ارزیابی مجلسی‌ها از دفاعیات اخیر بابک زنجانی

ارزیابی مجلسی‌ها از دفاعیات اخیر بابک زنجانی

برخی از نمایندگان مجلس نسبت به تشکیل دادگاه بابک زنجانی و دفاعیات او در هفته جاری اظهارات خود را بیان کردند.

 پس از برگزاری سه دادگاه بابک زنجانی و متهمان نفتی در دو هفته پیش، دادگاه چهارم و پنجم بابک زنجانی در اوایل هفته جاری برگزار شد. در این دادگاه زنجانی به دفاع از خود پرداخت و سخنان قابل توجهی از اقدامات گذشته خود بیان کرده و موضوعاتی از قبیل پادرمیانی احمدی‌نژاد در مورد مساله تامین اجتماعی و قرض دادن 65 میلیارد تومان دستی زنجانی به بانک مسکن مطرح شد.

حال پس از اتمام دفاعیات بابک زنجانی در این دو دادگاه نمایندگان مجلس چه موضعی دارند و ارزیابی آنان نسبت به دفاعیات زنجانی چیست؟

محمد‌علی پور‌مختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: عملکردها در ارتباط با دادگاه بابک زنجانی به خوبی صورت گرفت اما در رابطه با صحبت‌هایی که ایشان کرده‌اند، مسائل حاشیه‌ای را به‌وجود می‌آورد و پاسخ‌های نقضی می‌دهد و مقداری حاشیه‌سازی می‌کند.

او ادامه می‌دهد: صحبت‌هایی که در رابطه با پول‌های برگشته یا برنگشته نفت گفته می‌شود تاثیری در تکلیف و مسوولیت زنجانی ندارد و باید پاسخگوی آن چیزی که برعهده‌اش است باشد. چه پاسخگویی به مبالغی که در اختیارش است و چه پاسخگویی به اتهاماتی که در کیفرخواست او اشاره شده‌است.

پور‌مختار در پایان سخنانش بیان می‌کند: این حرف‌ها و دفاعیات زنجانی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و نباید مانعی برای ادامه رسیدگی و جدیت برخورد با آن را داشته باشد.

در این میان امیر عباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس به اقتصادنیوز می‌گوید: در رابطه با بحث دفاعیاتی که ایشان داشته‌اند این گفته‌ها بار فنی و حقوقی نداشته است. دفاعیات زنجانی بیشتر بر مبنای تحریک کردن احساسات مردم است . به نوعی در رویا زندگی و صحبت می‌کند.

سلطانی تصیح می‌کند: دلایل این دفاعیات عجیب آن است که احساس می‌کند پشتش گرم و محکم است و با خط‌هایی که از وکلا و افراد دیگر می‌گیرد حالتی طلبکارانه دارد. به عنوان مثال یک سری را مقصر جلوه می‌دهد. در کل دفاعیاتش بار حقوقی ندارد و  می‌خواهد قهرمان سازی از خودش نشان دهد.

عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی تاکید می‌کند: حرفای ضد و نقیض او اهمیت فنی و حقوقی ندارد، قوه قضائیه مدارک مستند دارد و برای تمام دفاعیاتش دلایل و اسناد مثبت دارد. این دفاعیات که تمام شود با مطرح کردن سیر سوالات و مدارک مستند، به نوعی در جا می‌زند و خیلی هم نباید دفاعیات زنجانی را مهم تلقی کرد.

همچنین محمد‌علی مددی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: بنده در کل نسبت به روند دادگاه بابک زنجانی بدبین هستم و این محاکمه به آن معنا نیست.فردی که نظام اقتصادی را بهم ریخته‌است، چرا محاکمه نمی‌شود و افرادی در این میان سوء استفاده می‌کنند و از بابک زنجانی حمایت می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، عضو کمیسیون اقتصادی در پایان بیان می‌کند: زنجانی رانت‌خوار است و باید محاکمه‌اش کنند و تکلیف مشخص شود. بعضی‌ می‌گویند باید تبرئه شود و بعضی‌ هم می‌گویند اقتصاددان است. اگر بابک زنجانی با این دفاعیات کاری از پیش ببرد اشکال از مسوولان ما است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا