معاون عملیات بورس در برنامه گفت وگوی ویژه خبری اعلام کرد:

دلایل کاهش شاخص و پاسخ به انتقادات معاملات بلوکی واطلاعات نادرست+یک پیشنهاد

دلایل کاهش شاخص و پاسخ به انتقادات معاملات بلوکی واطلاعات نادرست+یک پیشنهاد

معاون عملیات بورس با اعلام دلایل کاهش ۲ هزار واحدی شاخص به انتقادات دو کارشناس دریاره معاملات بلوکی و اطلاعات نادرست در فضای مجازی پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بعد از برنامه تلویزیونی دو شب پبش تیتر امشب شبکه خبر که با موضوع بررسی علل نوسان بورس و با حضور معاون بورس تهران و دبیرکل کانون نهادهای مالی ایران برگزار شد، برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو نیز به مقوله بازار سرمایه و اثر کاهش سود بانکی و شرایط فعلی بازار پرداخت که طی آن معاون عملیات بورس اوراق بهادار تهران و دو کارشناس نکاتی را مطرح کردند.

دلایل کاهش 2 هزار واحدی شاخص در هفته قبل و اظهار نظر درباره معاملات بلوکی

براساس این گزارش، علی صحرایی معاون عملیات بورس اوراق بهادار تهران گفت: با توجه به شرایط پسا برجام و فراهم شدن زمینه ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور، نباید فضا را مشوش کنیم تا تمایل سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بورس و سرمایه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه شاخص بورس تهران در هفته گذشته 2 هزار واحد کاهش یافته، نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت های بزرگ و ارائه عملکرد سال 94 و ترجیح سهامداران برای دریافت سود سالیانه را از جمله دلایل این کاهش اعلام کرد.

این مقام مسئول افزود: سهامداران حقوقی همچون سهامداران خرد، می توانند در معاملات عادی یا بلوکی ورود کنند و منعی در این باره وجود ندارد. بازار بلوکی در بورس که از سال 92 و به صورت ترجیحی صورت گرفته، جزیی از بازار است و نمی تواند خارج از آن دیده شود.

صحرایی گفت: نقد شوندگی یکی از وظایف بورس بوده و با شرایط کنونی بورس، این وضعیت بهبود یافته است. بحث نقد شوندگی و شفافیت در بازار بورس هر دو مهم است و باید بین آنها موازنه باشد.

انتشار اطلاعات نادرست در فضای مجازی از دغدغه های اصلی مسئولان بورس

صحرایی ارائه اطلاعات نادرست در فضای مجازی را یکی از دغدغه های اصلی مسئولان بورس دانست و گفت : دستگاه های مسئول باید به این مساله ورود کنند و منتشر کنندگان این گونه اطلاعات نادرست را مورد پیگیری قرار دهند. در این میان سازمان بورس تلاش کرده تا جلوی عرضه اطلاعات نادرست در فضای مجازی را بگیرد و اطلاعات را به صورت شفاف ارائه کند و با منتشر کنندگان اطلاعات نادرست برخورد کند.

به گفته وی اگر ارائه اطلاعاتی باعث شود که تصمیم گیری سهامداران دچار خلل شود، سامانه بورس به صورت خودکار نمادها را متوقف می کند.

انتقاد به معاملات بلوکی و برای شاخص سازی + یک پیشنهاد

در این برنامه حسین زمانی کارشناس بازار سرمایه، شاخص بورس را دماسنج بازار خواند و گفت: اگر شاخص در بازار بورس روند عادی و طبیعی خود را طی کند، نباید مسئولان بورس معاملات بلوکی را به طور همزمان عرضه کنند.

وی افزود : وقتی بورس در حالت ریزشی است، سهامداران خرد به آن آگاه هستند اما بورس اجازه نمی دهد و جلوی ریزش شاخص ها را می گیرد.

وی این سوال را مطرح کرد که چرا معاملات بلوکی در ساعات خارج از معاملات عادی عرضه نمی شود تا بر سهامداران خرد و معاملات عادی تاثیر منفی نگذارد؟ چرا سازمان بورس وقتی که اطلاعات نادرست در فضای مجازی عرضه می شود اقدام به شفاف سازی اطلاعات نمی کند؟

زمانی پیشنهاد کرد : یک سامانه ارتباطی میان فعالان بازار سرمایه و مسئولان بورس ایجاد شود تا به شکایات درباره خرید و فروش سهام و مشکلات پیش آمده در بازار بورس به سرعت رسیدگی شود.

وی با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی که به گفته مسئولان از اول تیر عملی خواهد شد گفت : برخی بانکها تا 45 درصد سود برای سرمایه در گردش خود لحاظ می کنند که این با دستور العمل بانک مرکزی، مغایرت دارد. بانک مرکزی باید بر این بانکها و بویژه موسسات مالی نظارت جدی داشته باشد.

حفره های اطلاعاتی بر طرف شود

نیما آزادی کارشناس بورس هم در ارتباط تلفنی با بیان اینکه شفافیت در بورس در مقایسه با 10 سال یپش بهتر شده گفت: در سال های اخیر با گسترش فضای مجازی و ارائه برخی اطلاعات نادرست این شفافیت زیر سوال رفته است.

وی افزود : سازمان بورس در سراسر دنیا، نهادی نظارتی است اما با برخی اظهار نظرها و دستور العمل ها این شائبه ایجاد می شود که سازمان بورس در پی دخالت در بازار است.

ازادی با بیان اینکه معاملات بلوکی به هیچ وجه نقد شوندگی بازار سهام را بهبود نمی بخشد، گفت : حفره هایی در ارائه اطلاعات و شفافیت در بورس وجود دارد که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد و رفع شود.

انتهای پبام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا