مشاور اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

تلاش برای خارج کردن مواد پتروشیمی از بورس کالا اشتباه است

تلاش برای خارج کردن مواد پتروشیمی از بورس کالا اشتباه است

خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا نه تنها در بلندمدت به مصرف کنندگان و تولید کنندگان ضربه می زند، بلکه به سلامت اقتصاد نیز آسیب جدی وارد می کند.

 

مشاور اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است: خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا نه تنها در بلندمدت به مصرف کنندگان و تولید کنندگان ضربه می زند، بلکه به سلامت اقتصاد نیز آسیب جدی وارد می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمود دودانگه در گفت و گو با ایرنا، افزود: بورس کالای ایران فضایی را فراهم کرده تا دسترسی به کالا برای خریداران راحت تر شود، اما متاسفانه وجود برخی مشکلات در سامانه بهین یاب موجب شده تا در برخی مواقع صنایع پایین دستی برای دستیابی به مواد اولیه دچار مشکل شوند و نتوانند از طریق این بازار شفاف محصولات خود را فراهم کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مطرح شدن مباحثی در خصوص خروج مواد پتروشیمی از بورس کالا، اظهار داشت: خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا نه تنها در بلندمدت به مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ضربه می زند، بلکه به سلامت اقتصاد نیز آسیب جدی وارد خواهد کرد.

مشاور اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید به جای پاک کردن صورت مسئله، این موضوع به دقت آسیب شناسی شود چرا که خروج بدون تفکر محصولاتی که نقش مهمی در صنعت کشور از بورس کالا دارد تبعات سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی تهران، اگر مشکلات مربوط به رفع نیاز صنایع پایین دستی از طریق بورس کالا که به سامانه بهین یاب باز می گردد، برطرف شود به نظر می رسد روند عرضه و تقاضا نیز به صورت جذاب تری شکل بگیرد.

دودانگه در مورد راهکار حمایت از صنایع پایین دستی که مورد تاکید رییس جمهور نیز قرار گرفته است، گفت: اگر این صنایع کوچک دست به دست هم دهند و با تشکیل انجمن های صنفی قوی وارد بورس کالای ایران شوند و به صورت عمده خرید کنند، تولید کشور توسعه می یابد و سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی نیز سودده می شود.

مشاور اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خطاب به مسوولان بورس کالای ایران گفت: از بورس کالای ایران به عنوان یک نهاد ملی و حامی صنایع کشور انتظار می رود که با ارائه راهکار و ساز و کار مناسب، زمینه حضور عمده تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صنایع مختلف را در این بازار شفاف و قابل رصد فراهم کند، چرا معامله کالاها در بورس کالا یک روش مناسب است که طی سال های گذشته توانسته جلوی بروز مشکلاتی نظیر ایجاد رانت های بزرگ و معاملات ناکارآمد حواله ای را بگیرد.

9304/1

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا