رییس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی :

امسال هم معدنی ها در صادرات رکورد می زنند

امسال هم معدنی ها در صادرات رکورد می زنند

گروه معادن - او با اشاره به اینکه جوایز صادراتی مغفول مانده، خاطرنشان کرد: این جایزه که از دولت های قبل شروع شده هم اکنون جز مطالبات صادرکننده هاست و به نظر من نیاز به تصمیم جسورانه دارد، اگر بتوانیم بازار صادراتی را مورد حمایت ویژه قرار دهیم یعنی، کاری که چینی ها و هندی ها انجام دادند، بازار کشور هم رونق گرفته و هم فعالتر خواهد شد.

به گزارش ماین نیوز، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای خروج از رکود بسته های طراحی شده و طرح اخیر 7500 طرح صنعتی و معدنی که شامل طرح های بیشتر متوسط و کوچک هستند، جز همین سیاست هایی است که شروع شده، اما به هر حال کافی نیست مخصوصا در صنایع معدنی و معدن بودجه بالاتری نیاز است.

مهدی کرباسیان با بیان اینکه حوزه معدن طی سالهای گذشته تحت تاثیر رکود جهانی قرار گرفت که این رکود به داخل کشور هم نفوذ کرد، اظهارداشت: کاهش قیمت های جهانی از سنگ آهن گرفته تا فولاد و مس و آلومینیوم بازار خرید و فروش محصولات این فلزها را راکد کرد به طوری که در کشوری مثل چین GNP از 8.5 درصد به 6 درصد رسید و این سیر سقوط در حال ادامه پیدا کردن بود که چینی ها میلیاردها دلار به بازار پمپ کردند و توانستند بازار را نگه دارند.

وی افزود: این اتفاق به بازار ما هم اثر کرد، مثلا در بازار فولاد دمپینگ اتفاق افتاد و متاسفانه تا دولت آمد تعرفه ها درست کند نزدیک 2 میلیون تن فولاد وارد شده بود و کارخانه های فولاد دچار مشکل شدند.

کرباسیان گفت: صادرات در حوزه سنگ آهن هم در پی این تحولات به طور جدی افت کرد . در مس هم همین شرایط بود،لذا این شرایط سبب شده تا برای رونق حوزه صنایع معدنی و معدن بودجه وسیع تری نیاز باشد.

او با بیان اینکه سرمایه صندوق بیمه معدن هم اکنون از 10 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان رسیده، خاطرنشان کرد: با توافقی با بانک ملت انجام شد،خوشبختانه این افزایش سرمایه به زودی به 300 تا 400 میلیارد تومان می رسد، اما نکته ای که وجود دارد این است که بخش معدن و همه بخش های دولتی ، خصوصی و خصولتی گرفتارند مخصوصا با رکودی که در بخش معدن حاکم است مستقیما بر حوزه الومینیوم و مس اثر گذاشته است.

کرباسیان اظهار امیدواری کرد که با سیاست های دولت برای رونق بخش مسکن، تولید میانی شکل بگیرد و مشاغل متعدد سبب شود تا نهایتا محصولات فولاد، مس و آلومینوم رونق یافته و این رونق به معادن کشور برسد.

رییس هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به این سئوال که برای احیای بازارهای منطقه ای در حوزه صادرات چه اقداماتی انجام شده است،خاطرنشان کرد: خوشبختانه خبر خوشی که هست در بعضی حوزه ها رکورد تولید داشتیم و امسال هم در صادرات شاهد رکورد تولید هستیم. سال گذشته 4 میلیون تن فولاد صادر شد و امسال هم صادرات به همین میزان است.

وی افزود: صادرات پارسال مس کاتد ،کنسانتره هم خوب بوده؛ در مورد سیمان همچنان صادرات به کشورهای همجوار ادامه دارداما نکته ای که وجود دارد این است که باید بپذیریم کشورهای اطراف رقبایی برای واردات دارند.

کرباسیان با اشاره به تصمیم دولت عراق در باره کاهش واردات از ایران،گفت:این تصمیم اثر مستقیم بر صادرات ما گذاشت و بعضی از شرکت ها با مشکل مواجه شدند، اما انشالله با تمهیداتی که انجام می شود و به خصوص امسال در حوزه اقتصاد مقاومتی رخ داده این است حمایت از صادرات ادامه دارد.

او با اشاره به اینکه جوایز صادراتی مغفول مانده، خاطرنشان کرد: این جایزه که از دولت های قبل شروع شده هم اکنون جز مطالبات صادرکننده هاست و به نظر من نیاز به تصمیم جسورانه دارد، اگر بتوانیم بازار صادراتی را مورد حمایت ویژه قرار دهیم یعنی، کاری که چینی ها و هندی ها انجام دادند، بازار کشور هم رونق گرفته و هم فعالتر خواهد شد.

او در پاسخ به این سئوال که آیا با کاهش صادرات سیمان به عراق بازار ازدست رفته است، گفت: نه این اتفاق نیفتاده، چون هنوز هم داریم سیمان و فولاد صادر می کنیم، اما حجم صادرات کاهش پیدا کرده است.

کرباسیان تاکید کرد: ان شالله تجار و بازرگانان ما راههای دیگری پیدا می کنند که بازار را حفظ کنند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا