طی هفته گذشته رقم خورد؛

رشد حجم معاملات آتی سکه در بورس کالا

رشد حجم معاملات آتی سکه در بورس کالا

حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به 21 هزار و 397 قرارداد و ارزش آن به بیش از دو هزار و 540 میلیارد ریال رسید که نسبت به پنجشنبه گذشته رشد 4 درصدی داشته است، چرا که طی این روز حجم معاملات به 20 هزار و 454 قرار داد رسیده بود.


حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به 21 هزار و 397 قرارداد و ارزش آن به بیش از دو هزار و 540 میلیارد ریال رسید که نسبت به پنجشنبه گذشته رشد 4 درصدی داشته است، چرا که طی این روز حجم معاملات به 20 هزار و 454 قرار داد رسیده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از بورس کالا، از 6 روز کاری هفته گذشته، دلار در 5 روز رشد قیمت را تجربه کرد تا یکی از افزایشی‌ترین هفته‌های بازار ارز رقم بخورد، این در شرایطی است که بهای اونس طلا نوسان محدودی را تجربه کرد.

به این ترتیب طی هفته گذشته در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با 15 هزار و 98 قرارداد به معاملات تحویل تیر ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از یک هزار 804 میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید اردیبهشت سال آتی با 4 هزار و 750 قرارداد بهای 558 میلیارد ریالی را تجربه کرد و جایگاه دوم را کسب کرد.

همچنین سر رسید آبان نیز با 834 قرارداد و ارزش بیش 94 میلیارد ریال در جایگاه سوم قرار گرفت. از طرفی سکه تحویل اسفند ماه نیز با حجم 560 قرارداد و به ارزش بیش 65 میلیارد ریال در جایگاه چهارم ایستاد.

این در شرایطی است که سر رسید دی ماه با کسب جایگاه پنجم حجم 155 قرداد و ارزش 17 میلیارد ریالی را تجربه کرد.

 

روند معاملات آتی سکه در آخرین روز هفته

نگاهی به آمار معاملات بازار آتی سکه در آخرین روز هفته گذشته نشان می دهد که این بازار تحت تاثیر افزایش ارزش طلای جهانی، به اتفاق همه سررسیدها به جز سررسید آبان ماه در محدوده مثبت گشایش یافت. به این ترتیب بهای سکه تحویل آبان با قیمت یک میلیون و 130 هزار تومان معامله شد و رشد 0.03 درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی سال جاری با قیمت یک میلیون و 144 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش 0.05 درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید اسفند ماه با رشد 0.05 درصدی با قیمت یک میلیون و 160  هزار تومان معامله شد. سکه تحویل اردیبهشت ماه سال آتی با نرخ یک میلیون و 175 هزار تومان، افزایش 0.09 درصدی را تجربه کرد. در پایان نیز سکه تحویل تیر ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و 193 هزار تومان، افزایش 0.04 درصدی را به ثبت رساند.

 

در بازار سکه نقدی چه گذشت؟

هفته گذشته، ربع سکه بیشترین میزان افت قیمت در میان سکه‌های مهم بازار داخلی را تجربه کرد. در اولین هفته مهرماه، سکه تمام 0.3 درصد، نیم سکه 0.5 درصد و ربع سکه 1.3 درصد افت قیمت را تجربه کرد. فعالان بازار، علت افت بیشتر ربع سکه نسبت به سایر سکه‌ها را به حباب آن نسبت دادند. به گفته آنها، پیش از اعیاد قربان و غدیر تقاضا در بازار بالا رفت و در نتیجه، ربع سکه در مسیر افزایشی قرار گرفت.

با این حال، در اولین هفته مهرماه، با خروج تقاضای اعیاد قربان و غدیر، ربع سکه در مسیر کاهشی قرار گرفت تا حبابی که در نتیجه افزایش مقطعی تقاضا شکل گرفته بود، از میان برود. در کنار این، افت بهای اونس در بازارهای جهانی دیگر عاملی بود که قیمت سکه و طلا در بازار داخلی را تحت‌فشار قرار داد. اونس تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه تا آستانه محدوده هزار و یک هزار و 320 دلار پایین آمد،حال آنکه پنج‌شنبه دو هفته پیش در همین مقطع زمانی پیرامون محدوده هزار و یک هزار و 340 دلار نوسان می‌کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا