به بهانه بازگشت محصول خاکستری به تالار نقره ای؛

۷ مزیت عرضه سیمان در بورس کالا

۷ مزیت عرضه سیمان در بورس کالا

شفافیت قیمت، کوتاه شدن دست واسطه ها، امکان نظارت بر معاملات و شفافیت مالیاتی، بازاریابی و تبلیغات بدون هزینه برای شرکت ها، تضمین معاملات برای خریدار و فروشنده، وجود ابزارهای تامین مالی و ایجاد چشم‌اندازی برای صادرات تولیدکنندگان از مزایای عرضه مستمر سیمان در بورس کالای ایران به شمار می رود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در گذشته معاملات سیمان در بورس کالا انجام می‌شد، اما شرکت‌های سیمانی به دلایلی چندان راغب نبودند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند و بیشتر تمایل داشتند مواد تولیدشده خود را به شکل سنتی در بازار به فروش برسانند. به این ترتیب فروش این محصولات به گونه‌ای پیش رفت که از حدود ۴ سال پیش تولیدکنندگان، سیمان خود را در بورس کالا عرضه نکردند، اما در روزهای اخیر معاملات این محصول در بورس کالا از سر گرفته شده است.

ورود محصولات و معامله آنها در بورس کالا برای تولیدکنندگان مزایای بسیاری دارد و سیمانی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

یکی از بهترین مزایای عرضه سیمان در بورس کالا کشف نرخ این محصول به صورت شفاف است یعنی سیمان با نرخ مشخص در این بازار در معرض فروش قرار می‌گیرد. شفافیت قیمتی برای خریداران داخلی و خارجی بسیار اهمیت دارد.

شفافیت نرخ در بورس کالا می‌تواند به خریداران و فروشندگان کمک کند تا نرخ مرجعی در بازار داشته باشند و معاملات خود را بر آن اساس انجام دهند. از سوی دیگر در صورتی که سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا نیز عرضه شود، این موضوع موجب خواهد شد خریداران از هر نقطه دنیا قیمت‌ها را به صورت آنلاین رصد کنند. به این ترتیب شفافیت قیمتی موجب خواهد شد تعداد بیشتری خریدار خارجی به ایران بیایند و از محصولات داخلی استقبال کنند.

از سوی دیگر در بازار سیمان دلال‌بازی و واسطه‌گری بسیار زیاد است و به عنوان مشکل بزرگ از آن یاد می‌شود اما در صورتی که معاملات این محصول در بورس کالا انجام شود، بسیاری از خریداران می‌توانند به صورت مستقیم از عرضه‌کنندگان، سیمان مورد نیاز خود را خریداری کنند. ‌

 به این ترتیب این موضوع موجب خواهد شد تا سیمان با نرخ و بهای تمام‌شده پایین‌تری به‌دست مصرف‌کنندگان برسد زیرا در چنین حالتی بسیاری از دلالان و واسطه‌گران حذف می‌شوند و کالا با واسطه کمتری به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.

مزیت دیگر عرضه محصولات در بورس کالا آن است که دستگاه‌های نظارتی مانند اداره دارایی و مالیاتی نظارت بیشتر و بهتری بر معاملات داشته باشند و خریدار و فروشنده دقیق‌تر رصد می‌شوند که این عامل می‌تواند گزینه‌ای باشد تا دستگاه‌های نظارتی از این بازار حمایت بیشتری کنند.

مزیت دیگر بورس کالا برای عرضه‌کنندگان سیمانی می‌تواند تبلیغات بدون هزینه باشد زیرا هنگامی که تولیدکنندگان محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند، بدون صرف هزینه برای تبلیغات و معرفی آن، کالایشان در این بورس در معرض دید و دسترس خریداران قرار می‌گیرد و این موضوع کمک می‌کند تا معاملات به شکل بهتری انجام شود.

از سوی دیگر انجام معاملات سیمانی در بورس کالا تضمینی برای خریداران و فروشندگان به شمار می‌آید. به این ترتیب فروشندگان در زمان معینی موظف هستند تا کالای مورد نظر را به خریداران تحویل دهند و خریداران نیز اطمینان دارند کالای خواسته شده را با همان کیفیت دریافت می‌کنند اما با توجه به آنکه در بورس استانداردهایی تعریف می‌شود، هم خریدار و هم فروشنده ملزم به رعایت قرارداد خود هستند.

همچنین در بازار بورس قیمت‌ها قابلیت کنترل هم دارند و دستگاه‌های نظارتی می‌توانند از نوساناتی که هر از گاهی به‌ویژه در زمان رونق بازار مسکن به وجود می‌آید، جلوگیری کنند که این موضوع می‌تواند درواقع به ثبات بازار کمک کند.

استفاده از ابزارهای نوین در بورس کالا به‌وسیله سیمانی‌ها نیز از دیگر جذابیت‌های بازار سرمایه به شمار می‌آید. به این ترتیب در صورتی که عرضه‌کنندگان کالای خود را به صورت پیوسته در بورس کالا عرضه کنند، می‌توانند از معاملات سلف فروش نیز استفاده کنند.

بر این اساس تولیدکنندگان کالای خود را بعدها به خریداران تحویل می‌دهند اما در لحظه انجام قرارداد پول خود را دریافت می‌کنند که یکی از راه‌های تامین مالی است و شرکت‌هایی که مشکل نقدینگی دارند، می‌توانند با ورود به بورس کالا اقدام به سلف‌فروشی کنند؛ در این بین شرکت های سیمانی می توانند با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نیز اقدام به تامین مالی بلندمدت کنند.

از سوی دیگر عرضه سیمان در بورس کالا برای تولیدکنندگان شرایطی را فراهم می‌کند تا آنها بتوانند چشم‌اندازی برای صادرات نیز در نظر بگیرند و به این ترتیب حدود ۷۸ کارگزاری بدون صرف هزینه در داخل و خارج برای آنها بازاریابی می‌کنند. به این ترتیب بازار فروش سیمانی‌ها متنوع‌تر خواهد شد و با طیف گسترده‌ای از مشتریان روبه‌رو می‌شوند. ‌

منبع: ماین نیوز

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا