در دانشگاه الزهرا برگزار شد؛

میزگرد تخصصی هوشمندی مالی: چالش ها و راهکارها

میزگرد تخصصی هوشمندی مالی: چالش ها و راهکارها

هوشمندی مالی باید سبب شفاف ‌سازی اطلاعات شود به گونه ای که با ایجاد کارآیی اطلاعاتی، فرصت ‌های یکسانی در اختیار همگان قرار گیرد و از این طریق بازدهی بازار سرمایه افزایش یابد. هدف از سیستم ‌های هوشمند مالی آن است که بتوان اطلاعات صحیح را در زمان مناسب در اختیار کاربران قرار داد.


میزگرد تخصصی "هوشمندی مالی: چالش ها و راهکارها" در نخستین کنفرانس ملی "نوآوری در مدیریت سیستم‌ها و فناوری اطلاعات با رویکرد هوشمندی کسب ‌و کار" در دانشگاه الزهرا برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، پانل و میزگرد تخصصی هوشمندی مالی با حضور خبرگان و مدیران بازار پول و سرمایه و نیز اساتید دانشگاهی تشکیل شد.

دبیر و ریاست پانل بر عهده دکتر عبدالهی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و مدیر سابق فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار بود و دکتر حسن قالیباف مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، دکتر مرتضی آنالویی مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات بورس تهران و دانشیار دانشگاه علم و صنعت آقای یاغلی مدیر داده کاوی و هوش تجاری بانک اقتصاد نوین، دکتر تاجیک دکترای اقتصاد از دانشگاه منچستر و لندن و مشاور هوش مالی در صنعت سرمایه از دیگر اعضای حاضر در این پنل بودند.

طبق بحث‌ های صورت گرفته در این نشست، این نتیجه حاصل شد که هوشمندی مالی باید سبب شفاف ‌سازی اطلاعات شود به گونه ای که با ایجاد کارآیی اطلاعاتی، فرصت ‌های یکسانی در اختیار همگان قرار گیرد و از این طریق بازدهی بازار سرمایه افزایش یابد. هدف از سیستم ‌های هوشمند مالی آن است که بتوان اطلاعات درست را در زمان درست و در مکان درست، در اختیار کاربر قرار داد.

در ابتدای این نشست دکتر عبدالهی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: بایستی به مباحثی مانند اقتصاد داده توجه داشت . همچنین برای رسیدن به سطوح بالاتر بلوغ هوشمندی مالی در بازار سرمایه و  بانک ها نیازمند شکل گیری مدل های کسب و کاری جدید در خصوص نحوه دریافت، ارایه اطلاعات و پردازش آنها به ویژه در بازار سرمایه هستیم.

وی ادامه داد: بدون اصلاح برخی قوانین و مقررات و سیاست گذاری های درست، حرکت به سمت سطوح بالای هوشمندی مالی با کندی پیش خواهد رفت. آموزش و فرهنگ سازی نیز از موضوعات بسیار مهم در این زمینه به شمار می رود.

در ادامه این نشست دکتر حسن قالیباف مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات کارایی اطلاعات و افزایش تخصص را به همراه دارد، گفت: در سیستم ‌های جزیره‌ای امکان برقراری ارتباط کامل و یکپارچه بین سیستم ‌های معاملات و سیستم‌ های پس از معاملات وجود ندارد و این روند محدویت‌ های عملیاتی را در مسیر توسعه هوشمندی مالی قرار می دهد اما فناوری اطلاعات و سیستم ‌های هوشمند فعلی، انقلابی را در صنعت مالی موجب شده اند.

سپس مرتضی آنالویی مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با تاکید بر اینکه هوشمندی مالی باعث گشایش فضای کسب و کار می شود، گفت : هوشمندی مالی در ایران به ایجاد و اصلاح برخی زیرساختارهای فنی نیاز دارد و باید زیرساخت های مربوط به دریافت، ثبت و ذخیره سازی داده و اطلاعات استاندار شود به عنوان مثال xbrl در بازار سرمایه بایستی توسعه باید.

به گفته دکتر تاجیک نیز هدف از طراحی و پیاده سازی سیستم‌ های هوشمند مالی ارائه اطلاعات صحیح، در زمان مناسب به کاربران است.

وی افزود: عوامل موثر بر پیاده‌ سازی درست و به‌کارگیری هوشمندی مالی را می‌توان به دو بخش سخت و نرم تقسیم‌ بندی کرد: منظر سخت، عامل فنی و زیر ساختار را در نظر می‌گیرد. منظر نرم نیز عوامل مدیریت، منابع انسانی، فرهنگ، اقتصاد داده، قوانین و مقررات، و کاربران را شامل می‌شود. به‌ منظور پیشرفت هوشمندی لازم است این دو منظر همسو و همزمان بهبود یابد.

در پایان این نشست، این جمع بندی حاصل شد که سیاستگذاری در اقتصاد داده بدون اصلاح و تدوین قوانین و مقررات برای جلوگیری از سو استفاده از اطلاعات و توزیع نابرابر اطلاعات ممکن نخواهد بود. سیاست ‌های حفظ حریم خصوصی و امنیت نیز باید به درستی تدوین و از منظر فنی اجرا شود. در نهایت، فرهنگ اجتماعی و فرهنگ کاربران باید اصلاح شود تا نگرش معاملاتی از حواشی و شایعات به هوش بازار و هوش ترکیبی ماشین و انسان تغییر یابد. آماده‌ سازی و اصلاح عوامل نرم ضرورت ارجح هوشمندی مالی است و تنها از این طریق است که امکان دستیابی به ارزش فناوری سیستم ‌های اطلاعاتی و هوشمند مالی میسر خواهد شد.

گفتنی است پانل و میزگرد تخصصی هوشمندی مالی با هدف تبیین و شفاف‌ سازی مبحث هوشمندی مالی برگزار شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا