طرح پژوهشی مباحث اولویت‌دار نهاد ناظر بیمه توسط پژوهشکده بیمه انجام شد

طرح پژوهشی مباحث اولویت‌دار نهاد ناظر بیمه توسط پژوهشکده بیمه انجام شد

طرح پژوهشی "مباحث اولویت‌دار کارگروه ساختار و کارکرد نهاد ناظر پیرامون بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران" در پژوهشکده بیمه اجرا شد.


 

طرح پژوهشی "مباحث اولویت‌دار کارگروه ساختار و کارکرد نهاد ناظر پیرامون بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران" در پژوهشکده بیمه اجرا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از پژوهشکده بیمه این طرح از مجموعه مطالعات مربوط به پروژه های هشت گانه وزارت امور اقتصادی و دارایی است و بخشی از طرح توسعه نظام بیمه‌ای کشور قلمداد می‌شود. در این پژوهش نخست تلاش شد تا ساختار و کارکرد نهاد ناظر از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور در این حوزه ها بر اساس دیدگاه انجمن بین المللی ناظران بیمه (IAIS) و شرایط ایران، از اصول اساسی بیمه و مجموعه قوانین و مقررات، آیین نامه ها و اساسنامه های مربوطه در ایران و نظرات معاونت های محترم بیمه مرکزی استفاده و در نهایت با استفاده از نتایج به دست آمده گزارش مذکور تدوین شد.

این گزارش می افزاید: محورهای مطالعه این طرح شامل: استقلال عملیاتی، ساختار نهاد ناظر، اختیارات نهاد ناظر در فرایند نظارت بر عملکرد شرکت‌های بیمه، محورهای اصلی وظایف نهاد ناظر برای نظارت بر عملکرد شرکت‌های بیمه، ارتباط با مقامات اجرایی و قضایی، شرایط و پیش زمینه‌های نظارت کارا و مؤثر، رویه‌های مدیریت داخلی برای کسب اطمینان از انسجام اقدامات نظارتی، موارد نقض تصمیمات نهاد ناظر از سمت مقامات دولتی، اختیارات نهاد ناظر در تخصیص منابع خود می‌باشد.

بعلاوه محورهای دیگری چون: ضوابط بازنگری رویه‌های نظارتی، فرایند تجدید نظر خواهی تصمیمات نظارتی، عزل و نصب ریاست کل و مدیران ارشد نهاد ناظر، ضوابط انتشار اطلاعات مربوط به بیمه‌گران مشکل دار، ضوابط کارمندان نظارتی که مشمول مقررات تضاد منافع می‌شوند، نحوه استخدام متخصصین خارج از سازمان، ارزیابی صلاحیت اشخاص ثالث که وظایف نظارتی از طریق برون سپاری به آن‌ها واگذار شده نیز با حفظ محرمانه بودن اطلاعات مورد بررسی قرار گرفته است.

در نهایت این طرح پژوهشی پیشنهاداتی ارائه نموده است که تا با استفاده از آن‌ها امکان بهبود ساختار و کارکرد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ایران فراهم شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا