گزارش روز؛

مجمع و گزارش های سه ماهه، عوامل موثر بر تصمیم گیری سهام داران

مجمع و گزارش های سه ماهه، عوامل موثر بر تصمیم گیری سهام داران

نزدیک شدن به تاریخ مجامع در ماه پیش رو از یک سو و انتظار گزارش های سه ماهه شرکت ها از سوی دیگر، به نظر از موثرترین عوامل تصمیم گیری سهامداران در هفته های آتی است و این موضوع یکی از دغدغه های خریداران و فروشندگان است .


 

بازار روز شنبه را متعادل و البته همراه با عرضه های فروشندگان به پایان رساند در شرایطی که حمایت برخی نمادها در روز چهارشنبه هفته گذشته، سهامداران را تا حدی به روزهای آینده امیدوار کرده بود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، به نقل از کارگزاری مهرآفرین، بسیاری از فعالین بازار، دلیل اصلی تحرکات خریداران بخصوص در نمادهای صنعت خودرو سازی را ناشی از کاهش میل فروش با توجه به کاهش شدید قیمت سهام این گروه در دو ماه اخیر می دانند و با کاهش خریدارن امروز در این صنعت مهر تاییدی بر صحیح بودن این دلیل شد. نزدیک شدن  به تاریخ مجامع در ماه پیش رو از یک سو و انتظار گزارش های  سه ماهه شرکت ها از سوی دیگر، به نظر از موثرترین عوامل تصمیم گیری سهامداران در هفته های آتی است و این موضوع یکی از دغدغه های خریداران و فروشندگان است .

گروه سیمانی که این روزها با حجم کم معاملات خود مورد توجه بازار نیستند سصفها،سقاین، سصوفی،سهرمز،سکرد،سخوز سغرب بابیشترین کاهش قیمت همراه شدندو نماد های سفارس ، سهگمت، سکارون، سبزوا و سکرما با افزایش قیمت به کارخود پایان دادند.

گروه رایانه که امروز را بصورت متعادل و منفی آغاز کرده بود با همین شرایط به پایان رساند بطوری که تنها نماد های مثبت این گروه نماد رانفور،افرا و رتاپ بود و بقیه نماد ها با کاهش قیمت کمی به کار خود پایان دادند.

در گروه بیمه که همانند کل بازار در حالت متعادل و منفی بکار خود پایان داد تنها نماد های بساما،نوینح،آسیا،کوثر،نوین و اتکایی با افزایش قیمتی و نماد های ملتح،دانا،ما و اتکام با کاهش قیمتی بکار خود پایان دادند. بیمه میهن نیز در حاشیه قیمتی صفر تابلو و با قیمت 180 تومان بازگشایی شد .

در گروه خودرویی که امروز با نوسان نیز همراه بود در پایان فشار عرضه اکثر نمادهای این گروه را به حاشیه منفی کشاند به طوری که در پایان نمادهای خشرق ، خفنر، خمحور ، خاهن ، خمحرکه و خاذین با کاهش قیمت و نمادهای خلنت ،خعتبار، ختراک، خنصیر، خفناور ، خموتور و ختور با بیشترین افزایش قیمت همراه شدند. نماد معاملاتی محور سازان ایران خودرو با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف شد. پیشنهاد افزایش سرمایه خاور از مبلغ4 هزار میلیارد ریال به مبلغ 5 هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور افزایش سرمایه پایه بانک و در نتیجه آن برخورداری از حدود امتیازات اعطای تسهیلات افزایش حد دارایی ثابت و برخورداری از مزایای افزایش این حد درصورت لزوم برای گشایش شعب جدید به تصویب هیئت مدیره رسید. وخریخت پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه ، با رشد 5 درصدی و با قیمت 165 تومان با صف خرید بازگشایی شد .

در گروه بانک ها و موسسات اعتباری شاهد روزی کم نوسانی بودیم به طوری که نمادهای دی ، وکار ، حکمت ، سمایه ، وپاسار و وانصار با افزایش قیمت نسیت به روز قبل و نمادهای ونوین ،وخاور ،وسینا،وپارس و وبملت با کاهش قیمت مواجه شدند. . در این گروه بانک دی با ثبت حدود 22 میلیون سهم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد.

در گروه مواد و محصولات دارویی بیشتر نمادها مثبت دادوستد شدند ، و در اکثریت نمادها از جمله والبر ، درازک ، دتماد ، کاسپین، دفرا، دسینا و وپخش شاهد تشکیل صف خرید بودو همچنین نماد های دارو و دلر دارای صف فروش بودند.

در گروه شیمیایی تنها نماد پرتقاضای امروز این صنعت شفارس بود و همچنین نماد های شفارا،شگل،خراسان،ساینا،شمواد،شاملا و مارون با افزایش ناچیز قیمتی و نماد های شپارس،شیراز،شدوص،زاگرس و شلعاب با کاهش قیمتی نسبتاً بالایی مورد معامله قرار گرفت.

گروه ماشین آلات و تجهیزات که بصورت متعادل و منفی مورد داد و ستد قرار گرفت بگونه ای که نیمی از نماد های این گروه منفی و نیمی دیگر در قیمت های مثبت مورد معامله قرار گرفت. همچنین نماد تکنوتار پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بدون تقسیم سود نقدی، با رشد یک درصدی و با قیمت 162 تومان بازگشایی شد .

در گروه های فلزات اساسی که بدون استقبال خریدارن امروز را سپری نمود نماد های فنورد،فسرب ، فولای، فزرین، زنگان و فولاژ با افزایش قیمت و بقیه نماد ها با کاهش قیمت بکار خود پایان دادند.

امروز همچنین نماد معاملاتی ذوب آهن اصفهان در قیمت ۲۶۹ تومان با افت ۲ درصدی بازگشایی شد .سهامی ذوب آهن اصفهان در دوره ۱۲ ماهه منتهی به 29 اسفند 94 (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۱,۴٢۲ ریال زیان محقق کرده است این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۱۶3 ریال سود محقق کرده بود.

در گروه استخراج کانه های فلزی نیز وضعیت مطلوب نبوده و اکثر نماد ها در قیمت های منفی مورد داد و ستد قرار گرفت و بجز نماد های کچادح و کاما بقیه نمادها با کاهش قیمت متوقف شدند در این گروه نماد های کدما، کمنگنز وکچاد تشکیل صف فروش داده بودند.

در گروه فرآورده های نفتی در روز هایی که شاهد افزایش قیمت نفت بودیم حرکت صعودی و افزایش تقاضایی دیده نمی شد و این در حالی بود که در طی روز های اخیر با کاهش قیمت جهانی همانگونه که انتظار می رفت این کاهش قیمت در بازار سرمایه ایران بر روی این صنعت تاثیر خود را گذاشته و اکثر نماد های آنرا با کاهش قیمت روبرو کرد بطوری که بجز نمادهای شراز،شپاس و شتران بقیه نماد ها با کاهش قیمت بکار خود پایان دادند.

در گروه قند و شکر نیز که معمولاً عکس بازار حرکت می کرد با افزایش در سه نماد قشهد،قچار،قمرو و کاهش در بقیه نماد های این گروه شاهد تشکیل صف های فروش در نماد های قزوین و قنقش بودیم.

همچنین سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید (گوهران) طبق اعلامیه مورخ 26 خرداد 95 معاونت عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران، فردا یکشنبه مورخ 30 خرداد 95 به تعداد 100 میلیون سهم از سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید (سهامی عام) برای اولین بار پس از پذیرش در بازار اول فرابورس ایران در نماد "گوهران1" عرضه می شود.

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با 29 واحد صعود در رقم 73 هزار و 906 واحدی متوقف شد . حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به 622 میلیون سهم، ارزش معاملات به134.7میلیارد تومان و ارزش بازار به 313 هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص بورس: رمپنا ، وغدیر ، بترانس ، وپاسار و بیشترین تاثیر منفی در شاخص بورس : فولاد ، شبریز ، فارس گذاشتند و بیش از 42 درصد از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، با 3 واحد نزول در رقم 773 واحدی متوقف شد . حجم معاملات فرابورس به استثنای معاملات بلوکی به 105 میلیون سهم، ارزش معاملات به 26.6 میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵2 هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص فرابورس را نماد های  : دی ، ارفع ، خراسان و بیشترین تاثیر منفی در شاخص فرابورس را نماد های  : میدکو ، ذوب ، مارون ، سمگا داشتند و بیش از 48 درصد از نمادهای فرابورسی امروز را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری مهرآفرین است. تاکید می شود این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش بر عهده نخواهد گرفت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا