كارشناسان تا پايان سال پيش بيني مي كنند

افت ۲۵درصدي صادرات سنگ آهن ايران

افت ۲۵درصدي صادرات سنگ آهن ايران

گروه معادن >سنگ آهن - سنگ آهن 140 دلاري سال هاي 90 تا 92 حالابه زير 50 دلار رسيده است. اما قيمت ها شرايط بدتري را هم در تجربه هاي خود به ثبت رسانده است. سال 93 زماني بود که افت قيمت سنگ آهن آغاز شد تا در بهار امسال قيمت ها به کف 34 دلار نيز برسد.

به گزارش ماین نیوز،  در حالي که طي ماه هاي گذشته قيمت سنگ آهن در حال تقويت بود، آخرين قيمت سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتي به چين با توجه به پايين بودن تقاضا يک دلار و 30 سنت در هر تن خشک افت داشت و به 48 دلار و 60 سنت در هر تن خشک سي اف آر چين رسيد. اين ميزان افت قيمت براي اين ماده اوليه در حالي رخ داده است که کارخانه هاي فولاد چين نيز به دليل کاهش تقاضا و زياني که ديده اند برنامه کاهش توليد دارند.

در همين حال يک پيش بيني ديگر از رسيدن قيمت سنگ آهن به زير 40 دلار خبر مي دهد. مرچنت کموديتي فاوند پيش بيني کرده است که با رشد مازاد توليد و کاهش شديد تقاضاي چين چرخه قيمت مواد معدني و فلزات در بازارهاي جهاني در حال بدتر شدن است و اين وضعيت ممکن است قيمت نفت و سنگ آهن را به زير 40 دلار هم برساند. با تمام اين تفاسير سوالي که مطرح مي شود اين است که ادامه داشتن افت قيمت سنگ آهن، چه آسيب هايي را متوجه توليدکنندگان سنگ آهن ايران خواهد کرد و راهکارهاي حفاظت از توليدکنندگان سنگ آهن در چنين شرايطي چيست؟ اين سوالات در شرايطي مطرح مي شوند که چند هفته پيش از اين با تلاش انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن براي بهبود قيمت سنگ آهن ايران، مرجع قيمت گذاري سنگ آهن ايران از سايت يومتال که به چيني ها تعلق دارد به متال بولتن انتقال يافت. در نتيجه اين انتقال قيمت گذاري شاخص قيمت سنگ آهن ايران با عيار 60 درصد روي عدد 50/ 52 به ازاي هر تن قرار گرفت. اما به نظر مي رسد اين شرايط پايداري چنداني نداشته است، زيرا بر اساس آخرين اعلام متال بولتن در 28 اکتبر 2015، شاخص قيمت سنگ آهن ايران با عيار 60 درصد 97/ 48 دلار به ازاي هر تن اعلام شد.

بازار سنگ آهن گرفتار رکود چين

اما با توجه به کاهش تقاضاي فولاد در چين به نظر مي رسد داستان کاهش قيمت سنگ آهن همچنان ادامه داشته باشد. اين پيش بيني در حالي وجود دارد که با توجه به کاهش چشمگير تقاضا براي فولاد در چين، کارخانه ها براي جلوگيري از زيان بيشتر، برنامه کاهش توليد و همچنين هزينه هاي توليد را در پيش دارند که قطعا بر تقاضاي سنگ آهن به عنوان ماده اوليه تاثير خواهد داشت. چين در سال 2015 چيزي حدود 811 ميليون تن توليد فولاد خواهد داشت و اين ميزان توليد با کاهشي مداوم در سال 2018 به چيزي حدود 745 ميليون تن خواهد رسيد. اينها را رئيس روابط بين الملل انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ايران به «دنياي اقتصاد» مي گويد. با نگاهي به اين اعداد و ارقام به نظر مي رسد اگرچه ميزان توليدات چين در سال هاي آينده با کاهش همراه خواهد بود، اما همچنان حجم آن بالااست. در کنار اين موضوع فولادسازان چيني با وجود کاهش توليد، ملزم به صادرات 80 ميليون تني هستند. به اين ترتيب منطقا توليدکنندگان سنگ آهن ايراني براي فروش محصولات خود حتي باوجود قيمت هايي ارزان نبايد نگراني چنداني از بازارهاي خود در آينده داشته باشند. بنابراين نگراني اصلي از کاهش توليد فولاد چين و افت قيمت هاي جهاني فولاد براي سنگ آهني هاي ايراني چيست؟

به گفته کيوان جعفري تهراني، رئيس روابط بين الملل انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ايران در رابطه با شرايط فعلي صنعت فولاد چين به «دنياي اقتصاد» مي گويد: انجمن توليدکنندگان آهن و فولاد چين به فولادسازان اين کشور دستور داده است هزينه توليد خود را کاهش دهند، کاهش هزينه توليد نيز به معناي استفاده از سنگ آهن هايي ارزان و با عيار متوسط 55 درصد است. جعفري تهراني در ادامه با اشاره به اينکه عيار سنگ آهن ايران به صورت متوسط 55 درصد است مهم ترين مساله توليدکنندگان سنگ آهن را نه قيمت ارزان مي داند و نه تقاضا براي خريد، او مشکل اصلي سنگ آهن ايران را هزينه حمل و نقل بالاو همچنين مسائلي مانند عوارض دولتي مي داند.

علي رضا سياسي راد، دبير انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان نيز در اين زمينه با جعفري تهراني هم عقيده است و مي گويد: در شرايط فعلي بايد فکري اساسي براي کاهش هزينه هاي حمل ونقل و بهينه کردن قيمت توليد کرد. او در ادامه با اشاره به اين نکته که در حال حاضر هزينه هاي توليد در زنجيره هاي اوليه فولاد چندان بالانيست، مي گويد: متاسفانه در شرايط فعلي باوجود توجه دولت به ساير زمينه هاي اقتصادي، توجه چنداني به بهبود فضاي کسب و کار در حوزه معدن و سنگ آهن، خصوصا کاهش هزينه هاي حمل و نقل ديده نمي شود. در کنار اين موضوع او به مساله دريافت حقوق دولتي از توليدکنندگان سنگ آهن به عنوان يکي ديگر از مشکلات اساسي اشاره مي کند و مي گويد: در شرايطي که دولت بايد براي همراهي با توليدکنندگان از عوارض چشم پوشي کند يا تخفيف در نظر بگيرد، اخيرا حقوق دولتي که بنگاه ها در سال 90 آن را پرداخت کرده اند مجددا محاسبه شده است و دولت با دلايلي که مطرح مي کند سعي بر دريافت دوباره آن دارد.

هزينه هاي حمل ونقل در ايران کاهش خواهد يافت؟

با توجه به گفته هاي کارشناسان در حال حاضر افت قيمت ها در بازار جهاني مشکلي مهم به شمار مي رود، اما در کنار چنين مشکلي که از خارج بر توليدکنندگان تحميل مي شود، مي توان راهکارهايي داخلي به کار بست تا از حجم مشکلات کاسته شود. در اين زمينه جعفري طهراني عقيده دارد «بهترين راه حل در شرايط کنوني کاهش هزينه هاي حمل ونقل است.» او در ادامه مي گويد: در حال حاضر هزينه حمل ونقل سنگ آهن به چين براي برزيلي ها که از کشتي هاي 400 هزار تني استفاده مي کنند و همچنين براي استراليايي ها که از کشتي هاي 170 هزار تني بهره مند هستند، چيزي حدود 5 دلار در هر تن تمام مي شود که اين مقدار براي ايران 10 دلار است. او در ادامه با اشاره به شرايط حمل و نقل ريلي در ايران نيز مي گويد: در حالي که ما به علت قديمي بودن ريل ها و لکوموتيوها نهايتا مي توانيم 25 واگن را به يکديگر وصل کرده و به حرکت دربياوريم، در استراليا يا برزيل لکوموتيوهايي وجود دارد که توان حمل 40 تا 100 واگن 40 تني را به صورت همزمان دارد. جعفري طهراني بالابودن هزينه هاي حمل و نقل را يکي از چالش هاي اصلي صادرات سنگ آهن در ايران عنوان مي کند و با تاکيد بر لزوم رقابت با ساير کشورها براي کاهش هزينه هاي حمل و نقل، در پيش بيني ميزان صادرات سنگ آهن در سال جاري مي گويد: با شرايطي که حالاوجود دارد بعيد مي دانم تا پايان امسال صادرات سنگ آهن ايران بيش از 12 تا 15 ميليون تن باشد. پيش بيني اين کارشناس در حالي است که ايران سال گذشته 20ميليون تن صادرات سنگ آهن داشته است، بنابراين ممکن است امسال با کاهش 25 درصدي صادرات سنگ آهن همراه باشيم.

اين ميزان کاهش در حالي است که به علت افت قيمت ها، صادرات سنگ آهن از نظر ارزشي نيز با کاهش همراه خواهد بود. در نهايت با توجه به گفته هاي کارشناسان به نظر مي رسد دولت بايد در مواردي نظير دريافت حقوق دولتي يا امکانات حمل ونقل براي ارتقاي جايگاه سنگ آهن کشور تجديد نظر کند. در واقع تا زماني که حتي بنادر ما تحمل پهلوگيري کشتي هايي با حجم بالاتر از 90 هزار تن را ندارند، نمي توان چندان به رقابت در سطح جهاني اميدوار بود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا