جزییات طرح‌های ژئوفیریک هوایی سازمان زمین‌شناسی

جزییات طرح‌های ژئوفیریک هوایی سازمان زمین‌شناسی

گروه اكتشاف و زمين شناسي - اندازه‌گیری خواص فیزیکی زمین از طریق سنسورها و تجهیزاتی که روی وسایل پرنده همچون بالگرد و هواپیما نصب شده‌اند را ژئوفیزیک هوایی گویند.

به گزارش ماین نیوز، این تجهیزات معمولا قادر به اندازه‌گیری شدت کل میدان مغناطیسی، میزان مقاومت یا رسانایی زمین، طیف انرژی اشعه گاما یا چگالی زمین می‌باشند. به این ترتیب ۴روش در ژئوفیزیک هوایی عبارتند از مغناطیس سنجی هوابرد، الکترومغناطیس هوابرد، رادیومتری هوابرد و گرانی سنجی هوابرد شناخته شده است.

کاربرد اصلی این روش‌ها در اکتشافات زیر سطحی و توده‌های نفوذی مدفون است که به دلیل اهمیت بسیار بالای این روش‌ها، اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا برنامه برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی در مقیاس پوشش کل کشور انجام شده و به اتمام رسیده است.

سازمان زمین‌شناسی برای نخستین بار حدود ۳۸ سال قبل به‌وسیله شرکت امریکایی «‌Aero-service» اقدام به برداشت داده‌های مغناطیس هوابرد در مقیاس پوشش سراسری با فواصل خطوط ۷/۵ کیلومتر و ارتفاع تقریبی ۳۰۰ متر کرد که مدت زمانی حدود ۲ سال به‌طول انجامید. این داده‌ها فقط برای مطالعات بزرگ مقیاس و شناسایی ساختارهای کلی زمین‌شناسی و تکتونیک مناسب هستند.

پس از آن در سال ۱۳۸۱ سازمان زمین‌شناسی با همکاری شرکت کانادایی و مشهور فوگرو برای نخستین بار اقدام به برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی با قدرت تفکیک بالا یعنی ارتفاع برداشت پرواز از ۷۰ متر و فواصل خطوط برداشت کمتر از ۵۰۰ متر، مناسب برای مقاصد اکتشافی در استان سمنان – دامغان کرد.

در سال‌های بعد سازمان زمین شناسی با خرید ۲ فروند بالگرد ملکی و چندین مجموعه از دستگاه‌های پیشرفته ژئوفیزیک هوابرد شامل مغناطیس هوایی و طیف‌سنج اشعه گاما و الکترومعناطیس هوایی، اقدام به توسعه برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی در مناطق مختلف کشور که دارای ظرفیت اکتشافی بودند، کرد که به دنبال آن بومی‌سازی علم ژئوفیزیک هوایی و تربیت متخصصان داخلی و خلبان در کشور نیز به‌وسیله این سازمان پیاده‌سازی شد. در حال حاضر این سازمان با دراختیار داشتن ۲ فروند بالگرد و یک فروند هواپیما به همراه چندین دستگاه تجهیزات پیشرفته ژئوفیزیک هوایی در مناطق مختلف کشور برنامه تکمیل پوشش سراسری ۲۷۵۰۰۰۰ کیلومتر خطی را اجرا می‌کند و در تمامی مراحل برداشت و پردازش و تفسیر و تعمیرات و سرویس و نگهداری تجهیزات و وسیله پرنده از متخصصان و خلبان‌های داخلی استفاده می‌کند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا