روند متضاد بازار داخلی و جهانی نیکل

روند متضاد بازار داخلی و جهانی نیکل

نوسان رو به پایین فلز نیکل در بازارهای جهانی طی ماه‌های گذشته همگام با کاهش بهای فلزات اساسی موجب شد تا بازار داخلی اين محصول با ركود عمیقی مواجه شود؛ با این وجود قيمت این فلز در ۱۳ اکتبر سال جاری که به پایین‌ترین سطح خود نسبت به سال ۲۰۰۸ رسیده بود، مجددا تغییر مسیر داده و روند صعودی را در پیش گرفته است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران» به گفته فعالان آگاه، موجودی انبارهای بورس لندن برای این فلز در حال حاضر بسیار بالاست و آخرین آمارها حکایت از رشد ۴۴۰ تنی موجودی انبارها و رسیدن آن به حدود ۲میلیون تن حکایت دارد که تغییراتی را در بازار این محصول ایجاد کرده است.

در این بین روند رو به رشد قیمت نیکل در هفته‌های اخیر باعث جذابیت دوباره این محصول در بازارهای جهانی شده است. قیمت این محصول در حال حاضر ۱۰هزار و ۴۵ دلار در هر تن است. در حال حاضر نیکل در بازارهای جهانی برای تجار جذاب‌تر از گذشته شده است. تولیدکنندگان نیز با روند رو به رشدی روبه‌رو‌ هستند به‌طوری‌که به‌عنوان مثال شرکت گلنکور که پنجمین شرکت بزرگ تولید‌کننده نیکل در جهان محسوب می‌شود با تعدد شعب در چهار کشور کانادا، استرالیا، نروژ و جمهوری دومینیکن سرمایه‌گذاری‌های خود را افزایش داده که از دورنمای مناسب این بازار حکایت دارد. به عقیده کارشناسان با وجود اینکه از سال ۲۰۱۳ میلادی به دلیل کاهش قیمت‌ها تولید این محصول برای معدن‌داران با مشکلاتی همراه بوده ولی مجددا روند بازگشت رونق در حال طی شدن است.البته سیگنال‌هایی که از طریق شرکت‌های معتبر تولید‌کننده و سهامداران اصلی آنها در کنار سرمایه‌گذاران دریافت می‌شود، نشان می‌دهد که در کوتاه‌مدت نیکل تغییر‌مسیر خواهد داد و روند با‌ثباتی را شاهد خواهد بود چراکه افزایش تولید این محصول می‌تواند به سرعت پاسخگوی تقاضای موجود باشد و نتیجه این امر توقف مجدد روند رو به رشد قیمت این محصول است که می‌تواند بازارهای صادراتی را از جمله ایران تحت‌تاثیر قرار دهد.در این بین نوسانات فعلی در این بازار موجب شده تا سرمایه‌گذاران به ارزیابی مجدد وضعیت بازار بپردازند، به‌طوری که برخی کارشناسان معتقدند نیکل به‌عنوان پیشرو فلزات اگرچه در حال حاضر در بازار داخل شاهد افت و خیز متعددی است اما با توجه به متغیرهای موجود می‌توان به رشد قیمت این فلز در بلند‌مدت و تجربه کانال ۷۰ هزار تومانی آن امیدوار بود. در حال حاضر، نيكل در بازارهای داخلی نیز با نرخ ۵۰ هزار تومان در هر كيلو معامله می‌شود كه فاصله قيمتی قابل‌‌توجهی را بين نرخ جهانی و داخلی اين فلز منعكس می‌كند.

از طرفی نیز از آنجا که واردات نیکل به بازار داخلی با محدودیت‌های بسیاری صورت می‌گیرد، این مطلب باعث شده است که بسیاری از وارد‌کنندگان با قیمت‌های بالاتر از قیمت تمام شده فعلی این محصول را وارد کرده باشند که شرایط سختی را پیش روی مصرف‌کنندگان این کالا قرار داده است. با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی انتظار کاهش قیمت نیکل در بازار داخلی وجود داشت که تا‌کنون چنین رخدادی تجربه نشده و در حال حاضر نیز با توجه به معکوس شدن روند قیمت‌های جهانی انتظار چنین رویدادی نمی‌رود. به گفته یکی از فعالان بازار فلزات اساسی برخلاف بازارهای جهانی با توجه به تسهیل شرایط واردات این محصول، به نظر می‌رسد که می‌توان به بهبود این بازار و کاهش قیمت‌ها امیدوار بود؛ اما به گذشت زمان نیاز دارد.

به گفته وی جایگاه خاص نیکل در فرآیندهای مختلف تولید از جمله تولید فولادهای آلیاژی آبکاری، صنایع شیمیایی، خودروسازی و همچنین تولید برخی محصولات نیکل دار، هر گونه بهبودی در این بازار نشان‌دهنده بهبود شرایط تولید در بخش بزرگی از واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ کشورمان است.این فعال بازار در ادامه افزود: در روزهای اخیر، حجم معامله نیکل در بازار داخلی کاهش داشته است. با‌ توجه به بالاتر بودن قیمت نیکل در بازار داخلی به نسبت قیمت‌های جهانی آن می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که کاهش شدید عرضه به نسبت تقاضا وجود دارد. در شرایط فعلی که شاهد افزایش حجم تولید داخل و بهبود ساز و کارهای تولیدی هستیم انتظار بالا رفتن تقاضا وجود دارد که در کنار برخی گشایش‌های پولی و بانکی بین‌المللی می‌توان به افزایش حجم عرضه در داخل امیدوار بود.به عقیده وی به‌صورت سنتی، روزهای سرد سال زمان مناسبی برای خود‌نمایی تقاضای فصلی است، به همین دلیل در کنار ثبات نسبی قیمت ارز در بازار آزاد و کاهش آرام قیمت‌های جهانی اکنون باید زمان مناسبی برای خرید باشد، اما قیمت‌های فعلی در بازار داخلی که فاصله بسیاری با قیمت تمام‌شده از مبادی خارجی دارد، این پتانسیل را از بازار دریغ داشته است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا