ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی گل گهر؛

سیر صعودی تولید در مجموعه گل گهر

سیر صعودی تولید در مجموعه گل گهر

گروه معادن >سنگ آهن - مجموعه گل گهر باتمام توان پنج هدف کاهش هزینه ها،افزایش تولید،افزایش حمل وصادرات ،شروع هرچه سریعترکارخانجات و پروژه های درحال احداث و بهبود کیفیت تمامی ظرفیت های موجودرا دنبال می کند.

به گزارش ماین نیوز، مجتمع صنعتی معدنی گل گهر به عنوان یکی از قطب های صنعتی معدنی کشور همواره نقش ارزنده ای در توسعه و پیشرفت شهر سیرجان در حوزه های مختلف داشته است که البته در طول یکسال و نیم گذشته و با حضور ناصر تقی زاده در راس مدیریت این مجموعه گام های موثری در جهت تعالی اهداف ترسیم شده شرکت و همچنین اجرای مسئولیت های اجتماعی شرکت برداشته شده است؛

از همین روی تاکید مدیرعامل شرکت گل گهر همواره پرهیز از حاشیه ها و نیز سیاست زدگی و در عین حال توجه ویژه به اهداف اصلی شرکت من جمله مسئله تولید است.

بنابر این مدیر عامل شرکت گل گهر ضمن اعتقاد به پاسخگویی به مردم شریف و افکار عمومی و به همین منظور با نگاه یکسان و توام با عدالت در راستای مسئولیت های اجتماعی مورد تاکید مقامات کشوری به ویژه استاندار کرمان با سازمان های مختلف شهری و به ویژه مسئولین ارشد شهرستان از جمله امام جمعه، فرماندار و نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی با هدف رونق و پیشرفت شهر در تعامل است و همواره وظیفه اصلی خود را تولید می دانند و در نتیجه همین نگاه بوده است که طی ۱۸ ماه گذشته؛ پیشرفت های محسوسی در زمینه های مختلف مجموعه به وجود آمده است.

تکریم نظرات عمومی و تعیین اهداف پنج گانه
در راستای همین تکریم نظرات عمومی بوده است که در دوره مدیریت جدید شرکت؛ به طور مثال بحث انتقال آب از سد تنگوئیه بطور کلی منتفی شد و بنا به اعلام بخش فنی و مهندسی مجتمع، صرفا با ۱۱۰ لیتر آب مربوط به چاه های آب غیر شرب که مالکیت آن متعلق به گل گهر است؛ این حجم سنگین پروژه های فولادی تداوم حیات داشته است؛ لازم ب توضیح است این حجم آب به دلیل شوری و آلودگی بالا که به تایید کارشناسان نیز رسیده است هرگز شرب نبوده و مربوط به فاضلاب شهری است.

در ابتدای فعالیت تقی زاده مدیرعامل شرکت گل گهر، وی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، مورد تایید مقام معظم رهبری و رویکردهای تولید محور رئیس جمهور با افزودن ساعات کار و حضور تمام وقت و کوشش مداوم در پیگیری امور جاری و نشان دادن تعامل و شکیبایی حداکثری از جانب خویش، تاثیر موانع کار را به حداقل رسانده و سپس با تعیین پنج هدف اصلی شامل؛ کاهش هزینه ها، افزایش تولید، افزایش حمل و صادرات، شروع هرچه سریعتر کارخانجات و پروژه های درحال احداث و بهبود کیفیت تمامی ظرفیت های موجود را در راستای دستیابی به این اهداف تعیین شده یکپارچه کرد. به گونه ای که اگر امروز، پس از گذشت بیش از ۱۵ ماه پر فراز و نشیب منصفانه به ارزیابی کارهای انجام شده در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر بپردازیم، مشخص می شود که علیرغم کاهش شدید قیمت های جهانی محصولات معدنی، به حول و قوه الهی و تحت سیاست های مدیر عامل شاهد دستیابی به موفقیت های چشمگیری در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر هستیم که در ادامه برای اطلاع شهروندان نتایج کمی هر یک از اهداف تعیین شده آورده شده است.

الف- کاهش هزینه ها: با توجه به کاهش شدید قیمت جهانی محصولات معدنی و فولادی، تقی زاده به خوبی یکی از راههای برون رفت از این بحران را در کاهش هزینه ها دیده و با صرفه جویی ها و حذف هزینه های زائد و غیرضروری و همچنین افزایش تولید که توسط مدیران تحت مجموعه به عمل آوردند؛ شرکت موفق شد بهای تمام شده محصولات کنسانتره و گندله گل گهر را به ترتیب ۳۶ و ۲۵ درصد با احتساب حق انتفاع و بهای تمام شده هر دو محصول را ۱۰ درصد بدون احتساب حق انتفاع کاهش دهند (طبق گزارش یک موسسه حسابرسی معتبر خارج از مجموعه گل گهر) و این مهم در حالی در سال گذشته شروع شد که به لحاظ بحران اقتصادی طبق نظر مسئولین و کارشناسان کشوری بدترین وضعیت اقتصادی را در سالیان اخیر داشته ایم.

ب- افزایش تولید: با توجه به ثابت بودن هزینه های تولید، افزایش تولید تاثیر شگرفی در کاهش هزینه ها خواهد داشت. در راستای همین امر طبق سیاستهای مدیر عامل و مدیریت تحت مجموعه خود با بهره وری های انجام گرفته؛ شاهد افزایش تولید چشمگیری در خطوط تولید مجموعه گل گهر بوده ایم؛ بطوریکه در تولید محصول کنسانتره سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ به میزان ۱۲ درصد بدون احتساب خطوط جدید و به میزان ۳۲ درصد با احتساب خطوط جدید افزایش تولید انجام گرفته و در تولید گندله نیز شاهد رشد ۵ درصدی تولید سال ۹۴ به ۹۳ بوده ایم.

همچنین طبق آمارهای تولید تا انتهای مهرماه سال جاری هفت میلیون و ۴۷۷ هزار و ۱۹۴ تن کنسانتره و سه میلیون و ۵۱۴ هزار و ۸۱۱ تن گندله تولید شده که طبق این آمار تولید کنسانتره نسبت به هفت ماهه سال ۹۴ به میزان ۳۰ درصد و نسبت به سال ۹۳ به میزان ۵۰ درصد رشد داشته و همچنین در تولید گندله سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد و نسبت به هفت ماهه ابتدائی سال ۹۳ به میزان ۲۱ درصد شاهد افزایش تولید بوده ایم.

ج- افزایش حمل و صادرات: با توجه به بحران کمبود نقدینگی که در سال قبل در کشور با آن روبرو بودیم؛ یکی از بهترین راهکارها برای رفع این مشکل افزایش میزان صادرات است که مدیریت ارشد شرکت با درک کامل اهمیت این امر تمامی تلاش مجموعه خود را بر دسترسی به این هدف متمرکز کرده و طبق سیاستهای وی صادرات محصولات گل گهر در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ بیش از ۹۰ درصد افزایش داشته و همچنین شاهد افزایش فروش محصولات به میزان هفت درصد در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ بوده ایم.

از سوی دیگر طبق صادرات و حمل صورت گرفته در شش ماهه ابتدائی سال جاری شاهد افزایش حدود دو برابری صادرات محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش سه برابری در حمل کنسانتره به مشتریان داخلی و افزایش بیش از ۵۰ درصدی در حمل کل محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این افزایش حمل و صادرات صورت گرفته علاوه بر کمک به حل مشکل نقدینگی مجموعه گل گهر کمک شایانی به رونق کامیون داران سیرجان و رونق اقتصاد شهر سیرجان کرده است.

د- به بهره برداری رسیدن هرچه سریعتر پروژه های در حال احداث: با توجه به کمبود شدید نقدینگی و همچنین تحریم های ظالمانه که توسط نهادهای بین المللی در سال های قبل شاهد بودیم قبل و در ابتدای شروع به فعالیت تقی زاده شاهد پیشرفت خیلی کم و در پاره ای از موارد توقف احداث خطوط جدید بودیم. اما با توجه به اینکه این پروژه ها حجم عظیمی سرمایه را به خود اختصاص داده بودند، به بهره برداری رسیدن آنها علاوه بر اینکه نقش اساسی در حل مشکل بیکاری شهرستان و کشور دارند منجر به بازگشت سرمایه سریعتر آنها نیز می شود.

در راستای همین امر تحت سیاستهای اتخاذ شده از سوی مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از زمان شروع به کار وی نه تنها پروژه ای متوقف نشده؛ بلکه شاهد افزایش سرعت چندین برابری تکمیل پروژه ها نسبت به قبل هستیم و نتیجه این اقدامات منجر به این شده است که طی یکسال گذشته خطوط پنج و شش کنسانتره گل گهر به بهره برداری رسیده، نیروگاه سیکل ترکیبی به شبکه تولید برق کشور متصل شده، کارخانه گندله سازی شماره دو شروع به تولید کرده، خط جدید کارخانه هماتیت با قابلیت فیددهی از باطله استارت خورده است، خط انتقال آب به بهره برداری رسیده و کارخانجات آهن اسفنجی شرکت های توسعه آهن و فولاد و جهان فولاد نیز در حال تولید است. همچنین خطوط یک و دو کنسانتره گهر زمین نیز در مدار تولید قرار گرفته اند.

هـ- بهبود کیفیت: براساس سیاست های کاری ابلاغ شده از سوی مدیر عامل شرکت گل گهر، ضمن برنامه ریزی برای افزایش کمیت محصولات، به منظور ارتقای توان رقابت در بازار افزایش کیفیت محصولات تولیدی نیز در دستور کار قرار گرفت بطوریکه از زمان شروع به فعالیت وی شاهد افزایش شاخص استحکام گندله تولیدی، افزایش عیار آهن کنسانتره و کاهش گوگرد آن، افزایش بلین و ... هستیم.

در زمینه اجرای مسئولیت های اجتماعی و حمایت از پروژه های شهری به منظور آبادانی و پیشرفت شهر و رفع مشکلات شهری با نظر مثبت مدیرعامل؛ حمایت مالی شرکت از مجموعه اقدامات در شهر در سال ۹۴ (ابتدای شروع به فعالیت تقی زاده) نسبت به سال ۹۳ و همچنین سال ۹۵ نسبت به سال های ۹۳ و ۹۴ رشد فوق العاده ای طبق مستندات موجود داشته است.

مجموعه این اقدامات علاوه بر اینکه نقش چشم گیری در حرکت روبه جلو مجموعه گل گهر داشته منجر به رونق اقتصادی و اشتغال شهر سیرجان و کشور شده و از سوی دیگر دیدگاه مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی صرفا تولیدی نبوده و به جنبه مسئولیتهای اجتماعی شرکت نیز اهمیت ویژه ای قائل بوده است به گونه ای که در این زمینه شاهد طرح هایی مانند؛ بازسازی سینما؛ احداث بیمارستان فوق تخصصی (که انحصاراً توسط گل گهر در سطح یک کشوری ساخته خواهد شد)، پروژه فاضلاب سیرجان، احداث خط راه آهن سیرجان-کرمان، احداث مجموعه ورزشی، مشارکت در ساخت حوزه علمیه و مصلی سیرجان و ... نیز بوده ایم.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا