عقب‌نشینی از پرداخت تسهیلات 25 میلیونی خودرو

عقب‌نشینی از پرداخت تسهیلات 25 میلیونی خودرو

در حالی که بازار خودرو در انتظار اعلام شرایط اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو به سر می‌برند، شنیده می‌شود که بانک مرکزی قصد دارد ...

دولت در بسته خروج از رکود خود اعلام کرده بود برای خروج بازار خودرو و کالاهای بادوام نظیر لوازم خانگی تسهیلات ارزان با مدت زمان بازپرداخت طولانی پرداخت خواهد کرد، این در حالی است که شنیده‌ها حاکی از آن است که مسولان بانک مرکزی تصمیم گرفته‌اند فقط در ازای خروج خودروهای فرسوده، تسهیلات 25 میلیونی پرداخت کند.

به نظر می‌رسد برخی سیاستگذاران که بر اساس اشتباهی لفظی از اعطای وام خودرو سخن به میان آوردند حال کاسه چه کنم به دست گرفته‌اند به دنبال منابع آن می‌گردند. این موضوع سبب شده تا مردم نسبت به وعده‌های برخی دولتمردان بی‌اعتماد شوند و عقب نشینی و تغییر تاکتیک در پرداخت تسهیلات را به بدعهدی برخی نهادهای دولتی تعبیر کنند.

اقتصادنیوز چندی پیش در گزارشی از آثار منفی تسهیلات 25 میلیونی بر بازار خودرو خبر داده بود. بر اساس این گزارش به دنبال تعلل دولت در اجرایی کردن تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو، هم اکنون سایت‌های فروش دو خودروساز بزرگ کشور با ثبت فروش بسیار پایینی مواجه و میزان فروش روزانه خودرو به صفر نزدیک شده است. حتی کسانی که قبلا خودرو ثبت نام کرده بودند از خرید خود اعلام انصراف کرده و خواستار عودت پول خود شده‌اند.

اطلاعات کسب شده از سوی کارشناسان و فعالان بازار خودرو نشان می‌دهد پس از انتشار عمومی خبر ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو، بازار خودرو کشور که پیش از این در انتظار ورود محصولات جدید و پایین آمدن قیمت‌ها بود، در حالت انتظاری جدیدتری فرو رفته و سبب شده تا رکود در بازار خودرو عمیق‌تر شود.

فعالان بازار می‌گویند که چون فعلا وعده این تسهیلات داده شده اما عملا به اجرا نرسیده، سبب شده تا برخی مشتریانی که مثلا پراید ثبت نام کرده بودند از ثبت نام خود منصرف شوند و بخواهند با استفاده از تسهیلات 25 میلیونی و آورده خود خودرو مدل بالاتری نظیر ال90 یا پرشیا تحویل بگیرند.

به گفته فعالان بازار خودرو، یکی دیگر از دلایل انصراف مشتریان از خرید خودرو، پایین آمدن قیمت بازار نسبت به قیمت کارخانه‌ای است. مشتریان می‌توانند با مراجعه به بازار برخی خودروها را ارزان‌تر و سریع تر از نمایندگی‌ها تحویل بگیرند به همین خاطر افرادی که قصد خرید نقدی خودرو را دارند ترجیح می‌دهند با مراجعه به بازار نیاز خود را برطرف کنند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا