نتیجه نشست تخصصی سن پترزبورگ: ایران برترین فرصت توسعه در منطقه را دارد

نتیجه نشست تخصصی سن پترزبورگ: ایران برترین فرصت توسعه در منطقه را دارد

مسکو- ایرنا- مقام های ایران و روسیه، سرمایه گذاران و کارشناسان اقتصادی ارشد بین المللی حاضر در نشست «ایران پسا تحریم» در حاشیه همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ، فرصت های اقتصادی و صنعتی در جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک بازار بزرگ جهانی مهم خواندند.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان سخنران آغازین این نشست با اشاره به برنامه های توسعه ای جمهوری اسلامی در بخش های مختلف صنعتی، انرژی و زیر ساخت ها گفت: با هدف گذاری های انجام شده، زمینه های فراوانی برای فعالیت های سرمایه گذاران خارجی و صاحبان صنعت در ایران فراهم شده است.
نعمت زاده در این نشست که شامگاه پنجشنبه برگزار شد، با تاکید بر اینکه اکنون ایران در حال اجرای برنامه های توسعه است به رقابت شکل گرفته در جهان برای همکاری های اقتصادی و صنعتی با جمهوری اسلامی اشاره و اظهار کرد که تهران از جذب همکاری های خارجی در حوزه های مختلف استقبال می کند.
مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز با تاکید گسترده بودن هدف گذاری توسعه ای جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید، اظهار کرد: فرصت فراهم شده کنونی برای شرکت ها از کشورهای مختلف از جمله روسی فراهم شده است.
وی اظهار کرد که توانایی اقتصادی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران رو به رشد است که این ویژگی می تواند در برگیرنده اجرای طرح های بزرگی باشد.
بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه نیز در این نشست بیشترین توجه خود را به همکاری در بخش نفت اختصاص داد و خواستار راهنمایی برای استفاده از قراردادهای جدید نفتی ایران شد.
رییس روسی کمیسیون مشترک دو کشور با اشاره به برنامه های گسترده روسیه برای همکاری در بخش های انرژی گفت که اکنون فرصت های پیش رو بسیار گسترده است و مسکو می خواهد از این فرصت ها برای ارتقای همکاری ها استفاده کند.
وی همچنین خواستار برنامه ریزی برای تامین اعتبار طرح های مورد توافق ایران و روسیه در قالب نقشه راه توسعه روابط دو کشور در بخش های مختلف از جمله انرژی، نفتی و ریلی شد که ارزش آن بیش از 40 میلیارد دلار است.
الکسی باشقیروف معاون مدیر عامل گروه اینترروس در امور سرمایه گذاری و عضو هیات مدیره شرکت سهامی عام ناریلسکی نیکل روسیه در این نشست اظهار کرد: ایران یکی از برخوردارترین کشور منطقه ای از نظر توسعه زیر ساخت ها است و ما قصد داریم به گسترش همکاری های خود با تهران ادامه دهیم.
وی افزود: ایران به عنوان یک کشور قدرتمند پویایی و هدفمندی اقتصادی دارد و برداشت های کنونی من با چندی قبل در باره توانمندهای جمهوری اسلامی در عرصه زیرساخت ها و توسعه ای متفاوت است.
چارلز روبرتسون اقتصاددان ارشد از موسسه Renaissance Cap نیز گفت: ایران اکنون به عنوان یک قطب جذاب برای شرکت های خارجی در بخش های مختلف تبدیل شده است.
وی افزود: شرایط بازار ایران در برگیرنده فرصت های فراوان همکاری است، زیرا در بخش های مختلف شاهد توسعه می باشد و زیر ساخت های این کشور امکان جذب همکاری ها و سرمایه گذاری خارجی را برای اجرای طرح های بزرگ دارد.
در این نشست همچنین حسین یعقوبی مدیر کل بین الملل بانک مرکزی سیاست های مالی و بانکی جمهوری اسلامی ایران با هدف تسهیل در شرایط جذب همکاری های شرکت ها و سرمایه گذاری های خارجی را تشریح کرد.
وی گفت: با توجه به پیامدهای رفع تحریم ها، کارآمد کردن قوانین مالی و روند برقراری روابط با نظام بانکی بین المللی، اکنون شرایط برای گسترش همکاری ها بسیار مطلوب شده است.
پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست تاکید کرد: روابط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای مختلف جهان در حال توسعه می باشد و اصلاحات بسیاری در قوانین و مقررات صورت گرفته که زمینه ساز رشد روزافزون روابط با ایران شده است.
نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ روسیه با حضور 800 هیات دولتی و غیر دولتی از کشورهای مختلف جهان که دیروز (پنجشنبه) با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، تافردا ادامه دارد.
برنامه کاری هیات ایران به سرپرستی نعمت زاده و حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، افزون بر شرکت در نشست های عمومی و تخصصی این همایش سه روزه، دیدار و رایزنی های اقتصادی و صنعتی است.
در این همایش اقتصادی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، نخست وزیر ایتالیا، دبیر کمیسیون اتحادیه اروپا، نیکلای سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه و ده ها مقام دولتی روسیه حضور دارند و جلسه عمومی نیز عصر امروز (جمعه) با سخنرانی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور برگزار می شود.
گستردگی برگزاری و تنوع محورهای مورد بررسی در این همایش با فرصت بسیار انجام رایزنی های گسترده و عقد قرارداد بین شرکت کنندگان، توجه روزافزون کارشناسان اقتصادی، سرمایه گذاران و رسانه ها را به خود جلب کرده است، بگونه ای که حدود دو هزار خبرنگار و تحلیلگر اقتصادی رسانه های کشورهای مختلف در این نشست فعالیت می کنند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا