لغو تحریم ها، انقلابی در عرصه اقتصادی و تجاری ایران است

لغو تحریم ها، انقلابی در عرصه اقتصادی و تجاری ایران است

یک محقق علوم اجتماعی در چین معتقد است که توافق هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 و لغو تحریم ها علیه ایران، «انقلابی در عرصه اقتصادی و تجاری این کشور» ایجاد می کند.

 

«جایو جیانگ مین» استاد آکادمی علوم اجتماعی شانگهای گفت: لغو تحریم ها علیه ایران می تواند این کشور را به منبع سرشاری از پول های بلوکه شده خود نزدیک کند که در نتیجه آن در تجارت با کشورهای دیگر آزادی عمل بیشتری داشته باشد.
وی گفت: البته تحریم ها موجب شد تا موانع فراوانی برای بانک ها و بخش های انرژی در ایران وجود داشته باشد، اما زمانی که این تحریم ها لغو شود، ایران می تواند به منابع مالی و بانکی گسترده ای دست یابد و وزارت نفت و بخش دیگر این صنعت در ایران نیز دست بازتری برای صادرات خواهند داشت.
نشریه «گلوبال تایمز» که از ارگان های حزب حاکم چین است، در مطلبی به نقل از این پژوهشگر چینی نوشت: تنها مساله ای که اینجا وجود دارد، زمان لغو تحریم ها است.
«جایو» گفت: ایران و آمریکا در بسیاری از زمینه ها با یکدیگر اختلاف نظر دارند و همین موجب می شود تا روند برداشته شدن تحریم ها از سرعت کافی برخوردار نباشد.
وی تصریح کرد: ممکن است ایران برای لغو تحریم ها لازم باشد مدت زمان بیشتری را صبوری کند، زیرا آمریکا به سرعت نمی تواند این کار را انجام دهد چون برخی از تحریم ها به ساختارهای مختلف از جمله سازمان ملل و یا اروپا گره خورده است و برداشتن آنها زمان می طلبد.
روزنامه چینی همچنین نوشت: آلمان از جمله کشورهایی است که علاقمند به گسترش روابط تجاری با ایران است. این کشور پیش بینی کرد زمان برداشتن تحریم ها ماه ژانویه سال جاری میلادی - دی و بهمن 94 - باشد.
استاد آکادمی علوم اجتماعی شانگهای گفت: البته احتمال می رود که در این مدت بسیاری از تحریم های دیگر برداشته شود و در این زمینه سخت گیری ها علیه ایران کاهش یابد.
وی تاکید کرد که پس از توافق وین و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک آنچه اهمیت پیدا کرده زمان و همچنین نوع عملکرد طرفین است. ولی از همه مهمتر آن است که ایران خود را برای پس از لغو تحریم آماده می کند و یقینا قدرت اقتصادی قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا