مدیرعامل کارگزاری بانک آینده مطرح کرد؛

ورود سرمایه های خارجی به ایران با راه اندازی بازار مشتقه ارزی

ورود سرمایه های خارجی به ایران با راه اندازی بازار مشتقه ارزی

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده، اولین شرط ورود سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج به کشور را تک نرخی شدن ارز و راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی عنوان می‌کند.


به گفته مدیرعامل کارگزاری بانک آینده، اولین شرط ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران وجود ابزاری برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز است و برای این منظور باید سازوکاری مانند بورس که بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا فعالیت می‌کند، وجود داشته باشد تا از این نوسانات جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، فردین آقابزرگی در گفت و گو با "بورس کالا" با بیان اینکه کنترل کمتر دولت بر نرخ‌های فروش و یکسان‌سازی نرخ ارز که مغایر با سیاست‌های انقباضی دولت و تورم‌زا است، می‌تواند اقتصاد را از رکود خارج کند، افزود: یکسان‌سازی نرخ ارز که در اولویت برنامه های بانک مرکزی قرار دارد، منجر به راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی و در مرحله نخست بازار آتی ارز می‌شود و این امر موجب پوشش ریسک نرخ ارز و ورود سرمایه‌گذاری خارجی خواهد شد.

آقابزرگی بیان کرد: اگر مشکل نوسانات نرخ ارز رفع شود، بخش عمده‌ای از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج برای سرمایه‌گذاری در ایران بر طرف می‌شود و این گروه‌ها با فراغ بال بیشتری می‌توانند به بازار سرمایه کشور ورود کنند.

به گفته این مقام مسئول، اکنون سرمایه‌گذاران خارجی به طور مستقیم به پروژه‌های زیربنایی وارد می‌شوند و سرمایه‌گذاری آنها در مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد تا نمود پیدا کند. اما اگر ارز تک نرخی و بازار مشتقه ارزی راه‌اندازی شود، این سرمایه گذاران می‌توانند در بازار سرمایه حضور پیدا کنند و آثار ورود آنها سریع‌تر دیده خواهد شد.

وی، خروج از رکود اقتصادی را مشروط به بازنگری دولت در سیاست‌های انقباضی دانست و اظهار کرد: تک نرخی شدن ارز و راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی راه بسیار مناسبی برای ورود سرمایه خارجی ها در بازار ایران و خارج شدن از وضعیت کنونی است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا