معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد:

دلایل عدم تزریق سرمایه خارجی به بورس ایران/ ۲۰۰ میلیون دلار وارد شد اما کم است

دلایل عدم تزریق سرمایه خارجی به بورس ایران/ ۲۰۰ میلیون دلار وارد شد اما کم است

معاون وزیر اقتصاد با اعلام تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری به بورس در سال گذشته و درخواست سرمایه گذاری ۸۰ میلیون دلاری، دلایل عدم تزریق سرمایه های خارجی به بورس ایران را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد خزایی درباره ارتباط سرمایه گذاران خارجی با بورس ایران گفت: بورس جایگاه خود در سرمایه گذاری خارجی و استفاده از مکانیزم های بازار مالی در دنیا و داخل برای ورود منابع پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل آن محدودیت های قانونی است که وجود دارد.دلیل دیگر تحریم ها است. ضمن اینکه اساساً ورود منابع مالی خارجی از طریق بورس نیز مکانیزم های خاص خودش را دارد که یک توسعه یافتگی در این زمینه ضرورت دارد. البته بورس می تواند قابلیت های زیادی داشته باشد و کاملا از این حالت منفعلانه خارج شود.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران افزود: سال گذشته حدودا 200 میلیون دلار سرمایه گذری خارجی در بورس داشته ایم در حالی که این رقم، بسیار بسیار پایین است. هر چند که اگر تحریم ها را نیز در نظر بگیریم، این مقدار هم رقم خوبی است.

خزایی با اشاره به ظرفیت بورس در سرمایه گذاری گفت: در بعضی از قوانین و مقررات نیازمند اصلاح هستیم تا بورس بتواند نقش خودش را در آینده در حوزه سرمایه گذاری خارجی بازی کند.

وی با انتقاد از نگاه مسئولین به بورس ادامه داد: نگاه مدیران این نبوده که بورس ایران با ساز و کارهای بین المللی پیش برود. البته بعضی از دلایلی که در گذشته وجود داشته، منطقی بود زیرا بازار ارز ایران کفاف و ظرفیت این کشش را نداشت. یکی از مشکلات جدی بورس این است که حساب ارزی نمی توان باز کرد. یعنی وقتی سرمایه گذار جذب شده نمی تواند حساب پولی باز کند.

وی همچنین از درخواست سرمایه گذاری 80 میلیون دلاری برای ورود به بورس در هفته گذشته خبر داد گفت: با توجه به اینکه سرمایه گذار علاقه مند بود میزان سرمایه گذاری را در بورس افزایش دهد اعتبارنامه را برای افزایش رقم نگه داشتیم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا