مدیرعامل بورس کالا در پاسخ به خبرنگاران:

بورس کالا، ریسک تحویل کالا و تعقیب پول را حذف کرد

بورس کالا، ریسک تحویل کالا و تعقیب پول را حذف کرد

به گفته مدیرعامل بورس کالا، ساز و کارهای بورس کالا ضمانت کننده تحویل کالا و تسویه است و این بازار پاسخگوی مناسبی برای افرادی است که نمی خواهند ریسک نحویل کالا یا تعقیب پول را متحمل شوند.


حامد سلطانی نژاد، مدیر عامل بورس کالا، در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه، به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسشی در رابطه با رای شورای رقابت برای تنظیم بازار محصولات پتروشیمی گفت: شورای رقابت به دلیل انحصاری بودن تولیدات محصولات پتروشیمی به این موضوع ورود کرد و در چندین جلسه نظرات فعالان بالادستی و پایین دستی پتروشیمی مطرح شد و نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسات حضور داشتند.

وی اظهار داشت: همچنین در نشست پایانی شورای رقابت، وزیر محترم صنعت حضور داشتند و به این ترتیب نظرات همه دست اندرکاران صنعت پتروشیمی در دستورالعمل و مصوبه شورای رقابت تاثیرگذار بوده است.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، در این نشست ها مطالبات صنعت پتروشیمی از بورس کالا همچون انعقاد قراردادهای بلندمدت و تامین مالی مطرح شد که بستر اجرای این مطالبات به طور کامل در بورس کالا فراهم است.

وی عنوان کرد: بعضا انتقادهایی در خصوص عرضه کالاهایی که بین مجتمع ها معامله می شود و نباید در بورس کالا عرضه شود شنیده می شود که اصلا این کالاها در هیات پذیرش بورس کالا پذیرش نشده اند و این موارد در مصوبه شورای رقابت مطرح نیست.

سلطانی نژاد در مورد تسویه بورس کالا با کشاورزان گفت: این موضوع براساس یک مکانیزم دقیق در حال انجام است و اطلاعات کشاورزان از طریق ثبت احوال و بانکی که شماره حساب کشاورزان در آن است، راستی آزمایی می شود و در پایان مرحله که پول به حساب کشاورزان ریخته شود و تصدیق آن از خود کشاورزان گرفته شود، در سیستم ثبت می شود.

وی در مورد صبحت های پیرامون گواهی سپرده خودرو، اظهار داشت: با توجه به ملاحظاتی که در مورد قیمت گذاری خودرو وجود داشت، این بحث متوقف شده است و البته به دنبال پیگیری این موضوع با برطرف شدن محدودیت های قیمت گذاری هستیم.

مدیرعامل بورس کالا در مورد حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس کالا گفت: انباردارهای بزرگی در دنیا به ما مراجعه کرده اند و حاضرند تا انبارهای آنها به پذیرش بورس کالای ایران درآید؛ و در مواقعی که ما در محصولی دچار کمبود هستیم، از آن انبارها عرضه صورت خواهد گرفت. این  عرضه ها به احتمال زیاد عرضه های بلند مدت در قالب عرضه های سلف یک یا دو ماهه خواهد بود و نه نقدی.

وی افزود: در این زمینه با انباردارهای خارجی مذاکرات اولیه صورت گرفته است و با مرتفع شدن بحث جابجایی پول، شاهد حضور پررنگ تر سرمایه گذاران خارجی خواهیم بود.

این مقام مسئول ادامه داد: حضور در بورس کالا برای انباردارهای خارجی به تسهیل فعالیت آنها منجر می شود؛ چرا که ارایه کالا در قالب قراردادهای سلف، موجب تضمین فروش کالا پیش از ورود به کشور می شود.

به گفته حامد سلطانی نژاد در مورد کالاهای صادراتی نیز عرضه کنندگان نیز ابراز آمادگی داشته اند.

وی در مورد عرضه شکر در بورس کالا توضیح داد: عرضه شکر در بورس کالا همچنان ادامه دارد اما هنوز درخواست بورس کالا مبنی بر تبدیل این عرضه ها به عرضه های نقدی به دلیل محدودیت عرضه کنندگان در تسویه شکر، اجابت نشده است.

مدیر عامل بورس کالا با اشاره به تامین شکر تولید کنندگان از طریق عرضه شکر در بورس کالا تصریح کرد: با نگاهی بر خریداران شکر بورس کالا، در می یابیم که تولید کنندگان پایین دستی توانستند شکر را تامین کنند.

وی افزود: ما فعالیت در این زمینه را با حضور بنکداران ادامه خواهیم داد و حاضریم به آنها کد خرید و کد معاملاتی حضور در بورس را بدهیم تا بتوانند بدون محدودیت در بورس فعالیت کنند.

این مقام مسئول با اشاره به قابلیت شکر در قالب عرضه های سلف گفت: می توان در مواقعی که پیک مصرف شکر است، عرضه های سلف را در نظر گرفت و از این طریق سیاست تنظیم بازار از طریق بورس کالا را به خوبی انجام داد.

وی در مورد تنظیم بازار محصولات فولادی گفت: هرچه بازیگران این بازار بیشتر شوند، این بازار به خود تنظیمی بیشتری نزدیک می شود و کشف قیمت، کشف قیمت معقول تری خواهد بود.

سلطانی نژاد در خصوص تامین مالی شرکت های فولادی اظهار داشت: امکان تامین مالی این شرکت ها از طریق سلف موازی و قراردادهای سلف فراهم است و حتی اوراق خرید دین نیز که اخیرا توسط بورس کالاا معرفی شده است، اگر متقاضی باشند، وجود دارد.

وی در مورد فروش کالاهای قاچاق در بورس کالا گفت: پیش از مصوبه معدوم کردن کالاهای قاچاق، توافقی با سازمان اموال تملیکی در قالب یک تفاهم نامه همکاری داشته ایم تا کالاهایی که آنها کشف می کنند، در بورس کالا عرضه شود؛ اما پس از این مصوبه نیاز هست به سمت کالاهایی برویم که مشمول این مصوبه نمی شوند.


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا