چه کسانی مقصر پرداخت حقوق‌های چندصد میلیونی هستند؟

چه کسانی مقصر پرداخت حقوق‌های چندصد میلیونی هستند؟

درآمدهای میلیونی که به بهانه‌های مختلف از جمله پاداش به برخی از مسئولین داده می‌شود به هیچ عنوان جای توجیح ندارد و مسئولین مربوطه باید هرچه سریعتر برخورد لازم را انجام دهند.

به گزارش نامه نیوز، در حالی که کمتر از یکسال تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است این روزها حسن روحانی که خود را مدعی شماره یک پیروزی در انتخابات آتی می داند با چالشی بزرگ مواجه شده است؛ فیش های حقوقی نجومی!

 
مدتی‌ است که موضوع فیش حقوقی و درآمدهای میلیاردی بر سر زبان‌ها افتاده است و در هر مراسمی اعم سیاسی و غیر از سیاسی از آن صحبت می‌شود.

 
انتشار فیش‌های حقوق‌های میلیونی چند مسئول و مدیر کافی بود تا یک جو بزرگ علیه دولت به راه بیافتد و دولت را عامل اصلی این موضوع بدانند. البته این موضوع مختص دولت یازدهم نیست و در دولت قبل نیز شاهد چنین مباحثی بوده‌ایم. اما سوالی که مطرح می شود این است که مقصر اصلی در این زمینه چه کسانی هستند؟

 
در این رابطه منتقدان دولت، دولت را عامل اصلی و مقصر در این امر می‌دانند و معتقدند 3 سال از عمر دولت می گذرد و اگر دولت از این موضوع مطلع بوده چرا آن را پیگیری نکرده است.

 
از طرفی موافقان دولت معتقدند موضوع فیش های نجومی در دولت قبل نیز مطرح بوده و بحث درباره آن در این شرایط هدفی است که مخافان دولت دنبال می کنند و قصد تخریب دولت را دارند. بسیاری از نزدیکان دولت معتقدند که انتشار این فیش‌های حقوقی متعلق به افراد دولت و نهاد ریاست جمهوری نیست و به بخش خصوصی تعلق دارد.

 
اما نکته ای که شاید در این میان کمتر به آن توجه شده این است که درآمدهای میلیونی که به بهانه‌های مختلف از جمله پاداش به برخی از مسئولین داده می‌شود به هیچ عنوان جای توجیح ندارد و مسئولین مربوطه باید هرچه سریعتر برخورد لازم را انجام دهند. چراکه به اعتقاد کارشناسان ادامه دار بودن این روند و عدم پیگیری های لازم آن هم در زمانی که مشکلات اقتصادی زیادی در جامعه وجود دارد ممکن است اعتماد جامعه به دولت را کاهش دهد.

 
در جدول زیر اظهار نظر برخی از کارشناسان را می‌خوانید:

 
اســـامی

     
 
اظهارنــــــظر

محمدباقر نوبخت      
 
از مردم و همه همکارانمان عذرخواهی می‌کنیم و مطمئن هستیم با اصلاح قانون، اجازه پرداخت‌های اینچنین را در آینده نخواهیم داد.

 
همان گونه که مسئولان دیوان محاسبات توضیح دادند آن بخش، غیر قانونی بود و از آن ها دریافت شد.

از این که به این موضوع توجه می کنند باید بسیار خرسند باشیم و کاری نداریم که آیا به این حقوق یک مدیر عامل، بیشتر پرداختند یا به فساد سه هزار میلیارد تومانی؟

 
عبدالواحد موسوی لاری

     
 
موضوع فیش های حقوقی و پرداخت های نجومی چیزی نیست که مربوط به سا‌ل‌های اخیر باشد، بلکه این مسئله در گذشته مدیریت کشور بوده است. با توجه به اینکه موضوع فیش های حقوقی در این مقطع و با این حدت و شدت مطرح شده، بر این باورم که جریانی به دنبال زمینگیر کردن دولت در این رابطه و انحراف ذهن و ضمیر جامعه از اختلاس‌های کلان هستند.

 
محمدرضا سبزعلیپور

     
 
هر کسی در هر صنف و جایگاه و مرتبه ای که باشد باید در ازاء زحمات، فعالیتها و تأثیرگذاری مثبتی که دارد سود و یا دستمزدی را در پایان هر ماه مطالبه و دریافت نماید تا از این طریق معیشت و امورات زندگی خود را نسبت به سطح اجتماعی خویش بگذراند. اگر این روند درست، با نظم و بجا مدیریت و اجرا شود و هر کس نسبت به اثرگذاری اش، حقوق قابل قبولی را دریافت کند آن جامعه آرامش لازمه را برای زندگی خواهد داشت و غالب مردم با شادآبی و رضایت در کنار هم روزگار را با کمترین استرس و دغدغه ای سپری خواهند نمود. شیوع این بیماری جمع زیادی از حقوق بگیران کشور در سطوح مختلف را هم آلوده کرده و آنان را بسمت دست درازی به خزانه و سندسازی سوق داده است.

 
غلامرضا نظربلند

     
 
حقوق و مزایا در مشاغل دولتی در چارچوبی کاملا مشخص تعیین شده است. حقوق و مزایای مستخدم در سیستم دولتی براساس گروه و رتبه و سایر مزایای شغلی که هریک از آنها مبتنی بر ضوابط مشخص و معین زیر نظر سازمان فرادستی مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است، در نظر گرفته می‌شود. از آنجا که ما در زمینه دورزدن قوانین و مقررات، ید طولایی داریم، این قوانین هم به انحای مختلف دور زده می‌شود؛ بنابراین وقتی مدیران نمی‌توانند بر مبنای ضوابط، حقوق ثابت شاغل را دست‌کاری کنند، پرداختی‌های بیشتر از ضابطه را در قالب اضافه کار، دوری از مرکز، سختی کار، مأموریت‌‌های داخلی و خارجی و... می‌پردازند.

 
نادر قاضی پور

     
 
حقوق نمایندگان کم است و اضافه کار و حق ماموریت ندارند. این موضوع از وزارت نفت شروع شده و به شرکت های دیگر رسیده است. مدیران نهادهای دیگر نیز پاداش های زیادی می گیرند و پاداش هایی تا یک میلیارد تومان می گیرند. تعدادی از مسئولان حقوق کمی می گیرند و با پاداش زحمات آنها جبران می شود که این موضوع صحیح نیست و باید هزینه کار کم شود.

 
مسئولانی هستند که شغل درجه بالایی دارد و مدیران شرکت های بزرگ هستند اما خانواده آنها در کانادا، انگلستان هستند و این افراد هزینه های بالایی دارند. برخی مسئولان برای تعطیلات آخر هفته به انگلستان سفر می کنند و به نام تحریم ضربه های بزرگی به اقتصاد کشور وارد کرند. تمام این مسائل هزینه ایجاد می کند. این افراد نباید در راس مدیریت قرار بگیرند.

 
موسی الرضا ثروتی

     
 
اما این که این روند مربوط به این دولت نیست و از سال ها قبل آغاز شده درست و منصفانه ست؛ در سال 83 در مجلس هفتم تعدادی از بازنشستگان و فرهنگیان در مقابل مجلس تجمع و تقاضای حقوق ومزایای برابر داشتند که این مساله هم زمان با دولت هشتم بود.

 
تمامی این مسائل از زمان دولت هشتم آغاز شد.

 
صادق زیباکلام

     
 
باید دید این موضوع از چه زمانی شروع شده است، انتشار این فیش‌ها برای تخریب و زمین زدن دولت است. عده‌اي مي‌خواهند بگويند مردم بدانيد دولت تدبير و اميد، دولتي كه به آن راي داده‌ايد در شرايطي كه بخش قابل توجهي از مردم و حقوق‌بگيران و بازنشسته‌ها حقوق كمي دريافت مي‌كنند و عده زيادي بيكاران هستند و مردم مشكلات زيادي دارند، به مديران ارشد دولت تدبير و اميد حقوق‌هاي 150 ميليوني پرداخت مي‌شود.

 
مصطفی پورمحمدی

     
 دولت به این مسئله قاطعانه ورود و پیگیری کرد و مبالغی در این راستا به بیت المال عودت داده شد. به غیر از موارد مذکور، چند مورد دیگر نیز شناسایی و به دستور دولت آنها نیز به بیت المال عودت داده شد.


الهه کولایی     عضو مجمع زنان اصلاح طلب معتقد است که این موضوع می‌تواند فرصتی برای دولت باشد که این میراث نامطلوب دولت قبل را از میان بردارد.

 
موضوع انتشار فیش‌های حقوقی که از دریافت حقوق‌های مدیران دولتی در سطوح مختلف، به طور ناحق و ناروا، بدون در نظر گرفتن فشارهای اقتصادی وارده بر مردم خبر می داد؛ بیانگر آسیب هایی است که دولت را در ایفای وظایف خود در قبال مردم زمین گیر می کند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا