بحران اساسی اقتصاد ایران کجاست؟

6 راه حل برون رفت از سکون اقتصاد را بخوانید

6 راه حل برون رفت از سکون اقتصاد را بخوانید

جست‌وجو در لابه‌لای سخنان کارشناسان و مسوولان با این هدف صورت گرفت که مشکل اساسی اقتصاد ایران چیست؟

به گزارش صدای اقتصاداقتصاد ایران بیمار است. بیماری که به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی در مراحل حاد قرار دارد و می توان از آن به عنوان شرایط بحرانی نیز نام برد. اما سوال اینجاست که بحران اساسی و اصلی اقتصاد آفت زده کشور چیست؟ نکته قابل توجه این است که بحرانی که این روزها بر کسی نیز پوشیده نیست از سوی هر مسوول و کارشناسی با دیگری تفاوت دارد.

از سوی دیگر ایران در شرایطی می خواهد به استقبال روزهای پس از تحریم برود که هنوز با مشکلات فراوانی روبه‌روست. تحریم، هرچند مساله و دغدغه امروز کشور است اما به گفته بسیاری بخشی از مشکلات را سبب شده است نه تمام آنچه هست را. تحریم تشدید‌کننده بحران‌هایی است که از قبل وجود داشت نه موجد بحران. جست‌وجو در لابه‌لای سخنان کارشناسان و مسوولان با این هدف صورت گرفت. رسیدن به پاسخی برای این سوال؛ مشکل اساسی اقتصاد ایران چیست؟

حسین راغفر، استاد دانشگاه:

مشکل اساسی اقتصاد ایران که کسی به آن نمی‌پردازد و مادامی که به آن پرداخته نشود عملا اقتصاد تحرک پیدا نمی‌کند، فضای کسب و کار کشور است.

 ۲6 مهر ۱۳۹۴

 

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی:

مشکل اصلی اقتصاد کشور رکود است و تا کشور از این حالت خارج نشود مشکلات حل نمی‌شود.

8 اردیبهشت ۱۳۹۳

 

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد:

اگر در گذشته دغدغه ما سرمایه درگردش واحدها بود امروز در کنار آن کمبود تقاضا و مهم‌تر از همه مشکلات بازارهای صادراتی از جمله عراق باعث شد تا نتوانیم به نتایج مناسبی در اقتصاد کشور دست پیدا کنیم.

١٥ مهر ١٣٩٤

 

فرشاد مومنی، استاد دانشگاه:

موتور خلق ارزش افزوده در اقتصاد ایران تجارت پول است. تجارت ایران در ساختار رانتی قرار دارد و پیوندهای فاسد با کانون‌های رانت منشأ مشکلات کشور شده است.

۹ تیر ۱۳۹۳

 

جمشید پژویان، رییس اسبق شورای رقابت:

مشکل اصلی ما در مبانی خُرد اقتصاد است که علامت صحیح را به اقتصاد نمی‌دهد زیرا این علایم تخریب شده‌اند. تا زمانی که مشکلات مبانی خرد اقتصاد، حل نشود، رکود تورمی باقی می‌ماند.

۲۱ مهر ۱۳۹۳

 

هادی حق شناس، نماینده سابق مجلس:

دولت باید سیاست‌ها را تا تک نرخی شدن تورم ادامه دهد. زیرا دولت یازدهم با دو معضل بزرگ تورم و رکود مواجه است که این میراث باقی مانده از دولت گذشته، کار را بسیار سخت و پیچیده کرده است.

٢٦مهر ١٣٩٤

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا