ایجاد توازن در زنجیره فولاد،‌ ضرورت اجرای طرح جامع

ایجاد توازن در زنجیره فولاد،‌ ضرورت اجرای طرح جامع

گزارش جدید از وضعیت طرح جامع فولاد نشان می دهد، ایجاد توازن در زنجیره فولاد،‌ یکی از نکات اساسی اجرای این طرح محسوب می شود.

 

بر اساس بررسی های به عمل آمده از سوی مشاور پایش طرح جامع فولاد، «ظرفیت» تولید فولاد خام کشور در پایان سال 94 معادل 23.4 میلیون تن و در بخش محصولات فولادی 34.1 میلیون تن بوده است. طبق این بررسی، از 55 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در چشم انداز 1404 رقمی در حدود 34 میلیون تن مصرف داخلی و مابقی (21 میلیون تن) باید صادر شود.
در این گزارش تصریح شده، در سال 1394 معادل 13.3 میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره افتتاح شد که شامل کارخانه های زرند ایرانیان، سیرجان ایرانیان،گل گهر، گوهرزمین، رودمتال،کاسپین و آینده سازان البرز هستند این در حالی است که در مقابل تنها یک میلیون تن گندله به ظرفیت کشور اضافه شده (چادرملو+اردکان) است. این امر نشان از ضرورت راه اندازی کارخانه های جدید گندله سازی می دهد که این مهم در برنامه سال جاری پیش بینی شده است.
امسال طبق برنامه ریزی صورت گرفته یک طرح 5 میلیون تنی گندله در سنگان به بهره برداری خواهد رسید که بخشی از کمبود در زنجیره تولید فولاد را جبران می کند.
چالش تاسیس
از سوی دیگر از مهمترین چالش های اجرای طرح جامع فولاد، کمبود منابع مالی است. علاوه بر این، تداوم و رشد صدور مجوز احداث واحدهای زنجیره فولاد در استانها یکی از چالش های پیش رو است به گونه ای که در سال 94 شاهد رشد 23درصد مجوز احداث واحدهای فولادی شدیم. در حال حاضر 179 میلیون تن مجوز تاسیس کارخانه های فولادی صادر شده است. این مجوزها در بخش گندله سازی 147 میلیون تن و در بخش تولید کنسانتره 131 میلیون تن بوده است.
این مجوزها باعث به هم خوردن توازن در زنجیره ارزش فولاد شده است. این در شرایطی است که کشور فاقد ذخایر معدنی کافی به منظور تامین خوراک این حجم از واحدهای کنسانتره است و به نظر می رسد واحدهای جدید باید به تامین ماده اولیه از محل واردات روی آورند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا