آچمز نفت در کانال ۵۰ دلاری

آچمز نفت در کانال ۵۰ دلاری

نبرد نفت برای تحکیم جایگاه ۵۰ دلاری خود ممکن است طلای سیاه را در موقعیت بدی قرار دهد؛ چرا که قیمت برای سرمایه‌گذاری‌‌های بیشتر بسیار پایین و برای توقف تولید بسیار بالا است.

 

به نقل از رویترز، بر اساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی، ‌تولید جهانی نفت در یک سال گذشته نزدیک به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته و به ۹۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. انتظار می‌رود تقاضای نفت در سه ماهه جاری به ۹۶.۷ میلیون بشکه در روز برسد.
افزایش اختلالات که باعث کاهش ناخواسته تولید در کانادا،‌ نیجریه، ونزوئلا و لیبی شد منجر به این شد تا برای نخستین بار از زمان بحران مالی آمریکا در سال ۲۰۰۹ قیمت هر بشکه نفت خام در مسیری صعودی از مرز ۵۰ دلار عبور کند.
باقی ماندن قیمت نفت در محدوده ۵۰ دلاری باعث خواهد شد که اشتیاق مصرف‌کنندگان کمتر شود؛ در حالی که در طرف عرضه بسیاری از واحدهای تولید نفت،‌ در حال از سرگیری عملیات استخراج و تولید خود هستند.
پل هرنسل، رئیس مرکز تحقیقات کالای استاندارد چارترد اعلام کرد: «ما در یک شرایط «گلدیلاکز معکوس» قرار داریم؛ نه بسیار داغ است و نه به اندازه کافی سرد. بنابراین قیمت ۵۰ دلاری رقمی است که شما به آن دل نخواهید بست».
آمار هفتگی بورس آمریکا نشان می‌دهد مدیران پولی جایگاه‌های کوتاه مدت خود را در معاملات آتی نفت خام آمریکا برای نخستین بار در یک ماه گذشته افزایش دادند.
اوله هانسن مدیر ارشد بانک ساکسو اعلام کرد: «به نظر می‌رسد قیمت ۵۲ دلار و بالاتر در این مرحله چندان پایدار نباشد؛ همچنین، سرمایه‌گذاران به دنبال ادامه این روند در سال ۲۰۱۷ هستند و احتمالا هرگونه ضعف در قیمتی را به عنوان یک فرصت خرید تلقی خواهند کرد».
در اواخر سال ۲۰۱۴، تصمیم اوپک به رهبری عربستان مبنی بر اجازه دادن به سقوط قیمت، تولیدکنندگان پرهزینه را از کسب وکار خارج کرده و موجب کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت شیل شد. سقوط قیمت باعث شد تاکاهش هزینه‌ها در صنعت گاز و نفت در یک سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید.
تحلیلگران بانک مریل لینچ معتقدند با کمرنگ‌تر شدن نقش عربستان به عنوان بانک مرکزی نفت، طرف تقاضای معادلات نفتی نقش اصلی را در تعیین قیمت ایفا خواهد کرد.
تیم تحلیلی این بانک اعلام کردند که تقاضا به تغییر قیمت ۱۲ تا ۲۴ ماهه واکنش نشان می‌دهد در حالی که عرضه خارج از اوپک و آمریکای شمال به تغییرات قیمت در بازه زمانی ۲ تا ۶ ساله عکس‌العمل نشان می‌دهند.
تحلیلگران مریل لینج اعلام کردند: «قیمت‌های بالاتر نفت نیازمند کاهش تقاضا در سال ۲۰۱۷ خواهد بود».

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا