برگزیت، استخوانی در گلوی اقتصاد جهانی

برگزیت، استخوانی در گلوی اقتصاد جهانی

سرنوشت انتخابات بریتانیا و بحث خروج آن از اتحادیه اروپا که به Brexit( Britain Exit) معروف شده است، چندی است دامن بازارهای جهانی و اقتصادهای بین المللی را گرفته است و استخوانی شده است بر گلوی رشد آهنگ اقتصادی دنیا.

 

 

سرنوشت انتخابات بریتانیا و بحث خروج آن از اتحادیه اروپا که به Brexit( Britain Exit) معروف شده است، چندی است دامن بازارهای جهانی و اقتصادهای بین المللی را گرفته است و استخوانی شده است بر گلوی رشد آهنگ اقتصادی دنیا.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، خروج این کشور از اتحادیه اروپا می تواند باعث ایجاد توموری سرطانی در اروپا شود، توموری که در صورت سرباز کردن، اقتصاد آسیا را نیز تحت تأثیر قرار می دهد . بیماری اقتصادی که از چین به عنوان بزرگترین اقتصاد آسیا شروع می شود و تا کشورهای کوچک آسیای جنوب شرقی سرایت پیدا می کند.

یک موسسه اقتصادی در لندن با انتشار مقاله ای بیان داشته است که با خروج این کشور از اتحادیه اروپا، تولید ناخالص داخلی آسیا تا حدود 0.2 درصد کاهش خواهد داشت. درصدی شاید ناچیز اما وسعت تأثیرگذاری به اندازه یک زلزله اقتصادی.

این موسسه تحقیقاتی و اقتصادی سناریوی تلخ تری نیز با خروج این کشور از اتحادیه اروپا ترسیم کرده است که در صورت تحقق این امر، میزان واردات انگلستان تا دو سال آتی با کاهش 25 درصدی رو به رو می شود .

اقتصادهای کوچکی در آسیا مثل کامبوج، ویتنام و هنگ کنگ که مناسبات تجاری محکمی با انگلستان داشته اند در این بین با کندی رشد اقتصادی همراه می شوند.

در خصوص صادرات کالا می توان گفت صادرات خدمات از هنگ کنگ به انگلستان برابر با 2.3 درصد تولید ناخالص داخلی ارزش دارد .

در حالی که، این انتخابات می تواند تأثیر بسیار کمی در اقتصادهای نوظهور آسیایی داشته باشد، اما ریسک اصلی در جای دیگری نهفته است.

خروج این کشور از اتحادبه اروپا می تواند یک اثر چشم گیر در کاهش میزان رشد اقتصادی چین داشته باشد و حباب های بدهی را در این کشور و دیگر اقتصادهای بزرگ آسیا ایجاد کند.

 

در مقاله ای دیگر، موسسه اقتصادی تحقیقاتی کپتال اکونومیک می افزاید: خروج بریتانیا از اروپا می تواند تأثیری قابل کنترل بر اقتصاد چین داشته باشد به این دلیل که صادرات چین به بریتانیا معادل 0.5 درصد تولید ناخالص داخلی چین است .

از طرفی، چین در مقایسه با دیگر بازارهای جهانی، بهترین مکان برای تحمل فشارهای اقتصادی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. به این دلیل که حساب دارایی های چین تا حدود زیادی بسته است و روابط مالی بین چین و مابقی کشورهای دنیا به طور نسبی محدود است.

در این میان، حمایت کشورهای خارجی که میزان دارایی زیادی دارند، از کشوری مثل چین، به این معنی است که قانون گذاران آن کشورها، از واحد پول چین در برابر فشارهای وارده، دفاع می کنند.

با این اوصاف، مزیت کشورهای آسیایی در ابقاء بریتانیا در حوزه اتحادیه اروپا است .

اریک دلویمر، کارشناس سرمایه گذاری در موسسه سرمایه گذاری کپتال گروپ در سنگاپور در این خصوص بیان داشت: خروج انگلستان یک سری پیامدهای ژئوپولتیکی و تجاری برای منطقه خواهد داشت. خروج این کشور از اتحادیه اروپا چشم انداز آتی اقتصادی و تجاری کشورهای آسیایی را به طور حتم دگرگون خواهد کرد و در این بین، چین، یه عنوان یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در بریتانیا متضرر می شود به خصوص اینکه هدف از تجارت چین با بریتانیا دسترسی به بازارهای اروپایی است.

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا