درگفت وگو با ایرنا:

واکنش قائم مقام صندوق توسعه ملی به اخبار «آب شدن منابع صندوق»

واکنش قائم مقام صندوق توسعه ملی به اخبار «آب شدن منابع صندوق»

تهران- ایرنا- قائم مقام صندوق توسعه ملی در واکنش به اخبار منتشر شده در برخی سایتها درباره کاهش 31 میلیارد دلاری از منابع این صندوق، گفت: این رقم در هفت ماه گذشته به طرح های تولیدی اختصاص یافته و مستندات آن موجود است.

قاسم حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به این پرسش که برخی از رسانه ها مدعی اند که 31 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در هفت ماه اخیر کم شده است، افزود: صندوق توسعه ملی دارای ورودی و خروجی است به نحوی که منابعی ورودی به این صندوق به طرح های تولیدی تسهیلات داده می شود.
وی با تاکید بر اینکه همواره ورودی و خروجی صندوق تراز و در نهایت ترازنامه استخراج می شود، گفت: باید به این مساله توجه کرد که صندوق توسعه ملی دارای منابع و دارایی بوده و این دو با یکدیگر متفاوت است.
حسینی ادامه داد: دارایی صندوق شامل مواردی است که از ابتدای تشکیل آن وجود داشته که بخشی پول نقد و بخشی دیگر وام ها و تسهیلات است اما منابع صندوق شامل پولی است که وارد صندوق می شود.
قائم مقام صندوق توسعه ملی تصریح کرد: بر همین اساس از 74 یا 75 میلیارد دلار دارایی صندوق حدود 35 تا 36 میلیارد دلار به طرح های تولیدی و بخش خصوصی اختصاص یافته است و مابقی نیز در صورت دریافت طرح ها تخصیص خواهد یافت.
وی با تاکید بر اینکه، برداشت از صندوق توسعه ملی به مجوز از مجلس شورای اسلامی نیاز دارد، گفت: برداشت ها صرفا با مجوز مجلس امکانپذیر است و تردید هایی که در خصوص برداشت دولت از صندوق وجود دارد به همین دلیل منتفی است.
حسینی در مورد وضعیت منابع صندوق توسعه ملی در سال جاری نیز تصریح کرد: از آنجایی که درآمدهای نفتی در سال جاری کاهش یافته است سهم صندوق از درآمدهای نفتی پنج میلیارد دلار پیش بینی می شود.
وی با بیان اینکه سهم صندوق، 20 درصد منابع حاصل از صادرات نفت است، ادامه داد: براساس قانون، یک میلیارد دلار به ریال تبدیل و به بخش های کشاورزی، صنعت، گردشگری و صنایع تبدیلی به صورت ریالی پرداخت شده، ضمن اینکه تاکنون 2 تا 3 میلیارد دلار نیز طرح های ارزی، پذیرش شده است و این روند تا پایان سال جاری ادامه دارد.
یادآور می شود شب گذشته اخباری مبنی بر کاهش 31 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در هفت ماه اخیر منتشر و اعلام شد که رئیس صندوق توسعه ملی 25 اسفند سال 93 رقم ذخیره صندوق توسعه ملی را 71 میلیارد دلار بیان کرده بود، اما اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری دیروز(سه شنبه) میزان منابع صندوق توسعه ملی را 40 میلیارد دلار اعلام کرد.
در این خبر همچنین با اشاره به سخنان چند ماه گذشته سیدصفدر حسینی رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی درباره جزئیات جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی به ریاست رئیس جمهوری و اینکه منابع صندوق توسعه ملی به 71میلیارد دلار افزایش یافته است و پیش بینی می شود این رقم در سال آینده افزایش بیشتری داشته باشد، نتیجه گیری شده بود: حال با گذشت هفت ماه از سال 93 ، معاون اول رئیس جمهوری از منابع 40 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی خبر می دهد که دولت باید در خصوص نحوه هزینه کرد 31 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی با فرض اینکه در سال جاری ورودی صندوق صفر بوده باشد، توضیح دهد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا