معاون وزیر صنعت:

زمان اقدام و عمل برای توسعه روابط ایران و اوکراین فرا رسیده است

زمان اقدام و عمل برای توسعه روابط ایران و اوکراین فرا رسیده است

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: حجم مبادلات ایران و اوکراین در سال های گذشته روند کاهشی داشت، اما براساس توافق مقام های عالی دو کشور، اکنون زمان اقدام و عمل میان تهران وکی‌یف است تا شاهد افزایش سطح همکاری‌ها و روابط تجاری باشیم.

به گزارش ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران، ولی الله افخمی راد در دیدار بوردیلیاک سفیر اوکراین در تهران با وی، افزود: جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا چهارمین کمیته همکاری‌های تجاری، صنعتی و معدنی دو کشور را برگزار کند .
وی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید پس از توافق برجام خواستار انتقال دانش فنی از کشورهای مختلف در زمینه‌های قابل همکاری است و اوکراین در بخش‌های مختلف کشاورزی، هوانوردی و صنایع شیمیایی و ادوات کشاورزی تجارب مناسبی دارد.
افخمی راد گفت: یکی از راه‌های اصلی گسترش روابط بین دو کشور، تسهیل در صدور روادید، گسترش سطح همکاری‌های بانکی و اعطای مشوق‌های مالیاتی به تجار یکدیگر و سرمایه‌گذاران دو کشور است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران منطقه‌ای پر سود و امن برای سرمایه‌گذاری خارجی است و بازار خوبی را در کنار جمعیت 80 میلیونی خود دارد که تجارت و سرمایه‌گذاری در این کشور را از نظر اقتصادی پر منفعت می‌کند.
رییس سازمان توسعه تجارت، یکی از شروط افزایش سطح مبادلات تجاری دو طرف را شناخت اقتصاد کشورها از سوی تجار یکدیگر ذکر کرد و اضافه کرد: تهران و کی یف برای دستیابی به نتیجه، ضمن افزایش سطح رفت و آمدها، باید در نمایشگاه‌های یکدیگر حضور فعال‌تر داشته باشند.
به گفته وی عزم جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با اوکراین جدی است و امکان برقراری تجارت ترجیحی میان دو طرف نیز وجود دارد، بنابراین از مسئولان مربوطه در اوکراین خواستار بررسی های کارشناسی برای توسعه همکاری ها هستیم.

** اوکراین به دنبال گسترش روابط تجاری و بانکی با ایران
بوردیلیاک سفیر اوکراین در تهران نیز در این دیدار موضوع موافقت رئیس جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط ایران با اوکراین را یادآور شد و اظهار داشت: نگاه تهران به کی یف به عنوان کشوری دوست ارزشمند است .
وی افزود: اوکراین به گسترش روابط با ایران می اندیشد و در حوزه مواد غذایی می‌تواند، شرایط همکاری خود با ایران را تضمین کند.
بوردیلیاک برقراری روابط بانکی اوکراین با کشورهای مختلف دنیا را یادآورشد و گفت: کی یف به دنبال گسترش روابط بانکی خود با تهران است و در این زمینه بانک ملی اوکراین آماده افزایش همکاری است و آمادگی وجود دارد تا ظرفیت‌های خود را در این حوزه در اختیار ایران قرار گیرد.
وی اضافه کرد: اوکراین برای رسیدن به چارچوب برگزاری چهارمین جلسه رژیم اقتصادی میان دو طرف، آماده برگزاری نشست‌های فشرده با مقام های ایران است و از توسعه مبادلات تجاری با تهران استقبال می کنیم.
بوردیلیاک خاطرنشان ساخت: اوکراین به دلیل برخی مسایل در سال‌های گذشته بازار خود را در روسیه از دست داده و امروز یکی شرکای اصلی و مورد اعتماد چین در تامین مواد غذایی این کشور است.
وی گفت: امروز رفع تحریم‌های ایران فرصت ویژه‌ای برای گسترش روابط به وجود آورده و اوکراین در بخش‌های مختلف از جمله تولید قطعات هواپیما، تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم جزو کشورهای مطرح دنیا محسوب می شود.
سفیر اوکراین افزود: تنها ناو هواپیمابر چین توسط متخصصان اوکراینی ساخته شده و از طرف دیگر در کشورمان نیز زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های توسعه یافته وجود دارد و از جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در این زمینه دعوت کرد.
جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم اقتصادی- تجاری اوکراین به شمار می رود و در سال های 2012-2010 میلادی حجم تجارت دوجانبه بویژه صادرات اوکراین به جمهوری اسلامی ایران، افزایش یافت؛ به گونه ای که بیشترین حجم گردش کالا در سال 2012 به یک میلیارد و 237 میلیون دلار رسید.
سال 2013 میلادی ایران بیست و دومین کشور از جمع واردکنندگان از اوکراین معرفی شد.
سند جامع همکاری های اقتصادی تهران- کی یف در زمینه های کشاورزی، سرمایه گذاری، نفت و گاز، انرژی و بانکی توسط وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و معاون نخست وزیر اوکراین اسفند پارسال در تهران امضا شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا