رونق معاملات آتی در بورس کالا ادامه دار شد؛

بازار داغ سکه نقدی و آتی در ماه رمضان

بازار داغ سکه نقدی و آتی در ماه رمضان

طی هفته گذشته بازار سکه و طلای داخلی تحت تاثیر نوسانات مثبت بهای طلای جهانی روزهای پر رونقی را سپری کرد؛ به طوریکه علاوه بر رشد حجم معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران، بهای سکه در بازار نقدی نیز دو رکورد ثبت کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حجم معاملات آتی سكه طی هفته گذشته در بورس كالای ایران به ۶۵هزار و ۶۰۱ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۷هزار و ۱۵۳ میلیارد ریال رسید که نسبت به دو هفته اخیر رشد ۵۱ درصدی را تجربه کرد این در شرایطی است که حجم معاملات آتی طی هفته مذکور به ۴۳ هزار و ۳۸۸ قرارداد رسیده بود.

طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۵۳ هزار و ۱۸ قرارداد به معاملات تحویل اسفند ماه اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از ۵ هزار میلیارد و ۸۰۶ میلیون ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید دی ماه با ۹ هزار و ۴۳۹ قرارداد و ارزش بیش از یک هزار میلیارد ریال رسید در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل شهریور ماه سال جاری نیز با حجم یک هزار و ۵۳۳ قرارداد و به ارزش بیش ۱۶۰ میلیارد ریال در جایگاه سوم ایستاد.

قرارداد تحویل آبان ماه نیز با ۸۶۱ قرارداد و ارزش بیش از ۹۱ میلیارد ریال در جایگاه چهارم و همچنین قرارد تیر ماه با ۷۵۰ قرارداد به ارزش بیش از ۷۸ میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفتند.

از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنجشنبه) نشان می دهد بهای سکه در سررسیدهای مختلف روند با رشد قیمت ها همرا شده؛ به طوری که تمام سررسیدها افزایش بیش از یک درصد را طی این روز تجربه کردند. به این ترتیب سکه تحویل تیر با قیمت یک میلیون و ۵۶هزار تومان به فروش رسید که افزایش۱/۶۹ درصدی را در این روز به ثبت رساند.

همچنین قرارداد تحویل شهریور با قیمت یک میلیون و ۶۷ هزار تومان معامله شد و رشد ۱/۵۸ درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل آبان سال جاری با قیمت یک میلیون و ۸۰هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با رشد ۱/۸۶ درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید دی ماه با رشد ۱/۸ درصدی با قیمت یک میلیون و۹۱هزار تومان معامله شد. در پایان نیز سکه تحویل اسفند ماه با نرخ یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان، رشد ۱/۵۷ درصدی را تجربه کرد.

در بازار نقدی نیز سکه در آخرین روز هفته گذشته در واکنش به صعود بهای اونس دو رکورد افزایشی ثبت کرد به طوریکه روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی بیشترین میزان رشد روزانه از ۱۰ اردیبهشت ۹۵ را تجربه کرد تا به بالاترین قیمت ۵۰ روزه برسد.

در ششمین روز هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی ۱۷ هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و به قیمت یک‌میلیون و ۴۸ هزار تومان رسید. افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی و عبور آن از مرز روانی هزار و ۳۰۰ دلار عامل اصلی پرش سکه در بازار داخلی بود.

این در شرایطی است که شنبه گذشته، سکه تمام بهار آزادی با ۱۲ هزار تومان رشد دو کانال قیمتی بالاتر رفت و به بهای یک میلیون و ۳۱ هزار تومان رسید. افزایش ابتدای هفته تحت تاثیر رشد بهای اونس تا محدوده هزار و ۲۷۰ دلار اتفاق افتاده بود.

پس از این افزایش هیجانی، فضای بازار سکه آرام تر شد و تا روز چهارشنبه نوسانات چندانی را تجربه نکرد. سکه تمام بهار آزادی از روز یکشنبه تا روز چهارشنبه در دامنه محدود یک میلیون و ۲۹ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۲هزار تومان نوسان کرد. با این حال، پس از این نوسانات آرام، سکه روز پنج‌شنبه چنان که اشاره شد یک روز توفانی را پشت سرگذاشت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا