مرکز آمار ایران:

تورم تک رقمی شد/ ۹.۵ درصد در دوران رکود و نزول شاخص بورس

تورم تک رقمی شد/ ۹.۵ درصد در دوران رکود و نزول شاخص بورس

مرکز آمار ایران، نرخ تورم کالا و خدمات مصرفی شهری در خرداد را تک رقمی و ٩.٥ درصدی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی رکود اقتصادی در همه بخش ها مخصوصا" روند نزولی شاخص بورس محسوس است که مرکز آمار ایران، نرخ تورم کالا و خدمات مصرفی شهری در خرداد را تک رقمی و ٩.٥ درصدی اعلام کرد.

محمدباقر نوبخت رییس سازمان مدیریت هم در جلسه علنی امروز مجلس گفت: کاهش تورم یکساله و تک رقمی شدن آن موفقیت بزرگی است. نرخ تورم نقطه به نقطه نیز از 6.8 درصد در اردیبهشت ماه به 6.1 درصد در خرداد ماه تقلیل یافت.

وی افزود: آمار رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم سال گذشته حاکی از رشد مثبت 2 درصدی است که نسبت به یک درصد سالیانه و نیز نسبت به منفی 6.8 درصد در ابتدای سال 1392 قابل پذیرش است.

براساس اطلاعات منتشره مرکز آمار ایران، شاخص کل قیمت کالا و خدمات مصرفی شهری (بر مبنای100=1390) در خرداد ماه سال 1395 عدد ٢٢٤.٢ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل ٠.٥درصد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ( تورم نقطه به نقطه) ٦.١ درصد است که نسبت به ماه قبل که ٦.٨ درصد بود کاهش یافته است.

همچنین درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به خرداد ماه سال 95 نسبت به دوره مشابه سال قبل ٩.٥ درصد است که نسبت به اردیبهشت ماه 1394 که ١٠.٢ درصد بود، کاهش یافته است.
 
شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم ٢٦٠.١ رسید که نسبت به ماه قبل ٠.١ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی به عدد ٢٥٧.٤ رسید که نسبت به ماه قبل یک درصد افزایش داشته است. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ٧.٥ درصد است. شاخص گروه عمده "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات " نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤.٢ درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به خرداد ماه 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل ٧.٥ درصد است که نسبت به اردیبهشت ماه سال 1394 که ٨.٤ درصد بود کاهش یافته است.
 
شاخص گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» در خرداد ماه 1395 به رقم ٢١١.٨ رسید که نسبت به ماه قبل ٠.٣ درصد افزایش داشته است. میزان افزایش شاخص گروه عمده " کالاهای غیرخوراکی و خدمات " نسبت به ماه مشابه سال قبل ٦.٩ درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به خرداد ماه سال 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ١٠.٤ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه 1394 که ١١ درصد بود کاهش یافته است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا