در دیدار رییس هیات عامل و مدیران ایمیدرو با حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی مطرح شد

بومی‌سازی دانش با اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان

بومی‌سازی دانش با اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان

گروه معادن - ایجاد پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه می‌تواند مسیر توسعه برای کشور را کوتاه‌تر کرده و سرعت حرکت در این مسیر افزایش دهد. حال سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در ۳ سال گذشته سعی بر آن داشته تا ارتباط بخش معدن با دانشگاه را بیش از پیش کند.

به گزارش ماین نیوز، در واقع این سازمان توسعه‌ای در نظر دارد با همکاری هرچه بیشتر بخش معدن و صنایع معدنی با دانشگاه نیاز این بخش به استفاده از فناوری و دانش روز را تامین کند. اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با مهدی کرباسیان، رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بر ارتباط هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه تاکید داشت.

ارتباط صنعت و دانشگاه
حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در دیدار رییس و مدیران سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در سخنانی با اشاره به احکام فقهی مربوط به معادن و تعیین خمس بر استحصالات و درآمد آنها، اظهار کرد: این امر می‌تواند دال بر این باشد که محرومیت‌زدایی از منطقه‌ای که معدن در آن واقع شده، یک وظیفه است و از همین رو همواره باید سهمی از معادن برای رفع محرومیت ساکنان منطقه اختصاص یاید.

وی افزود: گرچه اصل وجود معدن و تاسیس کارخانه برای آن اشتغال را برای یک منطقه به ارمغان می‌آورد که عامل اصلی ایجاد معیشت و درآمد مناسب است، اما سازمان‌های غیردولتی و دولتی باید بخشی از درآمد خویش را نیز برای توسعه منطقه صرف کنند. یادگار امام با اشاره به وظیفه حکومت‌ها برای زمینه‌سازی شرایط برای زندگی بهتر مردم، به نفت و گاز به عنوان یکی از انواع منابع زیرزمینی اشاره کرد و گفت: این منابع مهم باید به‌عنوان یک نعمت خدادادی مورد توجه قرار گیرد که سرمایه‌ای برای آیندگان خواهد شد. وی «بهینه‌سازی» را دیگر نکته مهم در استفاده از ظرفیت معادن خواند و افزود: فناوری‌های جدید می‌تواند میزان استحصال از معادن را به چندین برابر برساند و امروز با روابط جدید ایران با جهان، زمینه استفاده از فناوری‌های روز فراهم است و شما باید در استحصال معادن خود را بروزرسانی کنید.

سید حسن خمینی با بیان اینکه این بدان معنا نیست که نمی‌توانیم در داخل فناوری‌های ایجاد کنیم، یادآور شد: یکی از مهم‌ترین شعارهای اصلی انقلاب اتکاء به خود، خودباوری و «ما می‌توانیم» است و با توجه به وجود نیروی‌انسانی خوب ایرانی در گستره دانش‌های موجود، باید از آن در جهت تولید فناوری استفاده کنیم. وی با اشاره به موضوع پیوند صنعت و دانشگاه گفت: باید توانمندی دانشگاه در حوزه معدن و شرکت‌های بالادستی و پایین‌دستی آن گسترش یابد؛ چراکه بسیاری از فناوری‌های خارجی در این زمینه در کشور خودمان قابل ایجاد است.

یادگار امام ارتباط صنعت و دانشگاه را یکی از حلقه‌های گمشده برای کشورمان خواند و افزود: همیشه دولت‌ها نسبت به این مسئله حساسیت داشته‌اند اما چون کسی از کار سخت استقبال نمی‌کند و خرید فناوری راه آسان‌تری است کمتر کسی به سراغ پیوند صنعت و دانشگاه می‌رود؛ اما اگر به شرکت‌های دانش‌بنیان که مدتی است در کشور ایجاد شده، اعتماد کنیم، می‌توان بسیاری از فناوری‌ها را بومی‌سازی کرد. وی با اشاره به وجود مواد اولیه، نیروی انسانی، مدیریت و سرمایه به‌عنوان لوازم پیشرفت؛ خطاب به مسئولان ایمیدرو گفت: عزم برای پیوند این لوازم در کشور وجود ندارد، شما در مجموعه خود در جهت این هدف حرکت کنید. گرچه ریل‌گذاری کارها سخت است، اما وقتی ریل‌ها بر سر جای خود گذاشته شد، آیندگان راحت‌تر این مسیر را خواهند پیمود.

سیدحسن خمینی در پایان با اشاره به وظیفه حاکمیت در قبال مردم، بیان کرد: باید با اتکاء به نقاط قوت به سوی حل مشکلات و رفع آسیب‌ها برویم. مجموعه ایمیدرو هم که یکی از سرمایه‌های مهم کشور را در اختیار دارد امید است با بکارگیری دانش روز و ارتباط خوب با جهان و دانشگاه‌ها این امر را به سرانجام برساند.

ایجاد توازن در زنجیره معدن
رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، محرومیت‌زدایی و ایجاد توازن در زنجیره معدن را از اقدامات اساسی ایمیدرو اعلام کرد. مهدی کرباسیان همراه با جمعی از مدیران و کارکنان این سازمان، شامگاه پنجشنبه با حضور در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، و دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی یادگار امام(ره)، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ایشان گفت: توسعه اکتشافات معدنی از مهم‌ترین برنامه‌های ایمیدرو است که از دو سال پیش، در فضایی به وسعت ۲۵۰هزار کیلومترمربع از مساحت کشور آغاز شده است.

امروز مسئولان حاضر در بخش معدن به دنبال شناسایی ذخایری است که در عمق بیشتری قرار دارند. البته فعالان بخش معدن معتقدند آن‌طور که باید اقدامات اکتشافی در کشور انجام نشده است، به همین دلیل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با روی کار آمدن دولت یازدهم و شروع دوره جدید مدیریتی خود اکتشاف ۲۵۰هزار کیلومترمربع از مساحت کشور را در اولویت کاری خود قرار داد تا بتواند از ذخایر معدنی موجود در کشور به بهترین نحو بهره‌برداری کند. حال امروز ایمیدور توانسته نتایج بسیار خوبی از این اقدام به‌دست آورد. باید به این نکته توجه ویژه داشت که امروز معدنکاری در جهان از سطح به عمق در حرکت است، زیرا منابع سطحی با عیار بالا مورد شناسایی و بهره‌برداری قرار گرفته‌اند. در حال حاضر معدنکاری در شرایطی قرار گرفته است که باید به دنبال ذخایر نهفته در عمق بود، هرچند ممکن است عیار این ذخایر کمتر از ذخایری باشد که پیش‌تر کشف شده‌اند اما با کمک فناوری‌های روز دنیا می‌توان آنها را فرآوری و راهی واحدهای تولیدی کرد.

وی با تاکید بر اینکه معادن به طور عمده در مناطق محروم واقع شده‌اند، اظهار کرد: مقدمه توسعه معادن، انجام فعالیت‌های اکتشافی است که در سال‌های اخیر، با اقدامات انجام شده از سوی ایمیدرو اکنون معادن متنوعی از طلا، مس و سنگ‌آهن در حال اکتشاف است ضمن اینکه لیتیوم و برخی فلزات گرانبها و کمیاب نیز کشف شده است.

وی با بیان اینکه در بخش معدن جای کار وسیعی برای درآمدزایی و اشتغال وجود داشته اما در گذشته به‌طور شایسته‌ای انجام نشده، گفت: سیاست کلی دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو این است که بتوانیم با فعالیت در حوزه معادن، که بیشتر آنها در نقاط محروم کشور واقع شده‌اند، موجب آبادانی و توسعه این مناطق را فراهم آوریم و به مردم خدمت کنیم. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی به دنبال این است که نقش معدن در توسعه اجتماعی را بیش از گذشته پررنگ کند. در همین‌باره اگر نگاهی به توسعه فعالیت‌های اکتشافی و بهره‌برداری از مناطق معدنی در نقاط مرزی کشور بیاندازیم خواهیم دید، معدن توانسته امنیت را برای این مناطق به ارمغان آورد.

از سوی دیگر بررسی‌ها حاکی از آن است که بهره‌برداری از معادن در مناطق محروم و دورافتاده توانسته اشتغالزایی به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: سال گذشته به صادرات ۴میلیون تنی فولاد دست یافتیم که یک رکورد تاریخی به شمار می‌آید و تا پایان امسال، برنامه حرکت به سمت صادرات ۶میلیون تن فولاد را پیش رو داریم.

وی ادامه داد: در سنگان اکنون ۹ کارخانه در حال احداث است که امسال ۲ کارخانه- تولید گندله به ظرفیت تولید ۱۰میلیون تن آن- به بهره‌برداری می‌رسد ضمن اینکه در نقاط مرزی و محروم همچون سیستان و بلوچستان نیز پروژه‌هایی مانند آنتیموان داریم و در حوزه مس نیز پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است. در واقع ایمیدرو به‌عنوان یک سازمان توسعه‌ای در تلاش است تا زنجیره ارزش در بخش معدن به‌ویژه فولاد را تکمیل کند. با تکمیل این زنجیره از معدن تا محصول نهایی یعنی فولاد می‌تواند ارزش‌افزوده بسیاری را برای کشور رقم زند. از سوی دیگر این اقدام یکی از گام‌های اصلی برای اجرایی کردن سیاست‌ها جلوگیری از خام‌فروشی است. پیگیری اجرای طرح‌های استانی فولاد، اجرای طرح‌های توسعه‌ای و... توانست فعالان حوزه سنگ‌آهن به‌ویژه فعالان بخش خصوصی را به سمت بازار داخلی سوق دهد. بی‌تردید با اجرای این سیاست‌ها و پیگیری ایمیدرو می‌توان شاهد محقق شدن تولید ۵۵میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ باشیم.

وی در پایان سیره امام خمینی(ره) را خدمت به مردم دانست و افزود: با توجه به اینکه در دوران مختلف در دانشگاه تدریس داشته‌ام، همواره سیره حضرت امام(ره) و مدیریت ایشان را به‌عنوان نکات مدیریتی مطرح می‌کنم که شامل تصمیمات بجا، تدبیر و انتخاب‌های شایسته و... هستند که ایشان براساس اصول انجام می‌دادند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا