مدیر منطقه ویژه اقتصادی «پارسیان» مطرح کرد

«پارسیان»، آماده میزبانی بزرگان صنایع معدنی

«پارسیان»، آماده میزبانی بزرگان صنایع معدنی

گروه صنایع معدنی - مناطق ویژه اقتصادی در جنوب ایران به‌دلیل مجاورت با دریا و سوخت انرژی ارزان می‌توانند یکی از اهداف توسعه صنایع معدنی در کشور محسوب شوند. منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی «پارسیان»، به‌عنوان یکی از نقاط امیدبخش در صنایع معدنی در ۳ سال گذشته با پیشرفت‌های قابل توجهی روبه‌رو بوده است.

به گزارش ماین نیوز، یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها در منطقه پارسیان، فراهم کردن شرایط احداث بندر اختصاصی با حضور سرمایه‌گذاران خارجی است. درباره ویژگی‌ها و مزایای این منطقه و احداث این بندر، با حسن شاهرخی، مدیر منطقه ویژه صنایع انرژی پارسیان به گفت‌وگو نشسته ایم.

پارسیان با اهداف کلان
حسن شاهرخی، مدیر منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان درباره کلیت این طرح و تصویب آن عنوان کرد: منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان با مساحت ۹۸۰۰ هکتار در ۴۰ کیلومتری شرق عسلویه واقع شده است. این منطقه ویژه در سال ۱۳۸۹ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و در سال ۱۳۹۰ از سوی هیات دولت ابلاغ شد. منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان برای اهداف کلانی همچون استقرار صنایع سنگین همچون فولاد، آلومینیوم، آلومینا، پتروشیمی و صنایع پشتیبان همچون نیروگاه و آب شیرین‌کن بندر و اسکله در نظر گرفته شده است.

شاهرخی در ادامه توضیح داد: طرح جامع این منطقه در سال ۱۳۸۸ با اهداف کمی استقرار و ظرفیت‌سازی برای ۱۰میلیون تن فولاد، ۱۰میلیون تن پتروشیمی،۱/۲میلیون تن آلومینیوم، ۲/۳میلیون تن آلومینا، ۱۰هزار مگاوات برق مصوب شده بود که در آخرین بازنگری در سال ۱۳۹۴ اهداف کمی این منطقه به ۴میلیون تن فولاد، ۶۰۰ هزار تن آلومینیوم، ۳ میلیون تن آلومینا، ۱۸ میلیون تن پتروشیمی و۴۳۰۰ مگا وات برق تغییر یافت. وی در ادامه یادآور شد: در منطقه ویژه پارسیان قرار است، نزدیک به ۴۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ۲۰سال آینده انجام شود که در این منطقه حدود ۷۰ هزار شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود تا نیم میلیون نفر نیز ایجاد اشتغال غیرمستقیم کند. شاهرخی در ادامه تاکید کرد: از این‌رو در بودجه سال آینده با کمیسیون‌های مختلف به‌دنبال بودجه‌ای سوای دیگر طرح‌ها هستیم.

احداث بندر پارسیان
مدیر منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان با اعلام این خبر که بندر پارسیان در اردیبهشت ۱۳۹۶ از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت کلنگ‌زنی خواهد شد، گفت: احداث این بندر اتفاق بزرگی به‌شمار می‌رود.

اسناد و فراخوان احداث این بندر به روش ای‌پی‌سی و پی‌اوتی هم‌اکنون آماده است. اسناد ارزیابی کیفی متقاضیان احداث بندر پارسیان، برای برگزاری مناقصه عمومی بین‌المللی تهیه شده و آماده برگزاری مناقصه است. فاز نخست راه‌اندازی بندر پارسیان شامل ۱۵۰۰ متر موج‌شکن اصلی، ۴ پست اسکله کالای عمومی، کانتینری، فله خشک و مایع به طول ۱۰۸۰ متر، اجرای دایک استحصال به طول۵۶۰ متر و لایروبی به‌طوری است که امکان تخلیه و بارگیری حدود ۹ میلیون تن در سال وجود داشته باشد. شاهرخی درباره فراخوان این بندر عنوان کرد: برای احداث این بندر بیش از ۱۰ شرکت بزرگ دنیا، چه از کشورهای اروپایی و چه از کشورهای آسیایی چون کره و چین اعلام آمادگی کرده‌اند که ما در حال بررسی اسناد این شرکت‌ها هستیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه این بندر در برنامه سه ساله ساخته خواهد شد، عنوان کرد: میزان سرمایه‌گذاری ارزی برای فاز نخست این بندر حدود ۳۰۰ میلیون یورو برآورد شده است.

سرمایه‌گذاران پتروشیمی منطقه
به گزارش ایمیدرو تمامی سرمایه‌گذاری‌های این منطقه از سال ۱۳۹۳ به بعد انجام شده که شامل سرمایه‌گذاری ۱۱۰۰هکتار از اراضی سایت شمالی این منطقه با استقرار ۱۸میلیون تن محصولات پتروشیمی می‌شود که در حال حاضر ۴ قطعه از زمین‌های این منطقه به متقاضیان سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی واگذار شده است. شرکت سروش انرژی پایدار وابسته به بانک پاسارگاد، با واگذاری ۱۶۰هکتار زمین برای طرح (جی‌تی‌ایکس) عملیات اجرایی تسطیح و آماده‌سازی سایت را شروع کرده است. شرکت پتروشیمی مهتاب پارسیان وابسته به صندوق بازنشستگی فرهنگیان، با واگذاری ۱۲۰هکتار زمین به منظور اجرای طرح (جی‌تی‌ایکس) در آستانه شروع عملیات اجرایی تسطیح و آماده‌سازی زمین است. شرکت سرمایه‌گذاری گروه انتخاب نیز در مرحله انعقاد قرارداد به منظور واگذاری ۴۰هکتار زمین برای اجرای طرح‌های MEG و GTPP، شرکت آریا سلیم پرشین، در مرحله انعقاد قرارداد به منظور واگذاری ۵۰ هکتار زمین برای اجرای واحدهای الفین و شرکت فرآیندسازان نارگان، در مرحله مذاکره و انعقاد قرارداد به منظور واگذاری ۵۰ هکتار زمین برای اجرای طرح MTP/PP است.

به منظور واگذاری ۶۰ هکتار زمین برای اجرای طرح (جی‌تی‌او) سرمایه‌گذاران متعدد دیگری همچون شرکت چندملیتی ایندوراما، پتروشیمی پاک سبز پارسیان، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، شرکت توتال فرانسه، شرکت BASF آلمان، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و... متقاضی سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی این منطقه هستند. شرکت‌های BASF آلمان و توتال فرانسه در ماه‌های گذشته از این منطقه بازدید کردند که ابراز علاقه زیادی نسبت به سرمایه‌گذاری در این منطقه نشان دادند و این منطقه را دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای می‌دانستند.

لازم به ذکر است تمامی سرمایه‌گذاری‌ها از سال ۱۳۹۳ شامل شرکت عملیات پشتیبانی و غیرصنعتی پاسارگاد، متقاضی احداث یک مجتمع خدماتی، رفاهی و تفریحی در این منطقه است. شرکت آلومینیوم جنوب، شرکت آلومینیوم جنوب واقع در منطقه ویژه لامرد، عملیات تسطیح و آماده‌سازی اراضی انبار آلومینیوم واقع در مجاورت بندر پارسیان را به اتمام رسانده و در شرف استقرار شرکت (ان‌اف‌سی) پیمانکار چینی آن شرکت به منظور شروع عملیات اجرایی احداث انبار است. شرکت اوکسین دویچلند؛ این شرکت متقاضی احداث نیروگاهی به ظرفیت ۸۰۰ مگاوات است که مذاکرات با این شرکت تا مرحله آماده شدن پیش‌نویس توافقنامه ادامه یافته است و پس از طرح موضوع در کمیته سرمایه‌گذاری ایمیدرو و تصویب آن می‌توان اقدام به انعقاد قرارداد کرد.

شرکت آب شیرین‌کن ستاره پاک پارسیان به نمایندگی از شرکت WTD، متقاضی احداث یک واحد آب شیرین‌کن است و در حال حاضر پیشنهاد فنی و مطالعات امکان‌سنجی این سرمایه‌گذاری به منظور اعلام نظر برای مشاور منطقه ارسال شده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا