با کشف یک ماده معدنی در مریخ تاریخچه این سیاره از نو نوشته می‌شود

گروه معادن - سیار سرخ رازهای سر به مهر زیادی دارد که حسابی دانشمندان را گیج کرده است. این بار نیز ماجرا بر سر این است که اواخر سال میلادی گذشته، کاوشگر «کنجکاوی» سطح مریخ را کاوش کرد و چیزهای غیرمنتظره‌ای یافت: یک ماده معدنی که «تریدیمیت» نام دارد. دانشمندان به تازگی با آنالیز این ماده معدنی به این نتیجه رسیده‌اند که حضور آن می‌تواند به کل درک ما را در مورد گذشته مریخ تغییر دهد.

به گزارش ماین نیوز، تریدیمیت یک ماده معدنی دی‌اکسید سیلیکون (سیلیکا) است که در فشار پایین و دمای بالا یعنی بیش از 800 درجه سانتی‌گراد متبلور است. تا جایی که می‌دانیم، این شرایط فقط مربوط به دمای بالا و شرایطی است که در حالت آتشفشانی سیلیس‌دار می‌شود؛ یعنی آتشفشان‌هایی با ماگما (ماده مذاب و متحرک) که از مقدار زیادی سیلیکس تشکیل شده‌اند.

این فرآیندهای زمین‌شناسی در نتیجه «زمین‌ساخت صفحه‌ای» و جاری شدن آب روی زمین پدید می‌آید اما موضوع اینجاست که مریخ هیچ کدام از این فاکتورها را ندارد.

زمین‌ساخت ورقه‌ای یا تکونیک صفحه‌ای نظریه‌ای است که طی آن مجموعه فرآیندهایی صفحات اصلی لیتوسفر را به صورت افقی در سراسر سطح زمین حرکت می‌دهند و از حرکات و فعل و انفعالات‌شان زمین‌لرزه، آتشفشان، کوه‌زایی و دیگر فرآیندهای زمین‌شناسی به وجود می‌آید.
تریدیمیت زمینی

کاوشگر کنجکاوی زمانی که داشت سطح مریخ را برای یافتن مواد معدنی کاوش می‌کرد، این تریدیمیت را در «گودال گیل» در مریخ کشف کرد. ناسا بعد از تائید چگالی بالای تریدیمیت در نمونه‌ کنجکاوی، شروع به شناخت فرآیندهای زمینی شد که موجب به وجود آمدن این ماده معدنی می‌شود تا از این طریق روش به وجود آمدن آن روی مریخ را نیز شناسایی کند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست