مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت خبر داد؛

سهم 28 درصدی صنعت نفت از تامین مالی در بازار سرمایه

سهم 28 درصدی صنعت نفت از تامین مالی در بازار سرمایه

با توجه به حجم گسترده منابع نفت و گاز کشور و فعالیت‌های روزافزونی که در صنایع وابسته به آن در حوزه بالادستی و پایین‌دستی در حال شکل‌گیری است، اهمیت تأمین مالی از طریق ابزارهای مالی اسلامی نیز در بازار سرمایه ضروری است.

 

 

43 هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد منتشر شده  که از این میزان سهم صنعت نفت و پتروشیمی در تامین مالی از طریق بازار سرمایه حدود 28 درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: گردش مالی قابل توجه و فعالیت‌های توسعه‌ای پیش‌رو، صنعت نفت را به شاهراه توسعه کشور و در عین حال راهبردی تبدیل و لزوم برنامه‌ریزی‌های جدّی در زمینه تأمین مالی، فعالیت‌های توسعه آن را اجتناب‌ناپذیر کرده است.  

علی قاسمی ارمکی ضمن اشاره به اهمیت صنعت نفت در اقتصاد کشور، اظهار داشت: با توجه به حجم گسترده منابع نفت و گاز کشور و فعالیت‌های روزافزونی که در صنایع وابسته به آن در حوزه بالادستی و پایین‌دستی در حال شکل‌گیری است، اهمیت تأمین مالی از طریق ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه ضروری است.

وی تامین مالی از صندوق توسعه ملی، انعقاد قراردادهای EPCF و مشابه آن، انتشار اوراق در بازار سرمایه، دریافت تسهیلات اعتباری، بیع متقابل یا فاینانس و انعقاد قراردادهای IPC و در نهایت منابع مالی شرکت ملی نفت ایران را از جمله شیوه های تامین مالی در صنعت نفت برشمرد.

قاسمی ارمکی در بیان ظرفیت‌های قانون بودجه سال 1395 کل کشور برای تأمین مالی صنعت نفت، به انتشار ابزارهای مالی اسلامی اشاره  کرد و گفت: این مساله در بند "ج" تبصره یک مبنی بر انتشار اوراق مشارکت ارزی- ریالی توسط وزارت نفت از طریق بازار سرمایه در سقف پنجاه هزار میلیارد ریال آمده  است؛ در این شیوه بازپرداخت اصل و سود این اوراق توسط وزارت نفت از محل افزایش تولید همان میادین تضمین شده است.

وی ادامه داد: همچنین در بند "الف" تبصره "5" نیز بر انتشار اوراق مشارکت ریالی یا صکوک اسلامی اشاره شده است که به این وسیله این اوراق توسط شرکت های وابسته و تابعه وزارت نفت ( و سایر وزارتخانه ها) در سقف یکصدهزار میلیارد ریال با تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق قابل انتشار است

قاسمی ارمکی در ادامه به شیوه‌های مختلف تأمین منابع مالی مورد نیاز صنعت نفت پرداخت و گفت: تأمین هزینه‌هاى صنعت نفت می‌تواند هم از طریق منابع داخلى و هم از طریق منابع خارجى صورت پذیرد و ابزارهاى تأمین مالى مختلفى براى آن وجود دارد. همچنین جذب سرمایه‌گذارى خارجى و تأمین مالى از طریق بازار سرمایه می‌تواند به توسعه صنعت نفت کمک کند.

این کارشناس صنعت تامین مالی، ضمن اشاره به مزیت‌های تامین مالی از بازار سرمایه نسبت به بازار پول و ضرورت حرکت نظام مالی کشور به سمت بازار سرمایه افزود: آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی بزرگ که نیازمند منابع مالی با حجم بالا برای پیش‌برد فعالیت‌های اقتصادی خود هستند و نمی‌توانند به راحتی و با نرخ مناسب مبالغ مزبور را از طریق نظام بانکی تامین کنند،‌ می‌توانند با مراجعه به بازار سرمایه، منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق ابزارهای مالی اسلامی موجود فراهم کنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر بورس، زمینه تامین منابع مالی را برای بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در حجم بالا و با نرخ مناسب‌تر نسبت به نظام بانکی فراهم می‌‌کند.

قاسمی ارمکی با توجه به مجوزهای ارایه شده در زمینه تامین مالی پروژه های صنعت نفت، مطالعات صورت گرفته دراین امر را مورد اشاره قرار داد که به موجب این مطالعات برای تأمین مالی پروژه‌های موجود در صنعت نفت می‌توان از انواع ابزارهای مالی اسلامی (صکوک) نظیر اوراق مشارکت، اوراق استصناع و اوراق سلف استفاده کرد.

وی همچنین در میان ابزارهای مالی اسلامی موجود در بازار سرمایه کشور، از اوراق سلف موازی استاندارد به عنوان ابزار مالی مناسبی یاد کرد که می‌‌تواند نیاز سرمایه در گردش کوتاه‌مدت این صنعت را برآورده کند.

قاسمی ارمکی، کوتاهی فرایند انتشار این ابزار در مقایسه با دیگر ابزارهای موجود در بازار سرمایه را از دیگر مشخصه‌های آن نام برد.

بر این اساس وی به انتشار اولین اوراق سلف در صنعت نفت اشاره کرد که در سال 1394 و به مبلغ پنج هزار میلیارد ریال (طی چند مرحله) یا همکاری شرکت تأمین سرمایه بانک ملت و شرکت ملی نفت ایران منتشر شد.  

وی با اشاره به ماهیت قرارداد سلف اذعان داشت: دارایی پایه قرارداد سلف استاندارد بایستی از بین کالاهای پذیرفته‌شده در بورس یا دارای بازار نقدی قوی انتخاب ‌شود. لذا انتشار اوراق سلف برای شرکت‌های فعال در صنایع نفتی، پتروشیمی، معدنی و فلزی مانند فولاد، مس و ... امکان‌پذیر است.

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک ملت، ضمن اشاره به مزیت‌های اوراق سلف در مقایسه با اوراق مشارکت، از عدم وجود رکن امین و ضامن بانکی، عدم محدودیت در صرف وجوه، انتشار اوراق به پشتوانه محصولات شرکت و عدم پرداخت سودهای میان دوره‌ای جهت جلوگیری از کاهش سرمایه در گردش شرکت‌ها به عنوان عوامل موثر بر جذابیت اوراق سلف در مقایسه با اوراق مشارکت یاد کرد.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا