مدیرعامل شرکت سرمایه ایرانیان:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ۱۰ درصد نقدینگی کشور را جذب کردند

صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ۱۰ درصد نقدینگی کشور را جذب کردند

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه ایرانیان، برآورد می‌شود جذب منابع در صندوق‌های سرمایه گذاری بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان شود و ازاین منابع بین ۳۶ تا ۴۰ هزارمیلیارد تومان صرف خرید اوراق بهادار در بازار سرمایه شود.

 

 

مدیرعامل شرکت سرمایه ایرانیان اظهار داشت: با دستورالعمل سازمان بورس میزان سپرده به ۶۰ درصد و میزان اوراق پذیرفته شده تا ۴۰ درصد افزایش یافته و تا ۱۵ درصد هم می‌توانند سهام خریداری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، احسان مرادی کار‌شناس، بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت سرمایه ایرانیان در گفتگو با "ایلنا" در مورد دستورالعمل سازمان بورس برای افزایش سهم اوراق بورسی در منابع صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، اظهار داشت: در گذشته میزان سپرده متقاضیان در صندوق‌های با درآمد ثابت ۷۰ درصد و میزان اوراق پذیرفته شده در بازار تا ۳۰ درصد بود که تا ۱۰ درصد از آن هم سهام خریداری می‌کردند، اما اکنون با دستورالعمل سازمان بورس میزان سپرده به ۶۰ درصد و میزان اوراق پذیرفته شده تا ۴۰ درصد افزایش یافته و تا ۱۵ درصد هم می‌توانند سهام خریداری کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه ایرانیان خاطر نشان کرد: هر چند براساس دستورالعمل جدید بورس باید تا ۴۰ هزار میلیارد تومان صرف خرید اوراق در بورس شود، اما کل اوراقی که در بورس و فرابورس پذیرفته شده ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده و همچنان با کسری ۲۰ هزار میلیارد تومانی روبروست و با ۲۰ هزار میلیارد تومان کمبود درآمد در اوراق ثابت روبرو است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شرایط بورس از ابتدای سال چندان مساعد نبوده و سودهای پرداختی هم سرموقع یک ماهه و یا سه ماهه انجام نمی‌شود.

وی درباره اینکه بانک‌ها ملزم شده‌اند نرخ سودهای اعلامی شورای پول و اعتبار را درباره صندوق‌ها نیز رعایت کنند، افزود: بانک‌ها دارایی مردم را از طریق صندوق‌ها جمع آوری می‌کنند تا قدرت چانه زنی بیشتری به سپرده گذاران خرد بدهند. البته نرخ سود صندوق‌ها از نرخ ۱۵ درصدی بانک‌ها بالا‌تر است و صندوق‌های سرمایه گذاری سال گذشته تا ۱۰ درصد نقدینگی کشور را جذب کردند و روند رو به رشدی داشتند و در حال حاضر نیز در حال رشد هستند.

مدیرعامل شرکت سرمایه ایرانیان تصریح کرد: در مقابل، بانک‌ها نیز رقابت شدیدی برای جذب نقدینگی دارند و در صورتی که مجموع تقاضای خروج پول از مجموع نقدینگی بانک‌ها بیشتر شود، مجبور می‌شوند از بانک مرکزی با نرخ ۳۴ درصد پول قرض کنند، پس سعی می‌کنند برای جلوگیری از این امر مردم را برای سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری بانک‌ها راضی کنند.

وی در خاتمه گفت: منابع بانک‌ها درحد زیادی در یکسری از دارایی‌ها نظیر بخش مسکن و بازار سهام فریز شده و به بانک برگشت داده نمی‌شود و نمی‌توانند پاسخگوی این حجم از نیاز نقدینگی مردم باشند این در حالی است که افزایش سرمایه بانک‌ها بسیار مهم هستند و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد کشور از فضای رکودی خارج نخواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا