وزیر راه و شهرسازی:

پولی برای خرید هواپیما نداریم

پولی برای خرید هواپیما نداریم

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که امکان خرید هواپیما را نداریم، گفت: برای خرید 500 فروند هواپیما جهت توسعه ناوگان هوایی نیازمند 50 میلیارد دلار پول هستیم، چون این مبلغ در ایران وجود خارجی ندارد بنابراین به سراغ روش اجاره به شرط تملیک رفته‌ایم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  عباس آخوندی اظهار کرد: سیستم ناوگان هوایی کشورمان جزو فرسوده‌ترین و مسن‌ترین ناوگان هوایی دنیاست و امسال که توانسته‌ایم عمر این ناوگان را یک سال کاهش دهیم، به میانگین 20 سال رسیده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر بخواهیم به دنبال خرید هواپیما برویم این امکان برای کشورمان فراهم نیست چون برای توسعه ناوگان هوایی دور و متوسط برد، 400 فروند و برای توسعه ناوگان هوایی کوتاه برد با هدف استفاده در فرودگاه‌های کوچک داخلی نیز حداقل 100 فروند و در مجموع 500 فروند هواپیما نیاز است که با یک حساب سرانگشتی مجموعا 50 میلیارد دلار برای تامین آن‌ها نیاز داریم؛ در حالی که این میزان پول اصلا در ایران وجود خارجی ندارد؛ بنابراین به سراغ روش اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) رفته‌ایم.

وی با بیان این‌که مذاکراتی در این خصوص با کشورهای سازنده هواپیما داشته‌ایم و امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه در سال 2016 رخ دهد، افزود: در حوزه ناوگان ریلی سرمایه‌گذاری خارجی راحت‌تر امکان‌پذیر است ما هم می‌توانیم به صورت لیزینگی ناوگان ریلی بخریم و هم امکان تشکیل شرکت‌های مشترک از سوی سرمایه‌گذاران خارجی با شرکت‌های ایرانی وجود دارد؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاران می‌توانند در حوزه ناوگان ریلی به صورت BOT نیز ورود یا در ایران شرکت حمل و نقل ریلی تأسیس کنند.

وی یادآور شد:  127 هزار کامیون بین 25 تا 40 سال سن داریم در حالی که کامیون‌ها عمدتا بعد از 10 سال فرسوده می‌شوند. این تعداد کامیون فرسوده کشورمان، مصرف سوخت بسیار بالایی هم دارند به طوری که در هر 100 کیلومتر، 60 لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند حال آنکه کامیون‌های زیر 10 سال سن، در هر 100 کیلومتر 30 لیتر گازوئیل می‌سوزانند. به عبارت دیگر هزینه‌ای که دارندگان کامیون‌های فرسوده برای گازوئیل پرداخت می‌کنند در هر دو سال معادل قیمت خود کامیون است. البته برای جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز دستمان از نظر قانونی کاملا باز و هر روش و مدلی که سرمایه‌گذار پیشنهاد دهد، قابل بررسی و انجام است.

وزیر راه و شهرسازی درباره حمل‌ونقل دریایی نیز گفت: در چند ماه اخیر لاینرهای خارجی شروع به پهلوگیری مستقیم در بنادر ایران کرده‌اند در حالی که تا پیش از این، همگی به بنادر جنوب خلیج فارس می‌رفتند و از آنجا کالاها با کشتی‌های فیدری به بنادر ایران حمل می‌شد؛ اما در حال حاضر 16 کشتی لاینری مستقیما به بنادر ایران می‌آیند که با این اقدام، هزینه‌های کشتی‌رانی و حمل و نقل دریایی ایران کاهش یافته است.

آخوندی ادامه داد: اما برای آنکه بتوانیم فضای رقابت کشتی‌ها و شرکت‌های کشتی‌رانی ایرانی را با لاینرهای خارجی ـ با توجه به قدرت مالی طرف‌های خارجی ـ فراهم کنیم به جای آنکه تسهیلات خاصی به ایرانی‌ها بدهیم به خارجی‌ها اعلام کرده‌ایم که اگر می‌خواهند در بنادر ایران پهلو بگیرند، باید 50 درصد کالاهای ایران و 50 درصد کالاهای کشورهای دیگر را با خود حمل کنند تا از بنادر ایران به مقاصد کشورهای منطقه "ترانشیپ" یا "ترانزیت" شود تنها در این صورت است که از لاینرهای خارجی حمایت کرده و به آنها "ویندو" می‌دهیم.

به گفته آخوندی، برای ساخت فرودگاه تهران با سرمایه‌گذار خارجی صحبت کرده‌ایم که به جاهای خوبی رسیده‌ایم. همچنین ساخت ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) که با بهره برداری از آن در سال آینده، سالانه 5 میلیون مسافر به حجم مسافرتی آن افزوده می‌شود را در دست اقدام داریم. ضمن اینکه برای ساخت ترمینال دوم این فرودگاه با ظرفیت سالانه 25 میلیون مسافر با فرانسوی‌ها به توافق رسیده‌ایم.

وی به موضوع ساخت فرودگاه بین المللی جدید مشهد اشاره کرد و گفت: برای ساخت این فرودگاه نیز با یک شرکت فرانسوی دیگر در حال رایزنی هستیم.

آخوندی پروژه‌های ریلی را یادآور شد و افزود: چند پروژه اصلی در بخش زیرساخت ریلی داریم که مهم‌ترین آن برقی‌کردن قطار تهران- مشهد است و 2 میلیارد دلار سرمایه می‌خواهد؛ با بهره‌برداری از این پروژه، سرعت قطارهای تهران مشهد به 180 کیلومتر در ساعت می‌رسد. پروژه اولویت‌دار ریلی دیگر نیز برقی کردن قطار گرمسار -اینچه برون است که برای ساخت آن به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

وی ادامه داد: در بخش ناوگان ریلی به دنبال خرید دو هزار و 800 واگن مسافری هستیم که اگر خرید هر واگن یک میلیون و 200 هزار دلار هزینه داشته باشد در مجموع بیش از سه میلیارد دلار پول می‌خواهد. همچنین به دنبال خرید پنج هزار واگن باری هستیم.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا