بهبود كسب‌وكار در شرايط ركود اقتصادي

بهبود كسب‌وكار در شرايط ركود اقتصادي

اگر اخبارهاي اقتصادي كشورمان را دنبال كنيد‌، شايد يكي از واژه‌هاي پرتكرار وضعيت ركود در اقتصاد است، وضعيتي كه اغلب فعالان كسب‌وكار را دچار مساله و سردرگمي مي‌كند. اما در همين وضعيت ركود اقتصادي نيز عده‌ای از افراد كسب و كاري بسيار مناسب‌تر و بهتری از ديگران دارند. اصولا در اقتصاد و بازار دو گروه مهم پديد مي‌آيند: ‌برندگان و بازندگان! شايد سريع‌ترين راه براي ورشكستگي، ‌دست روي دست گذاشتن و كاري نكردن و انتظار براي بهبود وضعيت اقتصادي است!‌ خيلي اهميتي ندارد كه شما در چه حوزه‌اي فعاليت مي‌كنيد، اما هرگز نبايد اجازه دهيد كشتي كسب و كارتان به گل بنشيند! شما بايد نوآور باشيد، ايستادگي كنيد و براي محصول و خدمات خود با روشي جديد بازار ايجاد كنيد.




استراتژي 1- بزرگ فكر كنيد و از زمان خود درست استفاده کنید.

سايز كسب و كار شما خيلي مهم نيست، براي خود تصویر ذهني ايجاد كنيد كه بزرگ‌ترين و موفق‌ترين فرد در صنعت خود هستيد. در اين صورت چه ميزان از وقت شما صرف كارهاي روزمره در دفتر كار خواهد شد؟‌ سعي كنيد زمان خود را صرف كارهاي پراهميتي مانند فكر كردن براي استراتژي‌هاي بازاريابي، بهبود ارتباطات با مشتريان و اجراي اقدامات موثر براي توسعه خدمات خود صرف كنيد.

استراتژي 2-متمايز باشيد و دست از رقابت برداريد.

بدون ترديد در هر كسب و كاري كه فعاليت داشته باشيد، با رقباي زيادي مواجه هستيد اما وقت آن رسيده است كه برای ايجاد تمايزهاي اساسي در نحوه عملكرد خود، از كارزار پرتنش رقابت خارج شويد. وقتي متمايز عمل كنيد جاي نگراني براي وجود رقبا وجود نخواهد داشت.

استراتژي 3-با مشتريان خود ارتباط برقرار كنيد.

با گذشت هر ماه پس از اولين خريد يك مشتري، 10 درصد از احتمال بازگشت و خريد دوباره وي كاسته مي‌شود و به اين ترتيب احتمال مراجعه مجدد به تدريج كم مي‌شود. براي پيشگيري از اين موضوع مناسب‌ترين كار، تهيه وايجاد بانك اطلاعاتي از مشتريان و ارتباط مستمر و منظم با آنها است. شما مي‌توانيد به بهانه‌هاي مختلفي مثل كارت تولد، بروشور فروش، خبرنامه و... به‌طور مداوم نام تجاري، شماره تلفن، ايميل و خدمات خود را به آنها يادآوري كنيد.

استراتژي 4- كاركناني مثبت‌انديش و خوش‌اخلاق استخدام كنيد.

كاركناني كه رفتارهاي غيردوستانه و منفي با مشتريان دارند، علاوه‌بر ايجاد خسارت‌هاي مادي، به راحتي مشتريان شما را مي‌پرانند. براي مصاحبه و استخدام افراد در كسب‌وكار خود وقت بگذاريد و كساني را انتخاب كنيد كه از كمك كردن به ديگران لذت مي‌برند. سعي كنيد براي ارزيابي كاركنان از ابزارهاي مناسبي چون آزمون‌هاي شخصيتي استفاده كنيد.

استراتژي 5-در وب سايت خود امكان فروش آنلاين ايجاد كنيد.

اين روزها مشتريان استقبال زيادي از خريد اينترنتي مي‌كنند. علت اين موضوع نيز آن است كه مردم علاقه‌مند به صرفه‌جويي هرچه بيشتر در زمان خود هستند، علاقه‌مند به حضور در خيابان‌های پرترافيك و آلوده نيستند و به هرحال انگيزه‌هاي زيادي براي خريد از طريق اينترنت دارند. جالب اين است طي بررسي كه به‌تازگي موسسه پژوهشي ژوپيتر انجام داده است، علاقه‌مندي به خريد اينترنتي در ميان آمريكا 17درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. بنابراين به خوبي بررسي كنيد كه چه محصول يا خدمتي از خود را مي‌توانيد به‌صورت فروش اينترنتي ارائه كنيد و در اولين فرصت امكان فروش آنلاين را در وب‌سايت خود فعال کنید.

استراتژي 6- در سايت‌هاي پربيننده تبليغ كنيد.

يكي از بهترين روش‌ها براي جذب مشتري استفاده از فضاي تبلغياتي سايت‌هاي پربيننده است. اگر سري به سايت‌هاي پربيننده كشور بزنيد، بنرهاي تبليغاتي جذاب زيادي را مشاهده خواهيد كرد. ويژگي مناسب تبليغات در اين سايت‌ها علاوه‌بر ارزان بودن هزينه تبليغات نسبت به ديگر رسانه‌هاي تبليغاتي، اطمينان از تعداد فراوان مشتريان بالقوه براي كسب‌وكار شما است.

استراتژي 7- داستان موفقيت‌هاي خود را منتشر كنيد.

معمولا نشريات و مجلات محلي يا تخصصي كسب‌وكار در جست‌وجو و شناسايي موفقيت‌هاي كسب‌وكار هستند. شما مي‌توانيد بدون صرف هرگونه هزينه نسبت به بازاريابي كسب‌وكار خود با استفاده از اين روش اقدام كنيد.

استراتژي 8- فرصت‌هاي محيطي را شكار و از آنها استفاده كنيد.

اتفاقات محيطي روزانه‌اي كه در اطراف ما در جامعه يا سياست و... مي‌افتند، مي‌توانند بهترين خوراك براي ايده‌پردازي و جلب توجه مشتريان باشند. شايد بهترين نمونه چنين موضوعي، ‌كارآفرين آمريكايي است كه در اوج بحران در اين كشور، از يك ايده خلاقانه استفاده کرد. او با چاپ تصويري از اسامه بن‌لادن بر روي كاغذ توالت، زير آن تصوير نوشت: «با استفاده از اين كاغذ با تروريسم مبارزه كنيد!» و همين ايده طنزآلود و خلاقانه منجر شد تا توجه مردم زيادي به اين محصول جلب شده و به يكي از پرفروش‌ترين محصولات در آن سال تبديل شود.

استراتژي 9- هر روز به نوآوري فكر كنيد.

حتي براي كساني كه كسب‌وكار پررونقي دارند، نوآوري يك الزام است. نوآوري در محصولات، ‌شيوه ارائه خدمات، بازاريابي و فروش و حتي فرآيندهاي داخلي، كاري است كه بايد به صورت روزانه و با انضباط شديد نسبت به آن فكر و اقدام كنيد. به اين ترتيب مي‌توانيد كسب‌وكار خود را نسبت به شرايط ركود در بازار واكسينه كنيد چون مشتريان هميشه حاضرند براي بهترين محصول و خدمت پول خرج كنند. فراموش نكنيد غلبه بر ركود اقتصادي در بازار نيازمند يك ذهن فعال، ‌مثبت انديش و خلاق است. اگر شما فكر مي‌كنيد اوضاع بازار خوب است، ‌درست فكر مي‌كنيد و اگر فكر مي كنيد وضع بازار بسيار نامناسب است، ‌بازهم درست فكر مي‌كنيد، ‌چراكه هرطور فكر كنيد همان خواهد شد!‌ش


سيد محمد اعظمي نژاد
رئيس کميته آموزش و پژوهش-انجمن مديريت ايران


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا