حمایت‌های مادی و معنوی نداشته، ابراز کرد: خوشبختانه با دیدگاهی که مدیران منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان در زمینه حمایت مالی و معنوی از تیم‌های ورزشی این شهرستان دارند، امید است این حرکت زمینه ساز حضور سایر صنایع در ورزش استان به ویژه شهرستان پارسیان باشد. رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان پارسیان با بیان اینکه این شهرستان از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالایی در تمام زمینه‌ها برخوردار است، گفت: واحدهای صنعتی و معدنی فراوانی در سطح استان وجود دارد که متاسفانه تاکنون در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ورود نکرده‌اند که در صورت حضور و با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و ورزشی که در منطقه وجود دارد در صورت توجه می‌تواند در سطح کشور حرفی برای گفتن داشته باشند.

استقرار صنایع انرژی‌بر را باید به فال نیک گرفت
استقرار صنایع انرژی‌بر در شهرستان پارسیان استان هرمزگان بیانگر توسعه صنعتی و اقتصادی در سطح کشور است. در حاشیه این دیدار رییس هیات فوتبال شهرستان پارسیان با مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر این شهر با بیان این مطلب گفت: بهره‌برداری از اینگونه صنایع اهدافی مهمی چون توسعه اقتصادی و صنعتی استان و کشور را در بر می‌گیرد که به طور حتم این اقدام از سوی سازمان ایمیدرو قابل تقدیر بوده و آن را باید به فال نیک گرفت. توسعه‌یافتگی صنعت باید از جنبه‌های معنوی و مادی هدفمند و پایدار باشد. عبدالله برادر با بیان این موضوع اظهار کرد: استقرار صنایع و واحدهای صنعتی در هر منطقه‌ای به طور حتم به تنهایی نمی‌تواند دربرگیرنده و برطرف‌کننده تمام نیازهای مردم هر منطقه به ویژه رفاه اجتماعی، فرهنگی و تفریحی آنها باشد به همین منظور توسعه معنوی می‌تواند تکمیل‌کننده این روند باشد. حضور مردم در مکان‌های تفریحی و ورزشی علاوه بر کاهش اضطراب‌های بر گرفته از کار و فشارهای مختلف می‌تواند در ایجاد آرامش تاثیر فراوانی داشته باشد. برادر با پرداختن به این مطلب تصریح کرد: متاسفانه فاصله طولانی شهرستان پارسیان با مرکز استان باعث شده دیدگاه برخی مسئولان به این شهرستان با اندکی ناملایمتی همراه باشد. هر چند در سال‌های اخیر این روند رو به کاهش گذاشته اما به طور حتم جوابگو نیست. حمایت منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر شهرستان پارسیان از تیم‌های ورزشی برای نخستین بار است که در سطح هرمزگان به انجام رسیده که در نوع خود بی‌سابقه است. این مربی ورزشی در این باره گفت: به طور حتم این حضور را باید برای ورزش و فرهنگ استان به فال‌نیک گرفت به گونه‌ای که در صورت تداوم می‌تواند آینده و چشم‌اندازی روشن برای شهرستان ایجاد کند. البته علاوه بر حمایت‌های معنوی و مادی که منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر از ورزش شهرستان دارد، انتظار می‌رود به زیرساخت‌های ورزشی و فرهنگی شهرستان نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند تا این مهم برای آیندگان نیز ماندگار باشد. زیرا با توسعه صنعتی در سال‌های آینده، این شهرستان میزبان بخش قابل‌توجهی از بازرگانان، تاجران، صنعتگران، گردشگران و اقشار مختلف خواهد بود که با توجه به کمبود فضای فرهنگی، تفریحی و ورزشی توجه بیشتر به این مهم از سوی مسئولان را می‌طلبد.

ایجاد فضاهای ورزشی و تفریحی در دستور کار باشد
هم‌اکنون بحث منفی فعالیت‌های زیست‌محیطی استقرار منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر در شهرستان پارسیان به نسبت روند مثبت آن از جایگاه ویژه‌تری برخوردار است و همین امر باعث شده مخالفت‌های شدیدی در زمینه احداث و بهره‌برداری از آن به انجام برسد. دبیر هیات والیبال شهرستان پارسیان در حاشیه دیدار با مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان با بیان اینکه تنها بخش تفریحی و ورزشی این شهرستان سواحل دریای خلیج‌فارس است، اظهار کرد: قسمت عمده مخالفت مردم با استقرار صنایع انرژی‌بر در این شهرستان به آلودگی‌های ایجاد شده از سوی این صنایع در بخش دریا و سواحل برمی‌گردد که نگرانی‌های فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است که خوشبختانه با برنامه‌های ارائه شده از سوی مسئولان امر تمام ایمنی‌های زیست‌محیطی برای استقرار این صنایع در نظر گرفته شده و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. توسعه بخش ورزشی شهرستان پارسیان نیازمند در بر گرفتن ظرفیت‌های قابل‌توجهی است. سعید صالحی با پرداختن به این موضوع ابراز کرد: با توجه به بالا بودن هزینه‌های ورزشی در این شهرستان و فاصله آن با شهرهای بزرگ دارای امکانات، خانواده‌ها ترجیح بر ادامه تحصیل فرزندان خود قرار داده‌اند و همین امر باعث شده بخش ورزشی این شهرستان مغفول بماند. به همین منظور تمایل مدیران منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان مبنی بر ایجاد فضاهای ورزشی و تفریحی در این شهرستان باعث خواهد شد تا حد زیادی دیدگاه مردم منطقه به این نوع صنایع متفاوت باشد و به جای مخالفت، روند حمایت از آن را در پیش بگیرند. به فرموده امام علی (ع) اگر می‌خواهی بر ملتی حکومت کنی باید بر قلب آنها حکومت کنی مصداق کاملی بر فعالیت‌های منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان است. صالحی این را گفت و ادامه داد: در صورتی که روند حمایت مادی و معنوی منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان از تیم‌های ورزشی و احداث زیرساخت‌های تفریحی همچنان ادامه داشته باشد می‌توان به حمایت مردم از استقرار این صنایع در شهرستان نیز امیدوار بود.

حمایت‌ها ادامه یابد
در حاشیه این مراسم مدیر مدرسه منتخب بخش کوشکنار در نشست با مسئولان منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر شهرستان پارسیان درخواست‌هایی داشت که درباره آنها اظهار کرد: با توجه به اینکه در طول ۲ سال گذشته تعدادی از کلاس‌ها به وسیله اولیای مدرسه هوشمندسازی شده‌اند از مسئولان منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر شهرستان تقاضا شد هوشمندسازی آزمایشگاه و کتابخانه این مدرسه را برای تجهیز، در دستور کار قرار دهند که خوشبختانه این امر با موافقت آنها همراه بود. شهناز حسن علی‌پور با تاکید بر اینکه حمایت‌های فرهنگی انجام شده از سوی سازمان‌های مختلف به ویژه صنایع و معادن از مدارس و بخش‌های مختلف فرهنگی کشور می‌تواند روند حمایت از صنعت و تولید داخلی را از سوی عموم مردم با افزایش همراه
کند، افزود: زمانی که بخش فرهنگی جامعه که تربیت تعداد قابل‌توجهی از جمعیت کشور را بر عهده دارد مورد حمایت مسئولان و سازمان‌های صنعتی قرار بگیرد به طور حتم می‌تواند در تعلیم و تربیت دانش آموزان برای گسترش حمایت از تولید داخلی نقش بسزایی را ایفا کند که از نمونه این حمایت‌ها می‌توان به حمایت‌های منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر اشاره کرد.

مسئولان میان مردم بیایند
در حاشیه این مراسم حسنا دهش، یکی از دانش‌آموزان پایه ششم دوره اول با بیان اینکه برگزاری این گونه مراسم‌ها می‌تواند دانش‌آموزان به عنوان امیدهای آینده را با مسئولان به ویژه صنعت کشور بیشتر آشنا کند و چه بسا برخی از آنها به واسطه این آشنایی به ادامه تحصیلات برای پیوستن به صنعت گرایش پیدا کنند. وی با تاکید بر اینکه آشنایی نزدیک دانش‌آموزان و عموم مردم با مسئولان و صنایع مختلف کشور می‌توان دیدگاه‌ها را به صنعت و تولید ملی تغییر دهد، اظهار کرد: اینکه هر از گاهی برخی مسئولان با برگزاری این گونه آیین‌ها سری به مدارس و مکان‌های عمومی بزنند به طور حتم تاثیر فراوانی در توسعه صنعت و حمایت از تولید داخلی خواهد داشت. به عنوان نمونه منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر که به تازگی فعالیت خود را در شهرستان پارسیان آغاز کرده در صورت رونق و استقرار صنایع و واحدهای مختلف به طور حتم می‌تواند زندگی مردم منطقه را دگرگون کند. این دانش آموز پایه ششم دوره اول ادامه داد: امید است کشور به سمت پویایی برود و همه با صلح و دوستی و استفاده درست از فرصت‌های ایجادشده در بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی در کنار هم زندگی کنیم.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا