معاون محیط زیست عنوان کرد:

تدوین لایحه ارزیابی زیست محیطی معادن خارج از مناطق حفاظت شده دردستورکار

تدوین لایحه ارزیابی زیست محیطی معادن خارج از مناطق حفاظت شده دردستورکار

گروه معادن - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تدوین لایحه داشتن ارزیابی زیست محیطی فعالیت معادن در خارج از مناطق حفاظت شده در دستور کار سازمان قرار دارد.

به گزارش ماین نیوز، فرهاد دبیری روز دوشنبه افزود: داشتن ارزیابی زیست محیطی معادن خارج از مناطق حفاظت شده در دستور کار قرار دارد و امیدواریم هر چه زودتر لایحه آنرا به مجلس جدید ارائه کنیم که این کار با هماهنگی دولت انجام می شود.

مجلس نهم تصویب کرده بود که فقط معادنی شامل ارزیابی زیست محیطی می شوند که در داخل مناطق حفاظت شده باشند.

وی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت معدن و تجارت تفاهم نامه ای امضا کرده اند که مربوط به فعالیت معادن در داخل مناطق حفاظت شده است.
وی ادامه داد: فعالیت معادن در کارگروه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت معدن و تجارت مورد بررسی قرار می گیرد.
دبیری درباره تاریخچه نظارت بر فعالیت معادن در کشور گفت: تاریخ آن به سال 1354 بر می گردد، در آن زمان شورای عالی محیط زیست اختیارات خود در زمینه فعالیت معادن را به دو دستگاه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت وقت تفویض کرد.
وی افزود: بعد از آن دو دستگاه وارد مذاکره شدند و با توجه به اهمیت معادن از یک طرف و اهمیت مناطق حفاظت شده از سوی دیگر، تفاهم نامه ای میان دو نهاد امضا شد تا بهره برداری از معادن با نظارت هر دو نهاد صورت گیرد.
دبیری گفت: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد هیچ نوع اکتشاف و بهره برداری معدن در پارک های ملی، جوار آثار طبیعی ملی و پناهگاه حیات وحش صورت نگیرد اما صحبتی از مناطق حفاظت شده نشد.
وی ادامه داد: بر این اساس دو نهاد مناطق حفاظت شده را نیز مورد بررسی قرار دادند و نتیجه این شد که در مکان هایی که به اکوسیستم لطمه ای وارد نمی شود معادن می توانند در اندازه محدودی بهره برداری داشته باشند اما در مناطقی که آسیب وارد می کند امکان بهره برداری وجود ندارد، این روال از سال 1354 آغاز شد، در یک دوره ای مورد وقفه قرار گرفت و اکنون دوباره از سر گرفته شده است.
دبیری گفت: بر اساس این تفاهم نامه مورد به مورد درخواست فعالیت معادن در کارگروه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت معدن و تجارت مورد بررسی قرار می گیرد که اگر در پارک ملی و یا کنار آثار طبیعی باشند کنار گذاشته می شوند اما وقتی در مناطق حفاظت شده باشد مورد بررسی قرار می گیرند.
وی ادامه داد: دراین بررسی ها مشخص می شود که معادن در حاشیه یا داخل محدوده امن مناطق حفاظت شده واقع شده اند و اینکه چه نوع معدنی است، مثلا اگر معدن سنگ باشد می توانند از جای دیگری برداشت کنند و اجازه فعالیت داده نمی شود تا به منطقه آسیبی وارد نشود اما اگر طلا باشد با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می گیرد و بعد از آن باید برای ارزیابی زیست محیطی مورد مطالعه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: قطعا فعالیت هر معدنی منوط به داشتن ارزیابی زیست محیطی است چون طبق تفاهم نامه مشترک با وزارت صنعت معدن و تجارت قرار ما این است تا ارزیابی زیست محیطی اخذ نشود، این وزارتخانه از صدور پروانه فعالیت خودداری کند.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از حدود یک سال گذشته تا کنون در این معاونت هر اتفاقی که در زمینه معادن افتاده بر اساس این تفاهم نامه بوده و بدون ارزیابی زیست محیطی مجوزی صادر نشده است.
وی در پاسخ به این سوال که ممکن است پروانه فعالیت برخی معادن تاریخ نداشته باشد افزود: این ممکن نیست، تمام معادن تاریخ دارند، درخواست، پروانه انتشار و پروانه بهره برداری آنها ثبت می شود و در تمام این پروانه ها مدت زمان فعالیت تعیین شده است، برخی از آنها به گونه ای است که بعد از اینکه مدت آن تمام می شود قابل تمدید هستند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا